کد مطلب: ۶۷۱۹۳۰

بازار فارکس در افغانستان ممنوع شد!

بازار فارکس در افغانستان ممنوع شد!

طالبان معاملات آنلاین ارزهای خارجی یا فارکس در کشور افغانستان را غیرقانونی اعلام کرده و به این ترتیب با خاطیان برخورد خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی بانک مرکزی طالبان اعلام کرد که معاملات آنلاین ارزهای خارجی یا فارکس در این کشور غیرقانونی بوده و با خاطیان برخورد خواهد شد.

فارس نوشت، صابر مهمند، سخنگوی بانک مرکزی طالبان گفته است که فارکس یا تجارت آنلاین ارزهای خارجی در افغانستان ممنوع و با افراد خاطی پیگرد قانونی صورت خواهد گرفت.

بلومبرگ به نقل از مهمند نوشت: «بانک مرکزی به دلیل فارکس یا تجارت ارزهای آنلاین ارزهای خارجی را ممنوع کرده و هیچ قاعده ای در شرع این موضوع را تایید نمی‌کند.»

این رسانه آمریکایی گزارش داد که به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، به دنبال فروپاشی اقتصادی در این کشور بسیاری از مردم به تجارت ارزهای خارجی در بازار فارکس با رمزارزها روی آوردند.

طالبان تاکنون تجارت رمزارز در افغانستان را ممنوع نکرده است.

با وجود اینکه آماری مبنی بر تعداد افراد در بازار فارکس در افغانستان معامله می کنند، اما سخنگوی بانک مرکزی طالبان گفته است که روزانه میلیون ها دلار در این بازار عمدتاً توسط معامله‌گران ارز دیجیتال در سرای شهزاده کابل معامله می‌شود.

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ارزهای بانک مرکزی از سوی آمریکا مسدود شده و این کشور با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده است.

بلومبرگ گزارش داده است که انزوای افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان و عدم کمک مالی به این کشور باعث از بین رفتن ۴۰ درصد از GDP این کشور شده است.

پیش از این نشریه اکونومیست چاپ لندن در یکی از شماره های اخیر خود گفته است که مدیریت مالی طالبان در افغانستان شگفت انگیز و این گروه توانسته به رغم تحریم‌های آمریکا درآمد داخلی را تقویت کند.

اکونومیست در آخرین گزارش خود درباره طالبان روز گذشته ( شنبه،۲۱ خرداد) در مطلبی تحت عنوان «حکومت طالبان به طرز شگفت‌انگیزی در جمع‌آوری پول موفق است» نوشته است: «به تخمین بانک جهانی٬ افغانستان در سال جاری حدود ۱.۷ میلیارد دلار درآمد داخلی از طریق مالیات، گمرک و تعرفه‌های خدمات جمع آوری خواهد کرد که حدود سه چهارم درآمدی است که دولت قبلی در سال ۲۰۲۰ از منابع داخلی جمع‌آوری کرده بود»

این نشریه گفته است : طالبان درآمدهای رسمی افغانستان را با استفاده از نرم افزارهای پیچیده مدیریت می‌کنند و بالاتر از آن اختلاس را که یک مشکل جدی در دولت قبلی بود، از بین برده است.»

این نشریه در حالی از مدیریت موثر درآمد داخلی از سوی طالبان در افغانستان گفته که در جریان ۱۰ ماه گذشته٬ نظارت این گروه بر منابع درآمدی به شدت افزایش یافته است.

طالبان پس از بدست گرفتن قدرت در افغانستان بر درآمدهای داخلی افغانستان تمرکز کرده و آنها در تلاش است تا این کشور را در بخش‌های مهم آن به خودکفایی مالی برساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.