کد مطلب: ۳۰۳۹۸۰

بارندگی‌های ۲۴ استان در پایان سال آبی، منفی بود

بارندگی‌های ۲۴ استان در پایان سال آبی، منفی بود

پرونده سال آبی 96-1397 روز سی و یکم شهریورماه در حالی بسته شد که بارندگی‌ها در 24 استان کشور نسبت به متوسط بلندمدت -50 سال گذشته- منفی ثبت شد.

سیستان و بلوچستان با منفی 75 درصد کم‌بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری بود. پس از این منطقه نیز استان‌های هرمزگان با 65 درصد، کرمان با 59 درصد، فارس با 56 درصد و بوشهر با 54 درصد کم بارش ترین مناطق کشور هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر به ترتیب با افزایش 48 و 16 درصدی بارندگی‌ها نسبت به پارسال روبرو بودند.

استان‌های آذربایجان غربی با 25 درصد، آذربایجان شرقی با 23 درصد، کردستان با 20 درصد، همدان با 15 درصد و کرمانشاه و زنجان با سه درصد افزایش بارندگی‌ها نسبت به متوسط متوسط بلندمدت شرایط به مراتب بهتری را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند.

در این بازه زمانی پربارش‌ترین نقطه کشور «رامسر ــ صفارود» در استان مازندران با ثبت 1091 میلی‌متر بارندگی و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور نیز «هوشک ــ سراوان» در استان سیستان و بلوچستان با ثبت 4.3 میلیمتر بارش بود.

31 درصد کاهش میانگین بارش‌های کشور در متوسط بلندمدت

سال آبی 96-97 در حالی به پایان رسید که میانگین بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه پارسال تا پایان شهریورماه امسال به 171 میلیمتر رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال که 233 میلیمتر بود، حدود 27 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت که 249 میلیمتر بود، حدود 31 درصد کاهش داشت.

با وجود اینکه بارش‌های فصل بهار امسال در مقایسه با پارسال رشد 12 درصدی داشت اما افت 45 درصدی بارندگی‌ها در فصل زمستان و کاهش 26 درصدی بارش‌ها در پاییز پارسال موجب شد تابستان امسال را با کاهش 62 میلیمتری نزولات جوی نسبت به سال 1396 سپری کنیم.

نگاهی به روند بارندگی‌های 50 ساله کشور حکایت از وضعیت نامطلوب نزولات جوی سال آبی جاری دارد.

این سال آبی با ثبت 171 میلیمتر بارندگی از نظر بارش‌های نیم قرن گذشته، رتبه چهل و هشتم را به خود اختصاص داد. در 50 سال گذشته فقط سال‌‌های آبی 78-1379 با ثبت 156 میلیمتر و سال آبی 86-1387 با ثبت 143 میلیمتر بارندگی به مراتب وضعیت نامناسب‌تری را نسبت به سال آبی جاری تجربه کردند.

از حدود 10 سال پیش کشور به صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و گرفتار خشکسالی شده است. از سال آبی 87-1386 که کشور بدترین شرایط بارش‌ها را در آن زمان تجربه کرده بود، وضعیت به گونه‌ای پیش رفته است که تاکنون ایران هیچگاه بارشی فراتر از میانگین بلندمدت را تجربه نکرده و نزولات جوی روند کاهشی به خود گرفته؛ به طوری که پربارش‌ترین مقطع زمانی یک دهه اخیر کشور مربوط به سال آبی 1391 با ثبت 245 میلیمتر بارندگی بود.

از میان 6 حوضه آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم) حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که قسمت‌های وسیعی از غرب، ‌جنوب غربی و جنوب کشور را شامل می‌شود با افت 43 درصدی بارش‌ها نسبت به پارسال بدترین شرایط را در میان سایر مناطق یاد شده تجربه می‌کند.

ثبت 212 میلیمتر بارش این حوضه در سال آبی جاری در حالی است که مقدار بارش‌های آن در مدت مشابه پارسال 369 میلیمتر بود.

با توجه به اینکه حدود 86 درصد ظرفیت در دست بهره‌برداری نیروگاه‌های برق آبی در این حوضه آبریز قرار دارد، افت 43 درصدی بارندگی‌ها در این حوضه آبریز و به دنبال آن پایین بودن ارتفاع آب در مخازن سدها موجب شده است میزان تولید انرژی نیروگاه‌های برق آبی با کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته روبرو شده باشد؛ به طوری که انرژی تولیدی این نیروگاه‌ها از ابتدای امسال تاکنون حدود 42 درصد کاهش داشته است.
حوضه‌های آبریز فلات مرکزی و مرزی شرق 35 درصد و قره‌قوم نیز 21 درصد کاهش بارش داشت.

منبع: تابناک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.