کد مطلب: ۴۰۰۰۴۱

واکنش بازارهای جهانی به اتفاقات عربستان

واکنش بازارهای جهانی به اتفاقات عربستان

به دنبال نگرانی‌ها از اختلال عرضه پس از حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان، قیمت نفت در اولین روز از معاملات هفتگی با رشد 12 درصدی مواجه شد. همچنین طلای جهانی به بیش از هزار و 500 دلار رسید و شاخص دلار نیز 0.1 درصد افت کرد.

آرامکو حدود 10 درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کند و حمله پهبادی حوثی‌ها به مجموعه پالایشگاهی و میدان نفتی متعلق به این کمپانی موجب شده جریان تولید 5.7 بشکه از نفت عربستان دچار اختلال شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روند اختلال عرضه نفت این کشور و کاهش پنج درصدی عرضه جهانی موجب شد، قیمت نفت در اولین روز از معاملات هفتگی به بالاترین سطح 5 ماه گذشته برسد.

امروز هر بشکه نفت خام برنت با 11.7 درصد رشد به 67.28 دلار رسید. این در حالی است که در ساعات ابتدایی معاملات رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرد و با قیمت ۷۱٫۹۵ دلار معامله شد.

در پی حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، موسسه اس‌اند‌پی گلوبال پلتس اعلام کرده است که نگرانی‌ها درباره امنیت عرضه در خاورمیانه افزایش یافته و این مساله بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جاش یانگ، تحلیلگر بازار نفت پیش‌بینی کرده است که اگر اختلال در تولید چند میلیون بشکه نفت برای یک یا دو روز ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود قیمت نفت و محصولات نفتی به تبع آن افزایش یابد. اما اگر این روند بیش از چند روز ادامه یابد، نفت ۸۰ دلاری در کوتاه‌مدت چندان دور از انتظار نیست.

یک تحلیلگر از موسسه گلدمن سَکس نیز پیش‌بینی کرده است که اگر اختلال روند عرضه نفت آرامکو کمتر از یک هفته طول بکشد قیمت نفت سه تا پنج دلار افزایش می‌یابد. اگر این پالایشگاه و میدان نفتی پس از دو تا شش هفته فعالیت خود را از سر بگیرد، شاهد افزایش پنج تا 14 دلاری قیمت نفت خواهیم بود. ادامه مختل شدن عرضه نفت اگر بیش از شش هفته طول بکشد قیمت نفت به‌طور قطع به بیش از 76 دلار خواهد رسید.

این اتفاق موجب شده تمایل سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های امن افزایش یابد.

هر اونس طلا امروز با قیمت هزار و 505 دلار و 27 سنت معامله شد. این بالاترین قیمت جهانی طلا از 23 آگوست (ماه گذشته میلادی) تاکنون محسوب می‌شود.

این در حالی است که نشست دو روزه فدرال‌رزرو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد. در این نشست مقامات بانک مرکزی این کشور در مورد ادامه سیاست‌های انبساطی تصمیم‌گیری خواهند کرد. به گفته تحلیلگران، اگر نرخ بهره کاهش یابد، قیمت طلا نیز به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، با افت ۰٫۱ درصدی به ۹۸٫۱۵ واحد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.