کد مطلب: ۵۹۸۵۸۵

گزارش برنامه زنده اینستاگرامی تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی بازارها در دوره گشایش اقتصادی جدید / آینده دلار، طلا، بورس و خودرو

پیش‌بینی بازارها در دوره گشایش اقتصادی جدید / آینده دلار، طلا، بورس و خودرو

علی طباطبایی و وحید مسعودی، دو کارشناس بازارهای مالی امروز، شنبه ساعت ۲۱ در گفتگو با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به پیش‌بینی اوضاع بازارها در دوران فعالیت دولت ابراهیم رئیسی پرداختند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دوره ۱۰۰ روزه اول فعالیت دولت ابراهیم رئیسی، بهترین بازار مسکن (اجاره مسکن) و بدترین بازار بورس بوده است.

در این مدت، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در دنیای اقتصاد و تجارت‌نیوز، دلار ۱۲ درصد، سکه ۱۱ درصد و بورس ۲ درصد رشد داشته است.

همچنین قیمت مسکن ۵ درصد، اجاره مسکن ۲۱ درصد و قیمت پراید ۱۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.

1 20

اما در ادامه بازارها چه وضعیتی خواهند داشت؟

از سوی دیگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: سال ۱۴۰۱، سال گشایش اقتصادی خواهد بود. پیش از این در مرداد ماه سال گذشته رئیس جمهور وقت از این چنین عبارتی استفاده کرده بود.

افت ۲۹ درصدی شاخص بورس، رشد ۲۰ درصدی قیمت دلار و رشد ۵۴ درصدی شاخص قیمت(تورم) به عنوان یادگار گشایش اقتصادی قبلی است که جزئیات آن را می‌توانید در گزارش « گشایش اقتصادی جدید » بخوانید.

علی طباطبایی و وحید مسعودی، دو کارشناس بازارهای مالی امروز، در گفتگو با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به پیش‌بینی اوضاع بازارها در دوران فعالیت دولت ابراهیم رئیسی پرداختند.

در دوران فعالیت دولت ابراهیم رئیسی دلار، طلا، بورس و مسکن احتمالا شاهد چه اتفاقاتی خواهند بود؟

شرایط بازار سرمایه

بخش نخست لایو به تحلیل شرایط و آینده بازار سرمایه اختصاص داشت.

طباطبائی: بورس در اولویت نیست

طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی بورس در ابتدای لایو گفت: برای خیلی از افراد اولویت نیست. مسئولان وزن چندانی برای بازار سرمایه قائل نیستند. چرا که شرایط اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه است و به گونه‌ای در حال سکته مغزی است. وقتی کسری بودجه و استقرار شدید از بانک مرکزی وجود دارد، آنها به فکر سکته مغزی اقتصاد هستند نه ریزش شاخص.

او افزود: در این شرایط آنها تلاش می‌کنند از بازار سرمایه استفاده کنند تا جلوی مشکلات حادتر اقتصادی را بگیرند و برای مثال بیشتر به فروش اوراق توجه دارند تا شاخص بورس.

آینده مبهم است

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: تا زمانی که سرفصل‌های بودجه ۱۴۰۱ مشخص نیست، آینده بازار سرمایه در ابهام قرار دارد و سیاست‌ها در این زمینه مشخص نیست.

طباطبائی، گفت: بعید است سال آینده نیز سقف شاخص زده شود. شرایط بازار این روزها بد نیست فقط مشکل این است که ثبات وجود ندارد. حالت تعادلی و ثبات مهم است و سرمایه‌دار در این شرایط می‌تواند تصمیم بگیرد.

وضعیت شاخص تا پایان سال

به گفته او، با توجه به سیاست اوراق‌فروشی و سیاست کنترل نقدینگی، رشد قابل توجه شاخص کل بعید است و شاخص احتمالا بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ واحد نمی‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: اگر شاخص تا حدود یک میلیون و ۳۰۰ اصلاح بزند، ممکن است تا پایان سال، رشد همگون متعادلی در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد در کلیت بازار اتفاق بیفتد.

