کد مطلب: ۷۷۶۷۹۲

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته سوم اسفند ۱۴۰۱ / بازدهی تمام بازارها منفی شد

بازدهی بازارها در هفته سوم اسفند 1401 / بازدهی تمام بازارها منفی شد

در سومین هفته اسفندماه بازدهی تمامی بازارها منفی شد. این هفته بازارها متاثر از مذاکرات هسته‌ای در تهران و نتیجه رضایت‌بخش آن‌، با کاهش قیمت همراه شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازارهای مالی و سرمایه‌ای در سومین هفته اسفند‌ماه، با بازدهی منفی همراه بودند. بیشترین بازدهی منفی بازارها از ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه به ترتیب مربوط به طلا، دلار، سکه و بورس بود.

این هفته بازار تحت تاثیر اخبار سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و نتایج رضایت‌آمیز سفر مذکور قرار گرفت و قیمت‌ها به ویژه در بازارهای مالی افت چشمگیری داشت.

قیمت دلار

روز پنجشنبه یازدهم اسفند‌ماه قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۴ هزار و ۶۴۷ تومان اعلام شد و در بازار آزاد این اسکناس آمریکایی در پله سوم کانال پنجم نوسان داشت. این در حالی است که قیمت دلار روز گذشته در مرکز مبادله‌ای ۴۲ هزار و ۳۳۶ تومان اعلام شد.

همچنین برخلاف روند کاهشی محدودِ قیمت دلار در مرکز مبادله، در بازار آزاد، ۹۰۰ تومان گران‌تر از روز چهارشنبه ۱۶ اسفند معامله شد و فقط ۱۰۰ تومان با کانال جدید فاصله دارد.

قیمت دلار در بازار آزاد از ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه ۶/۹ درصد بازدهی منفی داشت و سه هزار و ۷۰۰ تومان ارزان شد.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری فشار عرضه، اخبارِ مساعدِ نشست‌ مذکور و امنیت خاطر ایران در عدم صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان در شورای حکام، باعث شد قیمت دلار دست پایین را بگیرد و بیش از ۱۰ هزار تومان کاهش داشته باشد.

هر چند برخی تحلیلگران ارزی معتقد بودند این روند نزولی نشانه‌هایی از نوسان‌گیری بازارساز را نیز در خود دارد. اما توانست قیمت دلار را از قله ۶۰ هزار تومانی در کانال ۴۰ هزار تومانی قرار دهد.

قیمت طلا

قیمت طلا در روز پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه، دو میلیون و ۵۰۱ هزار تومان‌ بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز گذشته با قیمت دو میلیون و ۲۷۸ هزار تومان معامله شد. بازدهی این بازار منفی ۸/۹۲ درصد بود و کاهش قیمتی در حدود ۲۲۳ هزار تومان داشته است.

قیمت سکه

قیمت سکه امامی هفته قبل با نرخ ۲۹ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان معامله می‌شد. این قطعه از سکه در هفته جاری بازدهی منفی داشت. هر چند بازار سکه در هفته دوم اسفند تلاطم زیادی داشت و تا کانال ۳۶ میلیون تومانی نیز رشد کرده بود اما اخبار سیاسی سیگنال کاهش قیمت به بازار فلز زرد داد.

روز پنجشنبه ۱۸ اسفند سکه امامی با قیمت ۲۷ میلیون و ۶۸۶ هزار تومان معامله شد. بازار سکه بازدهی منفی ۵/۸۰ درصدی و یک میلیون و ۷۰۴ هزار تومانی کاهش قیمت داشت.

در هفته سوم اسفند قیمت دلار متاثر از حضور رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، کاهش داشت و همبستگی دلار و بازار فلز زرد در بازار طلا و سکه به خوبی نمایان شد.

بازگشت قیمت دلار به کانال ۴۰ هزار تومانی باعث شد قیمت سکه تا ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند.

در روزهای گذشته معامله‌گران بازار دلار، طلا و سکه در انتظار نتایج نشست شورای حکام‌ بودند. این نشست بدون صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان پایان یافت. با این وجود، قیمت در بازارهای مالی با وجود فضای نیمه تعطیل بازار در روز پنجشنبه ۱۸ اسفند صعودی بود.

از همین رو تحلیلگران بازار معتقدند مولفه‌های تاثیرگذار برافزایش قیمت‌ها در اقتصاد تغییری نکرده و این افزایش انتظارات تورمی است که بیشترین اثر را بر روند صعودی قیمت‌ها در بازار می‌گذارد.

بازدهی بازارها در سومین هفته اسفند منفی شد

بورس

بازار در هفته سوم آخرین ماه سال در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 817 هزار واحدی ایستاد و در نهایت افت 0.2 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در سوی دیگر بازار در حالی که این هفته تنها چهار روز کاری داشت و در این مدت سه روز خروج نقدینگی حقیقی و یک روز ورود پول ثبت شد، شاخص کل هم‌وزن رشد 1.4 درصدی را ثبت کرد و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 0.17 درصدی در ارتفاع 23 هزار و 46 واحدی ایستاد.

بیشترین بازدهی هفته

بررسی معاملات هفته سوم اسفند حاکی از آن است که کلر با قیمت 6 هزار و 265 تومان عنوان بیشترین بازدهی هفته را در این هفته از آن خود کرده است. مشاهده چارت این سهم نشان می‌دهد که سطح 6 هزار و 500 تومان مهمترین مقاومت پیش روی سهم در ادامه راه است.

فسپا و ثامان دیگر نمادهای بورس بودند که در این هفته بازار، رشد خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. به طوری که به ترتیب 32 و 25 درصد سود، نصیب سهامداران این دو سهم در این هفته بازار شده است.

مقاومت‌های مهم پیش روی این دو سهم به ترتیب 750 و دو هزار و 400 تومان شناسایی شده است که در صورت شکست آن‌ها رشد خوبی در انتظار این نمادها است.

بیشترین بازدهی هفته

کمترین بازدهی هفته

در هفته سوم اسفند که هفته متعادلی برای سهامداران بود نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در کارنامه خود ثبت کنند.

برای مثال حگردش در این هفته بدترین عملکرد را در میان نمادهای بورسی داشت و با کاهش حدود 14 درصدی به سطح 419 تومان رسید.

لازم به ذکر است سطح 400 تومان، از مهمترین حمایت‌‌های پیش روی این سهم تلقی می‌شود که در صورت شکست، این سهم راه سختی برای صعود دارد.

تایرا و بالاس نیز دیگر نمادهایی بودند که در این هفته سهامداران خود را ناامید کردند و حدود 10 درصد کاهش داشتند.

بیشترین کاهش هفتگی

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.