کد مطلب: ۳۵۲۶۳۲

بازدهی منفی بورس / رصد تغییر مالکیت‌ها در بازار سرمایه

بازدهی منفی بورس / رصد تغییر مالکیت‌ها در بازار سرمایه

بازار سهام در حالی معاملات هفته گذشته را در شرایط نیمه‌تعطیلی سپری کرد و با کاهش ۸/ ۰درصدی شاخص کل بورس مواجه شد که شاهد حمایت حقوقی‌ها در تمامی روزهای معاملاتی هفته بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر این اساس سهامداران حقوقی بیشتر به قصد حمایت از سهم و همچنین جمع‌آوری سهام ارزنده، توانستند خالص تغییر مالکیت بیش از ۹۵ میلیارد تومانی را به نام خود ثبت کنند.

جزئیات تغییر مالکیت‌ها در هفته گذشته نشان از حمایت حقوقی‌ها در تمامی روزها دارد. در حالی معامله‌گران در هفته‌ای که گذشت تنها در سه روز معاملاتی به دادوستد پرداختند که برآیند این جابه‌جایی‌ها به انتقال ۹۵ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده ختم شد.

به این ترتیب معاملات روز یکشنبه ضمن میانه دو روز تعطیل با کاهش ۶۷ واحدی شاخص کل بورس همراه شد. معاملات این روز هر چند در فضایی محافظه‌کارانه دنبال شد، اما بیشترین میزان خالص خرید سهامداران عمده در مقیاس هفتگی در این روز به ثبت رسید.

روندی که با انتقال بیش از ۴۱ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی‌ همراه بود. این شرایط در معاملات روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و همزمان با افت ۴۹۵ واحدی شاخص کل بورس، خالص خرید ۳۷ میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران عمده ثبت شد. در نهایت آخرین روز کاری هفته نیز با خالص خرید ۱۶ میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد تا به این ترتیب در مجموع هفته منتهی به ۲۴ بهمن‌ماه، بیش از ۹۵ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی بازیگران بزرگ بازار منتقل شود.

نگاهی به صنایع برتر

بررسی روند صنایع مورد توجه بازیگران در هفته گذشته نشان از آن دارد که گروه بانکی همچنان بیشترین خرید را ازسوی معامله‌گران حقوقی تجربه کردند. ایجاد محیط نامساعد و شرایط ناپایدار حول سهام کالایی، توجه شمار زیادی از بورس‌بازان را طی هفته‌های قبل جلب موضوع تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، افزایش سرمایه‌ و ارزیابی مجدد دارایی‌ها در بنگاه‌های زیان‌ده کرده بود.

به این ترتیب بخش غالب جریان نقدینگی در هفته‌های اخیر به این صنعت پرحاشیه جلب شده است. البته این روند در جریان هفته گذشته به تغییر نگاه خریداران حقوقی تبدیل شد؛ به‌طوری‌که سهامداران خرد بیشتر فروشنده سهام بانکی بودند تا خریدار. این موضوع سبب شد تا سهامداران عمده به حمایت هرچه بیشتر از سهام مزبور بپردازند.

به این ترتیب در حالی شاخص گروه بانکی افت سه درصدی را در هفته گذشته تجربه کرد که سهامداران عمده به حمایت از نمادهای این گروه پرداختند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به ۳۶ میلیارد تومان رسید.

در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت. به‌طوری‌که بیش از ۱۵ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وبملت» منتقل شد. این نماد در هفته گذشته کاهش قیمت بیش از چهار درصدی را تجربه کرد.

در این میان بیشترین خرید صورت گرفته توسط حقوقی شرکت یعنی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت بود. به‌طوری‌که این حقوقی در تمامی سه روز هفته به حمایت از سهم پرداخته و در مجموع حدود ۱۲ میلیون سهم «وبملت» را به پرتفوی خود افزود.

بانک تجارت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود. در این هفته بیش از ۱۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

البته در این میان سهامدار عمده شرکت یعنی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عرضه سهم پرداخت. این حقوقی در ادامه روند واگذاری‌های هفته گذشته خود در نماد «وتجارت»، در این هفته نیز به عرضه سهام این بانک ادامه داد و پنج میلیون سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد.

همچنین در این گروه بانک پاسارگاد و صادرات نیز در فهرست نمادهای مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از دو نماد مزبور به ۳ و ۷/ ۱ میلیارد تومان رسید.

