کد مطلب: ۴۱۶۷۲۷

گزارش تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی و چشم‌انداز بازارهای جهانی:

آینده بازارهای جهانی پس از آتش‌بس تجاری / آیا دلار تضعیف می‌شود؟

آینده بازارهای جهانی پس از آتش‌بس تجاری / آیا دلار تضعیف می‌شود؟

هفته گذشته مقامات دو کشور چین و آمریکا اعلام کردند فاز اول توافق تجاری میان آنها نهایی شده است. انتشار این خبر بازارهای جهانی را تا حدی تحت تاثیر قرار داد. شاخص دلار در هفته‌ای که گذشت، 0.54 درصد افت کرد. طلا و نفت اما به ترتیب با رشد یک و 1.2 درصدی مواجه شدند. در بازارهای ارزهای دیجیتال نیز بیت‌کوین 5.3 درصد کاهش یافت.

روند مذاکرات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان در 16 ماه گذشته بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. درحالی‌که چند هفته‌ای است هیات‌های مذاکره‌کننده چینی و آمریکایی فاز اول توافق تجاری را کلید زده‌اند، روز جمعه مقامات هر دو کشور اعلام کردند که مرحله ابتدایی نهایی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته دوم دسامبر تحت تاثیر پیشرفت‌ها در مذاکرات تجاری، دلار روند نزولی به خود گرفت و با افت 0.54 درصدی مواجه شد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای دیگر اندازه‌گیری می‌کند، در آخرین روز از معاملات هفتگی (روز جمعه) در سطح 97.18 واحد قرار گرفت.

از دیگر دلایلی که موجب شد شاخص دلار با کاهش مواجه شود، تصمیم فدرال‌رزرو برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره بود. از ابتدای سال جاری میلادی، بانک مرکزی آمریکا با هدف جلوگیری از وقوع رکود اقتصادی در سه نوبت نرخ بهره را در این کشور کاهش داده است.

این تصمیم فدرال‌رزرو البته بر بازار طلا هم بی‌تاثیر نبود.

در هفته دوم دسامبر 2019، قیمت جهانی طلا با رشد یک درصدی مواجه شد.

این در حالی است که به تبعیت از فدرال‌رزرو، بانک مرکزی اروپا هم نرخ بهره را در این منطقه بدون تغییر باقی گذاشته است.

افزایش امیدها به پایان تعرفه‌های مقابله‌جویانه موجب رشد 1.2 درصدی طلای سیاه در هفته گذشته شد.

درحالی‌که هر بشکه نفت خام برنت در اوایل هفته در محدوده 64 دلار معامله می‌شد، روز جمعه به بیش از 65 دلار رسید.

بازارهای جهانی

پایان جنگ تجاری با دلار چه می‌کند؟

در حال حاضر چندین عامل آینده قیمت دلار را تعیین می‌کند که مهم‌ترین آن روند مذاکرات تجاری پایان تعرفه‌های مقابله‌جویانه دو کشور است.

انتظارات فزاینده از حل‌وفصل اختلافات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان در هفته‌های اخیر موجب رشد بازارهای سهام و برعکس افت اندک دلار شده است.

به‌گفته دیوید بلوم، استراتژیست در بانک انگلیسی اچ‌اس‌بی‌سی، اگر روند فاز اول توافق تجاری به خوبی ادامه یابد و در نهایت توافقی میان دو کشور امضا شود، یوان چین تقویت می‌شود، تقاضا برای دارایی‌های پرریسک افزایش می‌یابد و در نهایت دلار کاهش خواهد یافت.

در عین حال، فدرال‌رزرو از ابتدای سال جاری تاکنون در سه نوبت نرخ بهره را در ایالات متحده آمریکا کاهش داده است. در نشست هفته گذشته اما تصمیم سیاستگذاران بر این شد که نرخ بهره ثابت باقی بماند. نرخ بهره پایین‌تر منجر به تضعیف دلار خواهد شد.

پیروزی بوریس جانسون در انتخابات عمومی بریتانیا از دیگر عواملی است که موجب افزایش قیمت پوند در برابر دلار خواهد شد.

گلدمن سَکس از دیگر شرکت‌های خدماتی است که دلار نسبتا ضعیف‌ در مقایسه با سال جاری را برای سال 2020 پیش‌بینی کرده است.

آخرین پیش‌بینی‌ها از قیمت جهانی طلا

براساس تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو که در 13 دسامبر انجام شده، درحالی‌که اکثریت سرمایه‌گذاران مین‌استریت همچنان به آینده کوتاه‌مدت قیمت طلا خوشبین هستند، بیشتر تحلیلگران وال‌استریت بر این باورند که پایان جنگ تجاری و بهبود چشم‌انداز اقتصادی جهان موجب کاهش قیمت فلز زرد خواهد شد.

نظرسنجی کیتکو

به‌عقیده تحلیلگران در صورتی که توافقی میان دو کشور حاصل شود، بازار طلا تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با بهبود چشم‌انداز اقتصادی، قیمت طلا کاهش خواهد یافت.

با این حال هنوز جزئیات امضای این توافق منتشر نشده و بسیاری در مورد پایداری آن تردید دارند.

در یک پیش‌بینی دیگر گلدمن سَکس، موسسه خدمات مالی و بانکداری آمریکایی در یادداشتی نوشته است که قیمت طلا در سال 2020 و تا پایان ماه مارس (اسفند-فروردین( با 0.9 درصد رشد به هزار و 600 دلار به‌ازای هر اونس خواهد رسید.

برآورد گلدمن سَکس این است که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در سال جاری ۷۵۰ تن و در سال آینده ۶۵۰ تن طلا خریداری خواهند کرد. این روند قطعا به رشد قیمت جهانی طلا کمک خواهد کرد.

آینده بازار نفت در سال 2020

توافق کشورهای اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید روزانه 1.7 میلیون بشکه‌ای از یک‌سو و پایان جنگ تجاری و بهبود وضعیت اقتصادی جهان از سوی دیگر می‌تواند به افزایش قیمت نفت کمک کند.

اگرچه قیمت نفت در هفته گذشته اندکی رشد داشته اما تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که روز پنج‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد، علی‌رغم کاهش عمق‌تر تولید اوپک و متحدانش، ذخایر نفت به شدت افزایش خواهد یافت.

بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه گلدمن سَکس، قیمت نفت برنت در سال آینده میلادی 63 دلار به‌ازای هر بشکه خواهد بود.

این در حالی است که این بانک آمریکایی، پیشتر نفت 60 دلاری را برای سال 2020 پیش‌بینی کرده بود.

پیش‌بینی‌های متفاوت از قیمت بیت‌کوین

در معاملات امروز قیمت بیت‌کوین هفت هزار و 136 دلار بوده است. به‌نوشته وب‌سایت newsbtc ، اگر این رمزارز از سطح حمایتی هفت هزار دلار عبور کند، سطوح حمایتی بعدی شش هزار و 600 و شش هزار و 500 دلار خواهد بود.

علی‌رغم عملکرد نه چندان خوب بیت‌کوین در سه ماهه چهارم سال 2019، جان مک‌آفی همچنان معتقد است که تا روز 31 دسامبر سال 2020، قیمت این ارز دیجیتال به یک میلیون دلار خواهد رسید.

دیگر خوش‌بین بازار ازرهای دیجیتال، تیم دراپر اما بیت‌کوین 250 هزار دلاری را تا سال 2023 پیش‌بینی کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.