مسعودی: بازار شرایط بدی ندارد

مسعودی، دیگر کارشناس حاضر در لایو در ادامه گفت: همت چندانی در دولت برای افزایش شاخص وجود ندارد؛ چرا که مسئولان نمی‌خواهند توقع زیادی در سال نخست ایجاد کنند. ممکن است اگر شاخص امسال سقف قبلی را بزند، آنها در سال‌های بعد نمی‌توانند پاسخو باشند.

او افزود: این روزها اگر عقبه صعود قابل توجه بورس در سال ۱۳۹۹ وجود نداشت، بازار شرایطی بدی ندارد. اما سهامداران وضعیت را با گذشته مقایسه می‌کنند و به همین دلیل راضی نیستند.

ریتم بدون ثبات شاخص

این کارشناس بازارهای مالی در عین حال گفت: شاخص ریتم خوبی ندارد. لازم نیست همیشه روند آن صعودی باشد ولی تصمیماتی چون اوراق‌فروشی روی آن تاثیر منفی می‌گذارد.

مسعودی افزود: شاخص کل احتمالا اصلاح تا ۱ و ۳۰۰ را تجربه می‌کند. بازار سرمایه نیاز به نقدینگی دارد تا بتواند از یک میلیون و ۵۰۰ واحد رد شود.

شاخل کل قابل دستکاری است

او تاکید کرد: البته شاخص کل تعریف درستی ندارد و شاخص هم وزن، نماد بهتری برای بورس و اقتصاد کشور است. شاخص کل قابل دستکاری است و حتی وضعیت برخی نمادهای شاخص‌ساز نیز ارتباطی ندارد.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: شاخص منعکس‌کننده شرایط پرتفو افراد نیست و ممکن است برخی از آنها، سهم‌هایی با منفی ۶۰ تا ۸۰ در سبد خود داشته باشند.

وضعیت شاخص تا پایان سال

به گفته مسعودی، اکنون شرایط به گونه‌ای است که تحلیل تکنیکال پاسخگوی وضعیت بازار نیست و به نظر می‌رسد برخی نمادها اقدام به کندل‌سازی می‌کنند.

او گفت: شاخص تا پایان اسفند می‌تواند حدود ۱ میلیون ۶۰۰ تا ۷۰۰ را ببیند ولی حالت منفی پرتفو افراد ممکن است تغییری نکند.

طباطبائی: بورس در درازمدت بهترین بازار است

در ادامه، طباطبائی، دیگر کارشناس حاضر در لایو در پاسخ به این پرسش که آیا وقت مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است، گفت: برای سرمایه‌گذاری باید دید افراد چقدر به آن پول نیاز دارند و با چه انتظاری می‌خواهند وارد بازار شوند.

او افزود: سرمایه‌گذاری در بورس ایران، اقدامی بلندمدت و برای بازه حداقل یک ساله است و فرد باید بداند که این بازار زودبازده نیست. همچنین ریسک‌پذیری نیز برای وورد به بورس ضروری است.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر فردی چنین شرایط را داشته باشد، ارزان‌تر از بازار سهام برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد.

طباطبائی، افزود: اما اگر فردی نگاه کوتاه‌مدت دارد و می‌خواهد در بازه کوتاه، سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی کسب کند، باید بداند که شرایط بازار سرمایه، قابل پیش‌بینی نیست.

چه گروه‌هایی پیشتاز می‌شوند؟

به گفته او، برای انتخاب سهم باید بازار را سنجید؛ بازار باید باثبات باشد؛ نه ابنکه همیشه صعودی یا نزولی باشد. مشکل بازار سرمایه این است که قابل پیش‌بینی نیست.

این کارشناس افزود: سیاست‌های اعمالی باعث شده است که افراد نوسان‌گیر تربیت شوند و فعالان بازار بیشتر بر مبنای سیگنال‌ها سهم را خریداری می‌کنند نه دلیل و تفکر. اکنون تصمیم‌گیری منطقی در بازار سخت و در نتیجه کسب سود نیز با مشکل مواجه شده است.

تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی

طباطبائی، در مورد تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: اکنون دلار فقط برای برخی داروها به این قیمت تامین می‌شود و برای بقیه گروه‌ها، تقریبا حذف شده است.

او افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی روی غذایی‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد و اگر حذف شود ولی آزادسازی قیمت صورت نگیرد، برخی از کارخانه‌ها ورشکسته می‌شوند.

به گفته این کارشناس، تا زمانی که بازار با ثبات نشود و پول در صنایع وجود نداشته باشد، بازار نمی‌تواند به اخبار واکنش نشان دهد و حرکت سهم‌ها نیز رخ نمی‌دهد.

مسعودی: پتروپالایشی‌ها را توصیه می‌کنم

همچنین مسعودی، دیگر کارشناس مالی حاضر در این گفتگو، گفت: نمی‌توان واقعا پیش‌بینی کرد که آیا شرایط مناسبی برای ورود به بازار سرمایه هست یا خیر.

او افزود: چارت‌ها شرایط خوبی ندارند و تنها گروه‌هایی که توانستند سقف سال ۹۹ را بزنند پتروپالایشی‌ها بودند.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: بانکی‌ها و خودرویی‌ها با اینکه منفی هستند، می‌توانند بازار سرمایه را نجات دهند؛ ولی من پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری روی این گروه‌ها ندارم.

مسعودی افزود: در بلندمدت و با دید مجامع، خرید سهام پتروپالایشی‌ها را توصیه می‌کنم؛ به ویژه نمادهایی که سود دلاری دارند.

به گفته او، بورس رقیب جدی پیدا کرده است به اسم رمزارزها و اکنو شرایط تا حدودی نگران‌کننده است؛ چرا که افراد ترجیح می‌دهند به جای مثلا خرید فولاد، شت‌کوین خریداری کنند.

آینده بازار دلار

بخش بعدی این گفتگوی اینستاگرامی به بازار دلار احتصاص داشت.

مسعودی: بدون توافق، دلار ۴۲ هزار تومان می‌شود

مسعودی، کارشناس بازارهای مالی به تاثیر مذاکرات در آینده بازار ارز اشاره کرد و گفت: چه توافقی حاصل شود و چه نشود، دلار در بازه‌زمانی حدود دو ساله روند صعودی دارد.

او افزود: اگر توافق شود، قیمت دلار اصلاح دارد ولی دوباره صعودی می شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر مذاکرات فرسایشی باشد و توافقی حاصل نشود، دلار تا قبل از تابستان ۱۴۰۱، می‌تواند به ۳۲ یا ۳۳ هزار تومان نیز برسد. در درازمدت دلار ۴۰ تا ۴۲ هزار تومانی قابل تحقق است.

به گفته مسعودی، کف قیمت دلار ۲۵ هزار تومان است.

طباطبائی: ارزش ذاتی دلار، ۳۵ هزار تومان است

در ادامه، طباطبائی، دیگر کارشناس حاضر در لایو، ارزش ذاتی دلار را ۳۵ هزار تومان دانست و افزود: افت قابل توجه قیمت دلار در بازه زمانی کوتاه، بعید است.

او افزود: برخی کارشناسان احتمال دلار ۲۵ هزار تومانی را مطرح کردند اما احتمال آن کاهش یافته است. حتی گفته می‌شود دولت نیز بودجه ۱۴۰۱ را بر مبنای دلار ۲۳ هزار تومانی می‌بندند.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: توافق باید انجام شود اما نمی‌توان انتظار داشت در فاصله کوتاه روی قیمت دلار اثر بگذارد. چرا که به یک یا دو سال فرصت نیاز است که رفع تحریم تاثیر خود را در صادرات کشور نشان دهد.

به گفته طباطبائی، فقط ممکن است از نظر روانی روی بازارها تاثیر بگذارد و امیدواری برای کاهش تورم ایجاد کند.

