خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۲۷۱۹

بازار نفت روسیه در اروپا به ایران می‌رسد؟

بازار نفت روسیه در اروپا به ایران می‌رسد؟

به گفته سفیر پیشین کشورمان در نروژ با توجه به توافق اتحادیه اروپا در تحریم واردات نفت از روسیه شاید ایران بتواند بازار نفت در اروپا را به دست گیرد. آیا با توجه به تحریم ایران و وضعیت فعلی بر جام این کار عملی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: تا زمانی که چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای برای برجام نباشد تحولی در فروش نفت ایران ایجاد نمی‌شود. با توجه به تحریم بودن ایران فعلا نمی‌نوانیم چشم‌اندازی داشته باشیم.

مگر این که ایران وارد مذاکره جدی و کوتاه مدت با اروپا شود و در این زمینه راهکاری پیدا کند.

بر اساس گزارش ایسنا ، عبدالرضا فرجی‌راد اظهار کرد: درست است که اتحادیه اروپا بر سر تحریم واردات نفت از روسیه توافق کرده است اما این توافق کامل و جامع نبود و هنوز در این زمینه افتراق دیده می‌شود.

روس‌ها هنوز هم آب باریکه‌ای را نگه داشته‌اند تا زمانی که جنگ تمام شد با مذاکرات صادرات‌شان را افزایش دهند.

فرجی‌راد تصریح کرد: در این ارتباط ایران می‌تواند با اروپا در رابطه با صادرات نفت و یا گاز کار کند که بعید می‌دانم؛ زیرا وضعیت برجام و توافق به‌نحوی نیست که غرب وارد تعامل شود و فضایی را برای ایران باز کند.

از سوی دیگر اگر چنین اتفاقی هم بیافتد ایران از چه سیستم بانکی می‌خواهد پول را مبادله کند.

وی بیان کرد: آن زمان که امیدها به برجام بود و هر روز مصاحبه می‌شد که احتمال نهایی شدن توافق وجود دارد این امکان وجود داشت که غرب فضایی را برای ایران باز کند اما در شرایط فعلی بعید می‌دانم چنین اقدامی در رابطه با اروپا صورت گیرد چرا که در حال حاضر نفت عرب‌ها به اروپا سرازیر می‌شود.

او خاطرنشان کرد: روس‌ها برای فروش نفت خود ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌اند و این نفت را وارد بازار آسیا کرده‌اند. در این بازار هند، چین و سایر کشورها ۲۵ برابر خرید خود را افزایش داده‌اند.

حتی سریلانکا نفت روسیه را خریداری می‌کند. با توجه به این که چنین وضعیتی در آسیا است فروش نفت ایران و تا حدودی عرب‌ها نیز کاهش می‌یابد زیرا حاضر نیستند ۳۰ درصد تخفیف برای فروش در نظر بگیرند.

انتخاب اروپا ایران است یا عربستان؟

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه ادامه داد: تا زمانی که چشم‌انداز امیدوار کننده ای برای برجام نباشد تحولی در فروش نفت ایران ایجاد نمی‌شود. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به زودی جلسه دارد. هنوز نمی‌دانیم تصمیم این شورا چه خواهد بود؟

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: پیش از جنگ اوکراین و روسیه گفته می‌شد ایران حدود ۲۰ درصد تخفیف برای فروش در نظر دارد.

با توجه به این که روس‌ها ۳۰ درصد تخفیف اعمال می‌کنند این احتمال وجود دارد که ایران هم چنین کاری را انجام دهد.

عبدالرضا فرجی‌راد گفت: در اختیار گرفتن بازار و مشتری گرفتن کار سختی است. در صورتی که عرب‌ها تخفیف دهند، اروپا بین عرب‌ها و ایران کدام یک را انتخاب خواهد کرد؟

آیا ایرانی که در تحریم قرار دارد انتخاب می‌شود یا خیر… اما فعلا چشم‌اندازی نمی‌توانیم داشته باشیم. مگر این که ایران وارد مذاکره جدی و کوتاه مدت با اروپا شود و در این زمینه راهکاری پیدا کند.

فرجی‌راد افزود: به نظر می‌رسد اروپا تصمیم گرفته تا آخر سال میلادی خرید نفت روسیه را قطع کند. ایران می‌تواند جایگزین خوبی باشد که نفت کشورهایی مثل ایتالیا، اسپانیا، یونان، آلمان و اتریش و … را بدهد. اگر ایران بتواند چنین کاری را انجام دهد آینده‌نگری کرده و به نوعی هم روسیه و هم چین را تنبیه کرده است.

سفیر پیشین کشورمان در نروژ درباره تعامل ایران و روسیه برای فروش نفت خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنم چنین مساله‌ای پیش آید، در مورد هند ما آمادگی داشتیم تا با برداشته شدن تحریم‌ها، بازارهایی را در اختیار بگیریم اما اکنون روسیه، بازار را گرفته و هند هم نیازی ندارد.

وی گفت: اکنون هم لاوروف با سفر به امارات و قطر می‌خواهد عرب‌ها را توجیه کند که چطور بازار آسیا را در اختیار گرفتند و این که جنگ به زودی تمام می‌شود و به نوعی قصد داشته از سیاست بی‌طرفی این کشورها تشکر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.