کد مطلب: ۴۲۲۹۸۵

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

بازدهی بازارهای جهانی در هفته پرتنش سیاسی / بیت‌کوین بیش از ۱۰ درصد رشد کرد

بازدهی بازارهای جهانی در هفته پرتنش سیاسی / بیت‌کوین بیش از 10 درصد رشد کرد

در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر تنش‌ها در خاورمیانه شاخص دلار و قیمت جهانی طلا به ترتیب 0.52 درصد و 0.32 درصد رشد کردند. ریسک‌های ژئوپلیتیکی در این مدت موجب شد بیت‌کوین نیز به‌عنوان سومین دارایی امن در جهان نقش ایفا کند.

رویدادهای یک هفته گذشته و تنش‌ها در خاورمیانه، بازارهای جهانی را دچار نوسانات بسیاری کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ترور سردار سلیمانی و به‌دنبال آن اقدام مقابله‌جویانه ایران و حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق موجب شد، شاخص دلار در هفته‌ای که گذشت با رشد 0.51 درصدی مواجه شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، با افزایش عدم قطعیت به‌دلیل نگرانی‌ بازارها، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزها اندازه‌گیری می‌کند در برابر دارایی‌های پرریسک افزایش اما در برابر دارایی‌های امن از جمله ین ژاپن و فرانک سوئیس کاهش یافت.

قیمت جهانی طلا نیز در هفته دوم ژانویه 2020 روند افزایشی به خود گرفت. پس از ترور سردار سلیمانی تنها طی دو روز قیمت فلز زرد با رشد بیش از 2.5 درصدی مواجه شد.

پس از حمله ایران هر اونس طلا از قله هزار و 600 دلار هم عبور کرد اما ساعاتی بعد روند کاهشی به خود گرفت و در نهایت در سطح هزار و 571 و در آخرین روز از معاملات هفتگی (جمعه) به هزار و 553 دلار رسید.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، بیت‌کوین و نفت برنت را در هفته دوم ژانویه نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

رویدادهای هفته گذشته و نگرانی از اختلال عرضه، بازار نفت را هم بی‌بهره نگذاشت؛ تا جایی که در معاملات روز چهارشنبه و پس از اقدام مقابله‌جویانه ایران، قیمت نفت برنت با رشد چهار درصدی به بیش از 71 دلار رسید.

اما التهاب بازار ادامه نیافت و با کاهش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران در معاملات روز جمعه قیمت نفت به 64.98 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، با افت 8.07 درصدی، نفت بدترین عملکرد هفتگی خود را طی پنج ماه گذشته به ثبت رساند.

تنش‌های ژئوپلیتیکی هفته گذشته موجب شد بیت‌کوین به‌عنوان سومین دارایی امن در جهان نقش ایفا کند.

در معاملات روز سه‌شنبه و پیش از اقدام ایران، تنها طی چهار ساعت قیمت بیت‌کوین از هفت هزار و 500 دلار به هشت هزار دلار رسید. افزایش قیمت این رمزارز محبوب به بالاتر از متوسط 50 روز گذشته، بار دیگر معامله‌گران را به آینده بیت‌کوین امیدوار کرد.

ناظران و معامله‌گران بیت‌کوین مدت‌هاست که در مورد نقش بیت‌کوین و شباهت آن با دیگر دارایی‌های امن سنتی گمانه‌زنی‌هایی می‌کنند.

در لحظه نوشتن گزارش، بیت‌کوین با قیمت هشت هزار و 110 دلار معامله می‌شود و طی یک هفته 10.27 درصد رشد کرده است.

یک تحلیلگر در شرکت اکسی تریدر (AxiTrader) پیش‌بینی کرده است که اگر تا پایان ماه (ژانویه) قیمت بیت‌کوین بالاتر از هفت هزار و ۸۰۰ دلار باشد، قطعا روند صعودی آن ادامه خواهد یافت؛ و این به‌طور قطع آغاز موج جدیدی برای بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، در سال گذشته میلادی بیت‌کوین با رشد 93.1 درصد، رکورددار پربازده‌ترین دارایی‌ها بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.