او گفت: دلار کمتر از ۳۵ هزار تومانی با ارزپاشی امکان‌پذیر شده است و احتمالا در ماه‌های آینده قیمت دلار به این سمت می‌رود.

به گفته این کارشناس، منابع بلوکه شده نیز از قبل به شکل چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، خرج شده است و تاثیری بر بازار نمی‌گذارد.

پیش‌بینی بازار طلا

در ادامه کارشناسان به تحلیل وضعیت و آینده بازار طلا پرداختند.

طباطبائی: اونس سقف قبلی خود را نمی‌زند

طباطبائی در این مورد گفت: اونس جهانی تحت تاثیر سیاست‌های پولی آمریکا است که احتمالا به سمت ضد تورمی می‌رود. در این صورت طلا نمی‌تواند سقف تاریخی خود را بزند چرا که دلار تقویت می‌شود.

او افزود: از سوی دیگر بازار رقیب هم ادعا می‌کند که می‌تواند به بازاری امن تبدیل شود. مزیت طلا همیشه در این بوده که بازار امنی محسوب می‌شده است اما اکنون بازار رمزارزها نیز چنین ادعایی دارد.

رشد ۳۰ درصدی در بازه یک سال و نیم

این کارشناس بازارهای مالی گفت: در بازار داخلی، طلا بیشتر از دلار تاثیر می‌‌پذیرد تا اونس.

طباطبائی گفت: اگر بازه نگهداری حدود یک سال و نیم باشد، می‌تواند بازده ۳۰ درصدی برای افراد داشته باشد. البته منظور، طلای اجرت‌دار و سکه نیست.

به گفته او رشد دلار و طلا در بازه یک ساله می‌تواند حدود ۲۵ درصد باشد.

مسعودی: طلا بازار امنی است

در ادامه، مسعودی دیگر کارشناس حاضر در لایو گفت: طلا در بلندمدت بازار امنی است.

به گفته او، بازار طلا در مقایسه با دلار و رمزارز شرایط بهتری دارد.

بازار رمزارز نزولی می‌شود؟

این کارشناس بازارهای مالی، بازار رمزارزها را یک کوره تورم‌سوزی برای اقتصاد آمریکا دانست و افزود: اگر تورم این کشور کاهش پیدا کند، احتمالا بازار دوباره دست طلا می‌افتد.

مسعودی افزود: اکنون در دوره خوشبینی و پذیرش در مورد رمزارزها هستیم و تا یک سال آینده احتمالا بیت کوین صعودی است ولی بعد از ۸۴ هزار دلار، احتمالا اصلاح می‌زند.

او گفت: تا قبل از آغاز سال جدید میلادی، احتمالا به این قیمت می‌رسد و بعد از بیت‌کوین ۸۴ و ۱۱۰ هزار دلاری، باید دید اقبال عمومی به چه سمتی می‌رود.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، کف قیمتی بیت‌کوین حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار دلار است.

طباطبائی: با احتیاط وارد بازار شوید

طباطبائی، دیگر کارشناس حاضر در این گفتگوی اینستاگرامی نیز گفت: اگر آمریکا سیاست‌های اقتصادی خود را تغییر دهد، نقدینگی افزایش می‌یابد و ممکن است تورم‌زا باشد.

او افزود: رمزارز می‌تواند در چنین شرایطی ابزاری برای کنترل تورم باشد. به همین دلیل افراد باید با قسمت کمی از پول خود و با احتیاط به این بازار وارد شوند.

آینده بازار مسکن

بخش بعدی لایو تجارت‌نیوز به بازار مسکن اختصاص داشت.

طباطبائی، در این مورد گفت: مسکن معمولا بالاتر از ارزش ذاتی خود است.

او افزود: اگر گشایش اقتصادی رخ دهد، خروج مسکن از رکود به حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش در قیمت رسمی نیاز دارد. همین امروز نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد معاملات در حال انجام با همین میزان تخفیف صورت منعقد می‌شوند.

