کد مطلب: ۴۱۹۸۰۹

بازدهی بازارهای جهانی در هفته پایانی سال ۲۰۱۹

بازدهی بازارهای جهانی در هفته پایانی سال 2019

در هفته پایانی سال دلار و بیت‌کوین به‌ترتیب 0.6 درصد و 2.95 درصد افت کردند. این در حالی است که قیمت جهانی طلا با رشد 2.23 درصدی مواجه شد و قیمت نفت هم توانست بار دیگر به کانال 66 دلار بازگردد.

در هفته پایانی سال، شاخص دلار با افت 0.6 درصدی مواجه شد. از مهم‌ترین دلایل این افت می‌توان به افزایش امیدها به پایان اختلافات تجاری میان پکن و واشینگتن، کاهش عدم قطعیت و افزایش اشتها برای دارایی‌های پرریسک اشاره کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در معاملات روز جمعه در سطح 97.01 قرار گرفت.

این در حالی است که این شاخص در آخرین روز از معاملات هفته گذشته در سطح 97.67 واحد قرار داشت.

با این حال، به‌عقیده کارشناسان اقتصادی در بانک‌های سرمایه‌گذاری، دلار در سال 2020 تضعیف خواهد شد. کاهش نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی در جهان، کاهش نرخ بهره و افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک، از مهم‌ترین دلایل افت دلار در سال آینده میلادی است.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، نفت برنت و بیت‌کوین را نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

قیمت جهانی طلا اما در هفته‌ای که گذشت ۲٫۲۳ درصد رشد کرد. در معاملات روز پنج‌شنبه، هر اونس طلا به هزار و ۵۱۱ دلار، یعنی بالاترین سطح دو ماه گذشته رسید و در معاملات روز جمعه هم در همین سطح باقی ماند.

نگرانی‌ها از وقوعِ برگزیتِ بدون توافق و استیضاح ترامپ در هفته‌های اخیر، رشد قابل توجه قیمت طلا را به‌دنبال داشت.

موسسه خدمات مالی و بانکداری آمریکایی گلدمن سَکس در یادداشتی با اشاره به عدم قطعیت سیاسی و افزایش نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا در سه ماهه اول سال 2020 به هزار و 600 دلار خواهد رسید.

همچنین در هفته‌های اخیر تحت تاثیر نهایی شدن فاز اول توافق تجاری و تصویب توافق جدید نفتا قیمت نفت روند صعودی به خود گرفته است. تا جایی که نفت برنت موفق شد بار دیگر از سطح 66 دلار عبور و رشد 1.78 درصدی را تجربه کند.

در بازار ارزهای دیجیتال هم بیت‎کوین در هفته‌ پایانی سال 2.95 درصد افت کرد.

تیم تحقیقاتی در صرافی بیتمکس پیش‌بینی کرده است که بیت‌کوین در سال 2020 رکورد تاریخی ثبت نخواهد کرد و در محدوده دو هزار تا 15 هزار دلار معامله خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.