کد مطلب: ۲۹۵۰۶۱

بررسی کارنامه صنایع بورسی از ابتدای امسال تاکنون:

واکاوی بازدهی نجومی برخی صنایع بورسی/نمادی که ۵ ماهه ۱۴۳ درصد بازدهی داشت

واکاوی بازدهی نجومی برخی صنایع بورسی/نمادی که 5 ماهه 143 درصد بازدهی داشت

محمدرضا گیوکی، کارشناس بازار سرمایه گفت: نگاهی به جدول بازدهی صنایع ۳۸گانه بورسی از ابتدای امسال تاکنون نشان از پیشتازی سهام کالایی دارد و در رده نخست این جدول، گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» و کسب بازدهی ۱۴۳ درصدی قرار دارد.

به‌ گزارش تجارت‌نیوز، درحالی بورس هفته اول شهریور ماه را همانند هفته پایانی مردادم اه با رنگ سبز به اتمام رساند که عواملی چون معامله مس با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا، نقض مصوبه عرضه فرآورده‌های ویژه پالایشی با ارز بازار ثانویه، طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس و اخبار مربوط به استیضاح وزرا باعث نوسانات شدید شاخص کل بورس طی این هفته شد. با توجه به اینکه شرکت‌های بورسی در شهریورماه جاری باید گزارش شش ماهه از عملکرد و میزان سوددهی به سهامداران خود ارائه ‌دهند، وضعیت شاخص کل بورس و بازدهی صنایع ۳۸گانه بورسی از ابتدای امسال تاکنون مورد بررسی قرار گرفت.

اصلی

ثبت سه دوره رونق در سال جاری

محمدرضا گیوکی، عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره روند شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون، گفت: شاخص کل بورس تهران در پنج ماه سپری شده از سال ۹۷، بیش از ۴۲ درصد بازدهی در کارنامه خود ثبت کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بررسی نوسان این نماگر در سال ‌جاری نشان از ثبت دو دوره رونق دارد؛ دوره نخست مربوط به روزهای پایانی خردادماه تا پایان معاملات چهارم تیر ماه و دوره دوم مربوط به ششم مرداد ماه تا پانزدهم مرداد ماه بوده است که شرایط دو روز معاملاتی 29 و 30 مرداد ماه هم می‌تواند نشانه‌ای از ورود این نماگر به سومین دوره رونق در سال‌جاری باشد.

پیشتازی سهام کالایی

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران با اشاره به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی، اظهار کرد: نگاهی به جدول بازدهی صنایع ۳۸گانه بورسی از ابتدای امسال تاکنون نشان از پیشتازی سهام کالایی دارد.

گیوکی افزود: در رده نخست این جدول، گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» و کسب بازدهی ۱۴۳ درصدی قرار دارد و در رده‌های دوم تا چهارم برترین صنایع بورسی در بازه زمانی ۵ ماهه سال ۹۷ گروه‌های کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به‌چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: معدنی‌ها در مدت زمان مذکور موفق به کسب سود حدود ۹۱ درصدی برای سهامداران خود شده‌اند.

گیوکی گفت: فلزی‌ها نیز در همین بازه زمانی با بازدهی افزون بر ۸۵ درصدی همراه شده‌اند و شاخص صنعت پتروشیمی‌ها نیز با افزایش ۵۶ درصدی در رده چهارم صنایع ۳۸گانه بورسی از ابتدای امسال تاکنون ایستاده است.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: همچنین پالایشی‌ها سهامداران خود را بی‌نصیب نگذاشتند و در این بازه زمانی با رشد 46.6 درصدی همراه شدند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نگاهی به جدول بازدهی صنایع بورسی در سال گذشته نیز وضعیتی مشابه را نشان می‌دهد. در این سال روند مطلوب قیمت فلزات در بازارهای جهانی به رشد پرشتاب قیمت سهام شرکت‌های وابسته به بازارهای کالایی انجامید.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران گفت: در سال‌جاری نیز با وجود تثبیت قیمت‌های جهانی، اما روند شتابنده نرخ دلار در بازار آزاد و تاثیر آن بر افزایش سودآوری شرکت‌های کالایی، بر روند قیمتی این سهام منعکس شد تا صنایع مزبور در صدر جدول بازدهی پنج ماه نخست سال ۹۷ قرار گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.