کد مطلب: ۷۸۹۲۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته چهارم اسفند ۱۴۰۱ / در آخرین هفته سال بازدهی بازارها مثبت شد

بازدهی بازارها در هفته چهارم اسفند 1401 / در آخرین هفته سال بازدهی بازارها مثبت شد

در آخرین هفته سال بازدهی بازارها مثبت بود اما روند قیمت‌ها نسبت به هفته سوم اسفند رشد قابل توجهی نداشت. سکه، طلا، دلار و بورس به ترتیب بیشترین تا کمترین بازدهی را داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در واپسین روزهای سال رشد قابل توجهی نداشت و می‌توان گفت روند قیمت‌ها مانند سومین هفته اسفند‌ماه، با اندک نوسان مثبت همراه بود. این هفته بیشترین بازدهی مربوط به سکه بود و بازار طلا، دلار و بورس به ترتیب در مراحل بعد قرار گرفتند.

روز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه بازارها تحت تاثیر خبر سفر شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مقامات بلندپایه اقتصادی، بانکی و نظامی به امارات قرار گرفت.

قیمت دلار

روز پنجشنبه، هجدهم اسفند‌ماه قیم ت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۲ هزار و ۳۳۶ تومان اعلام شد و در بازار آزاد این اسکناس آمریکایی در نیمه کانال ۴۰ هزار تومانی قرار گرفت.

قیمت دلار در بازار آزاد متاثر از سفر شمخانی به امارات در روز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه کاهش داشت. قیمت دلار در بازار آزاد از ۱۸ تا ۲۵ اسفندماه ۰/۹۹ درصد بازدهی مثبت داشت و ۴۵۰ تومان گرانتر از هفته قبل معامله شد.

این در حالی است که در بازار مبادله‌ای طی یک هفته ۱۸ تا ۲۵ اسفندماه قیمت دلار کاهش داشته و با بازدهی منفی همراه بوده است. ۱۸ اسفند در این مرکز قیمت دلار ۴۲ هزار و ۱۱۶ تومان اعلام شد و ۲۵ اسفند این قیمت دو هزار تومان کاهش داشت و با نرخ ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومانی کشف قیمت شد.

قیمت دلار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته روند افزایشی داشتند. معامله‌گران بازار ارز معتقد بودند اثر اخبار سیاست خارجی در بازار از بین رفته و این انتظارات تورمی است که نرخ ارز را در روند صعودی قرار داده است. با این وجود باز هم تاثیر اخبار و سیاست خارجی در بازار ارز قدرت‌نمایی کرد. روز گذشته، خبر سفر مقامات بلندپایه ایران به امارات قیمت دلار را در مسیر نزولی قرار داد.

با توجه به اهمیت قیمت درهم بر تعیین قیمت دلار تهران، سفر شمخانی و دستاوردهای این مذاکرات می‌تواند قیمت درهم و متعاقب آن قیمت دلار در تهران را در مسیر کاهشی قرار دهد.

قیمت دلاری درهم از ضرب نسبت برابری درهم به دلار به دست می‌آید و سال‌هاست که تعیین‌کننده جهت قیمت دلار تهران است.

قیمت طلا

قیمت طلا در روز پنجشنبه، ۱۸ اسفندماه، دو میلیون و ۲۷۸ هزار تومان‌ بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز گذشته با قیمت دو میلیون و ۳۱۴ هزار تومان معامله شد. بازدهی این بازار در آخرین هفته سال ۱/۵۸ درصد بود و افزایش قیمتی در حدود ۳۶ هزار تومان داشته است.

قیمت سکه

قیمت سکه امامی هفته قبل با نرخ ۲۷ میلیون و ۶۸۶ هزار تومان معامله می‌شد. این قطعه از سکه در هفته جاری بازدهی مثبت داشت. هر چند بازار سکه در هفته سوم اسفند منفی بود و در هفته‌های گذشته تلاطم زیادی داشت و تا کانال ۳۶ میلیون تومانی نیز رشد کرده بود اما اخبار سیاسی سیگنال کاهش قیمت به بازار فلز زرد داد.

