کد مطلب: ۳۹۹۵۵۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک تحلیلگر بازار سهام:

بازار سهام چقدر از اخبار سیاسی تاثیر می‌پذیرد؟ / ۴ عاملی که شاخص بورس را شارژ می‌کند

بازار سهام چقدر از اخبار سیاسی تاثیر می‌پذیرد؟ / 4 عاملی که شاخص بورس را شارژ می‌کند

یک تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص رکوردزنی شاخص کل بورس طی روزهای اخیر و ورود به کانال 300 هزار واحدی گفت: نرخ تورم بالا، نرخ سود سپرده بانکی پایین، ثبات نرخ ارز و به طور کلی شرایط رکودی اقتصاد موجب شده نقدینگی دیگر بازارها وارد بورس شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند روز گذشته اخباری از قبیل احتمال دیدار روحانی و ترامپ، احتمال توافق با 15 میلیارد دلاری برای ایران، سفر روحانی به ترکیه، ایجاد نظام پولی جایگزین سوییفت با روسیه و… منتشر شده که می‌توان از آنها به عنوان سیگنال‌های مثبت برای بازارهای داخلی استنباط کرد.

بازار سهام نیز دیروز به رکودشکنی خود ادامه داد به نحوی که شاخص کل آن وارد کانال 300 هزار واحدی شد. در حالی که با رکودشکنی ادامه‌دار بورس این انگاره را به وجود آمده که بورس سیگنال‌های مثبتی را از اخبار حول روابط سیاسی کشور دریافت و به دنبال آن شاخص کل بورس دچار رفتار هیجانی شده و رشد کرده است؛ ولید هلالات، تحلیل‌گر بازار سهام این استدلال را رد می‌کند و معتقد است بورس این روزها خیلی به مسائل سیاسی اهمیت نمی‌دهد و در عرصه سیاست نیز اتفاق جدیدی نیافتاده است.

وی در این خصوص گفت: رفتار بورس سیاسی نیست و این روند مدتی است شروع شده، ورود نقدینگی به بورس در حال اتفاق افتادن است.

هلالات در این خصوص ادامه داد: بورس نه الان و نه در چند ماه گذشته تقریبا هیچ واکنشی به مسائل سیاسی نداشته است. شاید کمی به مسائل مثبت و خبرهایی که در حد شایعه منتشر می‌شود نگاه مثبتی داشته اما در مورد اخبار منفی عمدتا اصلا کسی پیگیری نمی‌کند و آنها را پوشش نمی‌دهد.

وی عنوان کرد: نرخ تورم بالا، نرخ سود سپرده بانکی پایین، ثبات نرخ ارز در بازار و به طور کلی رکود در بازارهای موازی از یک سو و از سوی دیگر عدم آشنایی بسیاری از مردم، کوچک بودن بازار سرمایه به لحاظ حجم معاملات، ورود بازرگانانی که شغل‌هایشان متوقف شده خیلی از افرادی را داریم که کارآفرین بودند ولی چون فضای اقتصادی رکودی است کار نمی‌کنند و منابع خود را به سمت بازار سهام می‌برند و این ورودی پول بورس را بالا می‌برد که این ورودی پول خیلی هم به سیاست کاری ندارند.

این تحلیلگر بورس معتقد است: چون بورس نسبت به دیگر بازارها از نظر حجم معاملات خیلی کوچک است، بنابراین ورودی نقدینگی هرچند جزیی باشد شاخص بورس را به شدت بالا می‌برد که این وضعیت در شرایط فعلی بورس حاکم است.

وی افزود: چون نمی‌دانیم رفتار افرادی که خارج از بورس هستند و پول وارد بورس می‌کنند چگونه است و چه فاکتور و مبنا معاملاتی دارند، بنابراین نمی‌توانیم پیش‌بینی از روند بورس داشته باشیم. به علت این که دیگر فاکتورهای اقتصادی (نرخ سود بانکی، نرخ تورم و… ) در شرایط مطلوبی نیستند و بازارهای رقیب در حالت رکود هستند؛ نقدینگی دیگر بازارها وارد بورس می‌شود و آن را بالا می‌برد بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید این روند تا چه زمانی ادامه دارد.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی بورس خاطرنشان کرد: شرایط فعلی شاخص کل بورس اولین بار است که اتفاق افتاده است، نه شبیه مهر سال گذشته و نه شبیه سال 92 و سال 87 است، یعنی اگر عملکرد بورس را در 12 سال گذشته بررسی شود سه مقطع وجود دارد که بازار هیجانی رفتار کرده است. یکی بحران جهانی و بعد از آن بوده، دیگری در دوره تحریم، گرانی دلار و انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری اتفاق افتاد و سومین مقطع نیز با خروج ترامپ از برجام و بالا رفتن قیمت دلار اتفاق افتاد. اتفاقات امروز بورس شبیه هیچ کدام از این دوره‌ها نیست بنابراین نمی‌شود الگوبرداری کرد و گفت چه آینده‌ای خواهد داشت.

وی همچنین گفت: هر اتفاقی که جلوی ورودی پول به بورس را بگیرد یا آن را تضعیف کند می‌تواند باعث توقف رشد شاخص بازار شود و جلوی رشد بیشتر آن را بگیرد. اگر قیمت دلار رشد کند احتمالا تاثیری روی حرکت بازار سهام نخواهد داشت اما اگر فضای دیگری ایجاد شود؛ به طور مثال به هر دلیلی تورم به‌شدت پایین بیاید یا سود بانکی بالا برود، برای بورس مخرب خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.