این کارشناس بازارها گفت: اگر قیمت زمین کاهش پیدا شد، افت شدیدی در قیمت مسکن رخ می‌دهد.

به گفته طباطبائی، در صورتی که دولت طرح جهش مسکن را به درستی اجرا کند، ارزش زمین به حاشیه شهرها می‌روند و قیمت زمین در مرکز و شمال هر شهر کاهش می‌یابد.

او گفت: در بهترین حالت ممکن، بازار مسکن در چهار سال آینده رکودی خواهد بود و صعود قیمتی بعید است.

آینده بازار خودرو

در بخش بعدی این گفتگو، کارشناسان به تحلیل شرایط و آینده بازار خودرو پرداختند.

مسعودی: امکان افزایش قیمت خودرو وجود دارد

مسعودی، کارشناس بازارها در این مورد گفت: افزایش رسمی قیمت خودروهای تولیدی، به خاطر رانتی که در این صنعت وجود دارد، امکان‌پذیر است.

به گفته او، در مورد خودروهای وارداتی نیز اگر واردات آزاد شود، احتمال کاهش اندک در قیمت‌ها، در کوتاه‌مدت وجود دارد.

مسعودی تاکید کرد: نمادهای خودرویی در درازمدت می‌توانند شاخص بورس را نجات دهند.

طباطبائی: آزادسازی قیمت‌ها اجتناب‌‌ناپذیر است

طباطبائی، دیگر کارشناس حاضر در لایو، ابتدا تاکید کرد: خودرو کالایی مصرفی است و نباید به آن به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کرد.

او آزادسازی قیمت‌ها را با توجه به شرایط بازار سرمایه اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: قیمت کارخانه‌ای خودروها صعودی می‌شود که البته اتفاق بدی هم نیست.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: با آزادسازی قیمت‌ها، واسطه‌ها، دلالی‌ها و جهش قیمت‌ها حذف می‌شود.

به گفته طباطبائی، برای خروج خودروسازان از زیان، افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی روی میانگین قیمت محصولات کافی است.

سبد سرمایه‌گذاری مناسب

در بخش پایانی لایو، کارشناسان سبد سرمایه‌گذاری مناسب از دید خود را بیان کردند.

طباطبائی در این مورد گفت: من بالای ۸۰ درصد دارایی خود را در بازار سرمایه می‌گذارم. بازار رمزارزها پرریسک است و با بخش کمی از سرمایه به سمت آن می‌روم.

مسعودی نیز بیان کرد: من ۵۰ درصد را روی پتروپالایشی‌ها می‌گذارم. ۵۰ درصد بقیه را در بازار رمزارز و فارکس معامله می‌کنم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چه گیری کردم از دست شما بخدا

  • ناشناس

    کدام گشایش بنظر شما تا همه دولت مردان و مجلسی ها حریص شدند و به فکر مردم نیستند اقتصاد ایران درست بشو نیست هفته قبل مجلس با وزیر جلسه داشت ولی متاسفانه خروجی آن فروش اوراق و ریزش بورس بود من شخصا از شرایط و بی مدیریتی ناراضی هستم و باید این دنیا یا آخرت جوابگو باشند

  • ناشناس

    بورس دیگه بلند مدت جوابگو نیست و باید بازار را نظاره کرد و بموقع اقدام به خرید و فروش کنید