روز پنجشنبه ۲۵ اسفند سکه امامی با قیمت ۲۸ میلیون و ۷۸۷ هزار تومان معامله شد. بازار سکه بازدهی ۳/۹۸ درصد رشد داشت و یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت طلا و سکه در آخرین هفته سال جاری بدون توجه به کاهش قیمت دلار، گران شد. قیمت در بازار فلز زرد در روز پنجشنبه، ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ روند ناهماهنگی داشت. قیمت سکه امامی تنها قطعه‌ای بود که کاهش محدودی داشت. سایر قطعات سکه افزایش قیمت داشتند. قیمت طلا نیز برخلاف افزایش محدود انس طلا کاهش داشت.

معامله‌گران بازار طلا و سکه، افزایش قیمت در بازار سکه‌های کم‌ وزن را به دلیل افزایش تقاضای روزهای پایانی سال می‌دانند. از سوی دیگر تحلیلگران بازار معتقدند تا زمانی‌که قیمت سکه به بالای مرز 30 میلیون تومان نرود، خریداران بزرگ به بازار سکه ورود نمی‌کنند. برای افت قیمت نیز لازم است که فروشندگان با قدرت بیشتر عمل کنند.

با ریزش قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته ،قیمت سکه نیز تا کانال 24 میلیون تومان پایین آمد. بازیگران بازار فلز زرد اما معتقدند برگشت قیمت سکه به نزدیک کانال ۲۹ میلیون تومانی، خبری از بازگشت معنادار فروشندگان نمی‌دهد.

بازدهی بازارها در هفته چهارم اسفندماه

بورس

هفته آخر سال 1401 در حالی پایان یافت که بورس اوراق بهادار تهران تب و تاب هفته‌های اخیر را نداشت. به طوری‌که بازار با رشد تنها 0.19 درصدی شاخص کل، حس و حال خستگی روزهای پایانی سال 1401 خود را نشان داد.

بر این اساس شاخص کل با افزایش 3 هزار و 446 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 820 هزار واحدی ایستاد. اما رشد شاخص کل هم‌وزن محسوس‌تر بود و در این هفته بازار توانست 1.56 درصد افزایش ارتفاع دهد و عدد 554 هزار و 190 واحد را به سهامداران نشان دهد.

بیشترین بازدهی هفته

بررسی معاملات هفته چهارم اسفند بازار سرمایه نشان می‌دهد بیشترین بازدهی این هفته به نماد «بنیرو» تعلق می‌گیرد که که با افزایش 22 درصدی توانست خود را به قیمت 392 تومان برساند. سطح 358 تومان نزدیکترین حمایت این سهم شناسایی شده است که در صورت اصلاح این سهم می‌تواند از ادامه افت قیمت نماد جلوگیری کند.

همچنین تنوین و تپسی نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازار سود خوبی را نصیب سهامداران خود کردند و با رشد حدود 22 به مقاومت‌های 408 و 751 تومانی خود نزدیک شدند.

هفته چهارم اسفند بیشترین بازدهی

هفته چهارم اسفند خالی از نمادهایی نبود که سرمایه سهامداران را کم می‌کنند! برای مثال ثالوند در این هفته بدترین عملکرد را میان سهم‌های بورسی ثبت کرد و با افت 24 درصدی به سرعت به حمایت هزار و 292 تومانی خود نزدیکتر شد.

همچنین ثرود و فنفت دیگر نمادهایی بودند که در هفته پایانی سال 1401 سهامداران خود را ناامید کردند و افت‌‌های 18 و 13 درصدی را در هفته به ثبت رساندند.

سطح هزار و 142 تومان و سه هزار و 551 تومان نزدیکترین حمایت‌های دو سهم ثرود و فنفت تلقی می‌شوند که از اعتبار بالایی نیز برخوردارند.

نزدیکترین سطوح مقاومتی نیز برای این دو سهم هزار و 690 تومان و سه هزار و 945 تومان شناسایی شده است که در صورت حمایت سهم‌ها در سطوح حمایتی تارگت‌های این دو سهم نیز به حساب می‌آیند.

هفته چهارم اسفند کمترین بازدهی

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.