حمایت از سهم تازه‌وارد

در میان دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته، جمع‌آوری سهام شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان قرار داشت؛ نماد «لوتوس» که در هفته نخست بهمن‌ماه شاهد عرضه اولیه سهام خود در بورس تهران بود بنا به روند معمول در تمامی عرضه‌های اولیه، رشد قیمت ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

هر چند در دومین هفته بهمن‌ماه، رشد نماد مزبور متوقف و وارد روند فرسایشی شد، اما مجدد در این هفته با افزایش قیمت همراه شد؛ به‌طوری‌که هر سهم «لوتوس» بازدهی بیش از دو درصدی را تجربه کرد.

در این میان سهامداران عمده و حمایت‌های صورت گرفته ازسوی آنها، نقش مهمی در رشد مزبور داشت. به‌طوری‌که در مجموع بیش از ۶/ ۹ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران خرد به سهامداران عمده منتقل شد.

خریدهای قابل‌توجه حقوقی‌ها در «شکربن»

گروه شیمیایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه بازیگران عمده در هفته گذشته بود. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به جمع‌آوری سهام کربن ایران تعلق داشت؛ به‌طوری‌که در این هفته حدود ۹ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد «شکربن» به پرتفوی سهامداران عمده آن منتقل شد.

نماد مزبور چند ماهی است که مورد توجه معامله‌گران بازار قرار گرفته است. بر این اساس بازدهی «شکربن» از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. البته سوددهی این نماد از ابتدای زمستان نیز قابل‌توجه بوده؛ به‌طوری‌که ۱۱۰ درصد بازدهی نصیب سهامداران خود کرده است.

به این ترتیب در حالی آخرین روز کاری هفته گذشته، شاهد ایجاد جوی منفی در نماد کربن ایران بودیم که سهامداران عمده با حمایت‌های خود از سهام مزبور، مانع از افت بیشتر آن شدند؛ شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، شرکت گسترش تجارت هامون، شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت شیمیایی از جمله حقوقی‌های فعال در نماد «شکربن» بودند که در این هفته به خرید سهام مزبور پرداختند.

یادآوری می‌شود نماد «شکربن» در روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده است. این مجمع به‌منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت برگزار خواهد شد.

رصد دیگر صنایع مورد توجه بزرگان

پالایشی‌ها نیز در حالی تغییر مالکیت بیش از هشت میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی‌ را در این هفته تجربه کردند که در صدر این خریدها، جمع‌آوری سهام پالایش نفت اصفهان، بندرعباس و تهران قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شپنا» به چهار میلیارد تومان، در نماد «شبندر» به سه میلیارد تومان و در نماد «شتران» نیز به حدود دو میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای گروه فلزی نیز کالسیمین و ملی مس ایران در کانون توجه حقوقی‌ها قرار داشتند؛ به‌طوری‌که حدود ۵/ ۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فاسمین» منتقل شد. خالص خرید حقوقی‌های «فملی» نیز در این هفته به ۶/ ۳ میلیارد تومان رسید.

آغاز معاملات با حمایت حقوقی‌ها

همان طور که عنوان شد معامله‌گران در جریان معاملات روز یکشنبه، روزی کم‌حجم را در میانه تعطیلات سپری کردند. به‌طوری‌که در این روز شاخص کل بورس نوسان محدود ۶۷ واحدی را تجربه کرد. ولی در این میان حمایت‌های گسترده سهامداران عمده، عاملی در جهت حفظ شرایط بازار در جهت تعادل بود؛ به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقوقی‌ها به ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید.

جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته در این روز نشان از آن دارد که سهامداران عمده بیشترین میزان جمع‌آوری را در سهام کربن ایران داشتند که با خالص خرید ۵/ ۱۷ میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد.

بانک ملت و لوتوس پارسیان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در معاملات روز یکشنبه بود که هر کدام به ترتیب خالص خرید چهار میلیارد تومان و سه میلیارد تومانی را ازسوی سهامداران عمده تجربه کردند. در مقابل سهامداران خرد، به جمع‌آوری سهام های‌وب پرداخته و بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نقدینگی را از جانب خرید مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند.

توجه به نمادهای بانکی

بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه شاهد حمایت سهامداران عمده به‌ویژه در نمادهای بانکی بود؛ به‌طوری‌که در این روز بیش از ۳۷ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

در این میان ۱۷ میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید حقوقی در نمادهای بانکی تعلق داشت. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته نیز در نماد بانک تجارت بود که با انتقال بیش از ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های این نماد همراه شد.

