کد مطلب: ۷۹۳۰۵۹

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در نخستین هفته فروردین ۱۴۰۲ / دلار، پرچمدار بیشترین بازدهی بازارها

بازدهی بازارها در نخستین هفته فروردین 1402 / دلار، پرچمدار بیشترین بازدهی بازارها

قیمت دلار در نخستین هفته فروردین 1402 بیشترین بازدهی را داشت. بورس و طلا بازدهی مشابهی داشتند و سکه امامی انتهای صف ایستاد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در نخستین هفته سال ۱۴۰۲ صعودی بود. روند قیمت‌ها در بازار دلار بیشترین بازدهی را داشت. در مرحله بعد بورس و طلا با بازدهی ۶ درصدی در کنار هم قرار گرفتند. سکه با وجود افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی کمترین بازدهی را در میان بازارها داشت.

در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ برخی رویدادها نظیر خبر سفر شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات و سفر گروسی به تهران توانست روند قیمت در بازارهای مالی را کاهشی کند؛ اما کارشناسان بازار معتقدند خوشبینی‌های سیاسی تمام شده است. آنچه امروز بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده، رشد انتظارات تورمی است.

قیمت دلار

شنبه پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۲، بازار ارز بازگشایی شد. با شروع به کار بازار ارز قیمت دلار در کانال جدید باز شد.

با گذشت تنها ۱۰ روز از آغاز سال ۱۴۰۲ روند قیمت دلار در مسیر رشد قرار دارد. این اسکناس آمریکایی امروز ۱۰ فروردین، نزدیک به دو پله افزایش قیمت داشت.

روز شنبه پنجم فروردین ماه قیمت دلار در کف کانال پنج باز شد و امروز ۱۰ فروردین این اسکناس آمریکایی در نیمه کانال مذکور نوسان داشت. این در حالی است که مرکز مبادله ارز و طلا همچنان بر درج قیمت دلار ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومانی اصرار دارد. امروز پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ قیمت دلار توافقی در سایت کانون صرافان، ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت دلار در بازار آزاد از پنجم تا ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بازدهی ۸.۲۸ درصدی داشت و از نخستین روز بازگشایی بازارها تا به امروز دلار 4200 تومان رشد داشته است.

امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۲، قیمت دلار در بازارهای موازی نیز صعودی باز شد. دلار هرات با قیمت ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه در کانال ۵۰ هزار تومانی دو پله بالا نشست و با قیمت ۵۴ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شد. با وجود بازار نیمه تعطیل ابتدای سال جاری اما قیمت دلار تهران به نیمه کانال پنج نزدیک شده است.

فعالان بازار ارز معتقدند موضوع افزایش انتظارات تورمی و سیگنال‌هایی درباره گرانی گاز، آب و برق این تصور عمومی را تقویت کرده که افراد باید دارایی‌ ریالی خود را به دلار تبدیل کنند، زیرا روند قیمت‌ها صعودی است.

قیمت طلا

قیمت طلا امروز پنجشنبه، ۱۰ فروردین‌ماه، دو میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۵۱ تومان‌ بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز پنجم فروردین، مصادف با آغاز به کار بازار فلز زرد در سال جدید، با قیمت دو میلیون و ۵۵۸ هزار تومان معامله شد. بازدهی این بازار در نخستین هفته سال جدید ۶.۸ درصد بود و افزایش قیمتی در حدود ۱۵۵ هزار و ۶۵۱ تومان داشته است.

قیمت سکه

قیمت سکه امامی در روز شنبه پنج فروردین با قیمت ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله ‌شد. در حالی که امروز ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد. این قطعه از سکه طی ۶ روز گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است. بازار سکه در مدت مذکور بازدهی ۴.۴۶ درصدی داشته است.

کارشناسان بازارهای مالی روند صعودی قیمت طلا و سکه را متاثر از افزایش قیمت دلار در بازار غیر رسمی می‌دانند. آنها معتقدند پس از تعطیلات 13 فروردین با وجود تورم نهادینه یا سنتی که معمولا اوایل اردیبهشت اتفاق می‌افتد، احتمالا دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

جدول بازدهی بازارهای در نخستین هفته فروردین 1402

بورس

بازار سرمایه در حالی کار خود را در سال 1402 آغاز کرد که دو نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در اواخر سال گذشته رشد خوبی را تجربه کردند.

با رشد بورس، این پرسش مطرح شد که سهام شرکت‌های بورسی تا کجا رشد می‌کنند و آیا این صعود در 1402 نیز ادامه دارد؟

با این اوصاف بالاخره موتور بورس روشن شد و طی چند روز متوالی تابلو بورس اوراق بهادار تهران رنگ سبز را به سهامداران نشان داد. همچنین کارشناسان بر این باورند تا زمانی که سهامداران به عقب‌ماندگی بازار سرمایه از بازارهای موازی اعتقاد داشته باشند، تابلو بورس کماکان سبز رنگ خواهد بود.

بررسی معاملات اولین هفته بازار سرمایه در سال 1402 نشان می‌دهد که شاخص کل توانست بیشتر از 6 درصد رشد کند و در آستانه شکست سقف تاریخی خود در سال 99 قرار بگیرد.

شاخص کل هم‌وزن نیز از این صعود جا نماند و رشد حدود 6.4 درصدی را تجربه کرد. این رشد شاخص کل هم‌وزن در اولین هفته معاملاتی سال 1402 نشان می‌دهد سهامداران در سال جدید حساب ویژه‌ای روی شرکت‌های کوچک و متوسط باز کرده‌اند.

بیشترین و کمترین بازدهی هفته

بررسی معاملات این هفته بازار سرمایه حاکی از آن است که «کسرا» با رشد 40 درصدی در اولین هفته بورس 1402 توانست خود را به قیمت 658 تومان برساند. گفتنی است مهمترین مقاومت پیش روی این سهم سطح 702 است. در صورت عدم این شکست این سطح مقاومتی، نقطه امید «کسرا» برای حمایت، 578 تومان شناسایی شده است.

«مفاخر» و «شسینا» نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازار جهش خوبی را تجربه کردند و هر یک موفق به کسب بازدهی به ترتیب 34 و 33 درصدی شدند.

بازدهی بورس هفته اول فروردین 1402

از مقاومت‌های مهم پیش روی این دو سهم نیز می‌توان به هزار و 170 و 351 تومان اشاره کرد.

در مقابل، سهم کتوکا در این هفته بازار نتوانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد و حدود 13 درصد نزول کرد و قیمت 830 تومان را روی تابلو به ثبت رساند.

لازم به ذکر است مهم‌ترین حمایت این سهم برای جلوگیری از افت بیشتر سهم 748 تومان است.

کمترین بازدهی هفته اول فروردین 1402

آخرین اخبار مربوط به بازار دلار و طلا را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.