  • ناشناس

    سلام من۳۰ سال کارگری کردم ۴۵سالمه رفتم ازدواج کنم گفتن خونه داری گفتم نه ولی ۲۲۰میلیون دارم ۳۰تومن دیگه باید جور کنم که بتونم خونه بخرم کسی را نداشتم که قرض بده بهم تا اینکه اقای روحانی در تلوزیون داشت سخنرانی میکرد که بورس بهترین سرمایه گذاری حلالی است که سود بیشتری نسبت به بانک میدهد من هم رفتم برسی کردم همه پیشنهاد سرمایه گذاری دادن من بدبخت هم اول۱۰۰میلیون گذاشتم وطی ۱/۵ماه بهم ۱۱میلیون سود داد من هم تمام ۲۲۰میلیون تومنم را وارد بورس کردم بعد ۲۳سود داشتم خیلی خوشحال بودم که هم خانواده نامزدم خونه بگیرم قبول میکنن وهم من کارگر که هیچ کسی رو توی این دنیا ندارم صاحب خانه میشوم که به یک باره همه چیز تیره و تارشد ۲۳تومن شد ۱۴وهر روز همه قرمز و صف فروش همه میگفتن بورس بالا وپایین داره نگران نباش تا اینکه پولم شد۱۹۵تومن میخواستم بفروشم ولی نمیشد وهمه میگفتن دوباره میره بالا نگران نباش همین جوری جلوی چشمم میداشت سرمایه تمام عمر و زندگیم نابود میشد تا اینکه دو روز از غصه توی بیمارستان بستری شدم بعد از اینکه خانواده نامزدم دخترشون را عروس کردن و من هم سرمایه وهم نامزدم رو از دست دادم وحالا هم حال و روز بدی دارم چرا دولت قبل زندگی و عمرمنو گرفت حالا با چه امیدی زندگی کنم با این سن بالا خدا رفتگان همه رو بیامرزه با این تنهایی که هیچ کسی رو توی این دنیا نداره اینهم بورسی که زندگی منو گرفت ببخشید ناراحتتون کردم من بدبخت

    • ناشناس

      منم مثل شمام فقط من زخم معده گرفتم خوب نشدم دیگه

    • ناشناس

      خدا رو شگر کن که افسرده نیستی .ما که افسردگی گرفتیم. هیچ کاری نمیتونیم بکنیم فقط هر رور پرتفوی قرمزو نگاه میکنیم.وحسرت…

  • ناشناس

    فقط خروج ، اونم تا وقت هست . چون دولت برای ریال آخر مردم هم نقشه کشیده .

  • ناشناس

    مطمئن هستید این کارشناس به اصطلاح اقتصادی شما کارشناس سفارشی مافیای ارز نیست ؟؟؟
    چرا از کارشناس مستقل اقتصادی برای مصاحبه دعوت نمی کنید ؟ و یا لااقل اظهار نظرهاشون رو تیتر نمی کنید ؟؟؟؟؟؟
    متاسفانه گزارشات اقتصادی تماما” سفارشی برای قشر مافیا تنظیم و نشر میشه !!!! شما باید رسالتتون رو انجام بدین …..؟؟؟؟؟
    همه دنیا و کارشناسان اقتصادی دنیا به این موضوع اعتراف دارند که دوران دلار به اتمام رسیده است و دلار دیگر یکه تاز اقتصاد جهانی نیست کافیه گزارشات معتبر موسسات جهانی رو بخونید با دقت تا متوجه اوضاع دلار باشید ! البته بجز مافیای دلار که دلارها رو از تو بازار جمع کرده و منتظر گرونی بیشتر اون و کارشناسان سفارشی و حقوق بگیر اونها کسی به آینده دلار امیدوار نیست !!!!؟؟؟؟؟ رفتار شما بعنوان رسانه جای سئوال ؟؟؟؟ لااقل اینقدر وجود داشته باشین و این جوابیه بنده رو در جواب این کارشناس اعلام کنید !!!!!؟؟؟

  • ناشناس

    فقط آرزومیکنم ضررهمه جبران بشه همه ماهمدردیم

  • جعفری

    حتی یک ریال هم داخل رمز ارزها سرمایه گزاری نکنیدبیت کوین تا ۳۵۰۰۰دلار اصلاح خواهد کرد اگر خواستید اونموقع سرمایه گزاری کنید ولی بهتره اونموقع هم سمت بیت کویین ورمز ارزها نروید

  • ناشناس

    جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرید فاجعه است چرا دلار به بازار تزریق نمیشه

  • فرهاد

    سلام ممنون بابت اطلاعات بازار ایران به نظر من باید با احتیاط سرمایه گذاری کرد چون سال آینده سال حساسی برای اقتصاد ایران هست