بانک ملت نیز از دیگر نمادهای بانکی مورد توجه حقوقی‌ها در این روز بود؛ به‌طوری‌که بیش از سه میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «وبملت» جابه‌جا شد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت، یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم مزبور را جمع‌آوری کرد.

همچنین در این روز بانک پارسیان نیز شاهد خرید سه میلیون سهم توسط گروه مالی بانک پارسیان بود. خرید ۶۰۰ هزار سهم بانک خاورمیانه توسط سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن و ۱۰۰ هزار سهم بانک صادرات توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات از جمله دیگر خریدهای صورت‌گرفته در نمادهای بانکی بود.

نمادهای معدنی نیز از جمله نمادهای موردتوجه حقوقی‌ها در این روز بودند. به‌طوری‌که رصد تغییرمالکیت‌های صورت‌گرفته در نمادهای معدنی نشان از آن دارد که صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به‌عنوان سهامدار عمده در نماد چادرملو، یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم این معدنی را خریداری کرد. این صندوق به‌عنوان حقوقی فعال در نماد گل‌گهر نیز اقدام به خرید ۵۰۰ هزار سهم کرد.

معدنی‌ دماوند نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید سه هزار سهم توسط شرکت مهندسی کاوه پوشش بناساز را تجربه کرد. روندی مشابه که در نماد توسعه‌معادن ‌و فلزات‌ با جمع‌آوری دو میلیون سهم ازسوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان دنبال شد.

این حقوقی در روزهای گذشته نیز به خرید سهام «ومعادن» پرداخته بود. همچنین در این روز سرمایه‌گذاری سلیم به‌عنوان سهامدار عمده در نماد معادن‌ منگنز ایران‌ به خرید سهم پرداخت و ۶۵ هزار سهم را به پرتفوی خود افزود.

در مقابل حقیقی‌های بازار بیشترین خرید را در نماد نگین طبس داشتند. تقاضای بالای حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام مزبور سبب شد تا سه حقوقی فعال در «کطبس» به عرضه سهم اقدام کنند.

بر این اساس ۵۰۰ هزار سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بانک ملی ایران عرضه شد. واگذاری ۵۰۰ هزار سهم دیگر ازسوی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه ملی انجام گرفته و ۸۰ هزار سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کاردان به فروش رسید.

رصد تغییر مالکیت‌ها در پایان هفته

همانطور که عنوان شد معاملات روز چهار‌شنبه با خالص خرید ۱۶ میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه بود. در این روز سهامداران عمده مطابق با روال روزهای گذشته به خریدهای خود یا به عبارت دقیق‌تر حمایت از نمادهای بانکی ادامه دادند؛ به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از خریدهای حقوقی‌ها در نمادهای بانکی بود.

به این ترتیب خالص خرید بازیگران عمده در گروه بانکی به ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام بانک ملت و بانک تجارت قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در «وبملت» به حدود هشت میلیارد تومان رسید.

بانک تجارت نیز با انتقال ۲/ ۲ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی روبه‌رو شد. در نماد بانک ملت، هشت میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد.

از سوی دیگر حقوقی‌ها در روز چهارشنبه خرید و فروش‌هایی در نمادهای فولادی داشتند به‌طوری‌که در این میان فولادخوزستان شاهد تداوم عرضه ازسوی سهامدار عمده بود. در این روز گروه توسعه اقتصادی پایندگان نیز بیش از ۲۳ میلیون سهم «فخوز» را واگذار کرد. در مقابل فولاد خراسان شاهد خرید سه میلیون سهمی ازسوی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود.

در این میان خود «ومعادن» شاهد خرید دو میلیون سهمی توسط صندوق توسعه معادن و فلزات آرمان بود. در میان نمادهای خودرویی نیز پارس‌خودرو با واگذاری ۳۲ میلیون سهم ازسوی سهامدار عمده یعنی شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) روبه‌رو شد.

این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در لیزینگ رایان سایپا نیز اقدام به واگذاری ۵۴ میلیون سهم کرد. در مقابل سهامداران خرد، بیشترین خرید را در بازار امروز در نمادهای سرمایه‌گذاری ‌توکا فولاد و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید صورت گرفته در هر کدام از این دو نماد به ترتیب معادل ۱۰ میلیارد تومان و ۹ میلیارد تومان بود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.