کد مطلب: ۴۱۷۱۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کلیات بانکداری اسلامی تصویب شد / اظهارات جدید رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز

کلیات بانکداری اسلامی تصویب شد / اظهارات جدید رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز

برخلاف مخالفت بانک مرکزی با طرح بانکداری اسلامی، کلیات این طرح تصویب شد و رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز گفت: اگر تصمیمات بانک مرکزی کارشناسی نبود، الان در بازار ارز ثبات نداشتیم؛ اگر این طرح تصویب شود حداقل دو سال زمان می‌برد تا بانک مرکزی به ثبات برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جلسه علنی مجلس امروز با حضور عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد. یکی از موضوعات مورد بحث امروز گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران بود.

ابتدا کمیسیون شرح مختصری از گزارش خود ارائه داد که براساس آن سود مرکب بانک‌ها حذف می‌شود، سپس مخالفات و موافقان این طرح صحبت کردند.

محمدرضا صباغیان بافقی به عنوان مخالف تصویب این طرح عنوان کرد: نظام بانکی کشور باید به اقتصاد کمک کند، اما شبکه بانکی بسیاری از کسانی که قصد انجام کار اقتصادی داشتند را ورشکست کرده‌ است. سود مرکب حذف شده اما ربا حذف نشده است، حذف سود بانکی باعث نمی‌شود که پول‌های از بانک خارج شود.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود به عنوان موافق این طرح گفت: اصلاح نظام بانکی در دستور کار هست. باید استقلال بانک مرکزی انجام شود. در کشورها بانک مرکزی استقلال ندارد. رئیس بانک مرکزی از طرف وزیر اقتصاد معرفی می‌شود. بانک‌های ما الان حاکمیت شرکتی ندارند، نه مسئول و نه پاسخ‌گو هستند.

وی عنوان کرد: براساس این قانون بانک توسعه جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود. بانک‌های تخصصی که داریم مثل مسکن، کشاورزی زیرمجموعه بانک توسعه جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند و در خدمت تولید و مسکن تسهیلات ارزان می‌دهند.

سلیمی نیز به عنوان مخالف این طرح گفت: بسیاری از بانک‌های تخصصی بانک توسعه‌ای هستند. چه وجه تمایزی بین این بانک‌ها و بانک توسعه هست و آیا موجب موازی کاری نمی‌شود؟ ایده ما بانکداری بدون ربا است که بانک‌ها به جای دریافت ربا از تسهیلات گیرندگان و پرداسخخت سود به سپرده‌گذاران، از طریق عقود اسلامی این کار را انجام دهند؛ اما در عمل این اتفاق نیافتاده است. آیا در این طرح اشکالات عملی بانک‌ها برطرف می‌شود؟ چون ما در سال 62 نیز قانون بانکداری بدون ربا را تصویب کردیم، اما در عمل اجرا نشد.

این نماینده مجلس در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: دولت‌ها معمولا با استقلال بانک مرکزی مخالف هستند؛ در این طرح هنوز اقتدار بانک مرکزی حفظ شده و ابزاری برای بانک مرکزی است تا اقدامات خود را مشروع نشان دهد. خلق پول بدون ضابطه کاری انجام شده، جریمه و دیرکرد نیز بر جای خود است.

قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه نیز به عنوان مخالف طرح به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در اوضاع اقتصاد فعلی ایجاد این طرح در سیستم بانکی زلزله ایجاد می‌کند، آیا با این طرح می‌خواهید یک شبه سیستم بانکی را بهم بزنید؟ آیا با این طرح به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شویم؟

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز به عناون آخرین سخنران گفت: سود به طور مطلق حرام نیست. اصل این که هر جا کلمه سود را مترادف با ربا کنیم حتما درست نیست.

در پایان رئیس کل بانک مرکزی به عناون نماینده دولت در خصوص این طرح سخنرانی کرد: بحث ساختار بانک مرکزی به طور کلی تغییر کرده است. بانک مرکزی فشار زیادی را در دوران تحریم تحمل می‌کند. از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم این طرح را تصویب نکنند. راه استقلال بانک مرکزی در اصلاح برخی از قوانین بانک مرکزی است. استقلال بانک مرکزی این نیست که با دولت همکاری نکنیم بلکه طرح باید به صورت کارشناسی باشد.

وی ادامه داد: اگر تصمیمات بانک مرکزی کارشناسی نبود، الان در بازار ارز ثبات نداشتیم و این ثبات اجرا نمی‌شد. اگر این طرح تصویب شود حدتاقل دو سال زمان می‌برد تا بانک مرکزی به ثبات برسد. در طرح بانک توسعه، بانک مرکزی باید پول چاپ کند و به این بانک بدهد.

در نهایت کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی برخلاف مخالفت رئیس کل بانک مرکزی در مجلس تصویب شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.