کد مطلب: ۳۸۸۲۵۲

بازدهی هفتگی آیفکس به ۱/۳ درصد رسید

بازدهی هفتگی آیفکس به 1/3 درصد رسید

فرابورس ایران معاملات روز چهارشنبه را با رشد بیش از ۳۲ واحدی (معادل یک درصدی) آیفکس سپری کرد و به این ترتیب بازدهی هفتگی این بازار به 1/3 درصد رسید.

فرابورس ایران معاملات روز چهارشنبه را با رشد بیش از ۳۲ واحدی (معادل یک درصدی) آیفکس سپری کرد و به این ترتیب بازدهی هفتگی این بازار به 1/3 درصد رسید. بر این اساس با احتساب رشد دیروز آیفکس، این بازار از ابتدای سال تاکنون بازدهی بیش از ۴۴ درصدی را نصیب سهامداران کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابجایی بیش از ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۶۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. بر این اساس حجم معاملات با رشد ۵۰ درصدی و ارزش معاملات نیز با بیش از ۲۰ درصد افزایش همراه شدند.

همچنین رصد معاملات روز ‌چهارشنبه فرابورس ایران نشان‌ می‌دهد که نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند و سنگ آهن گهرزمین بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند به‌طوری‌که «میدکو» و «دماوند» هر کدام بیش از ۱۰ واحد تاثیر مثبت بر رشد آیفکس بر جای گذاشتند. در همین راستا «کگهر» نیز با تاثیر مثبت 4/8 واحدی، در رشد 32/2 واحدی شاخص فرابورس، بی‌تاثیر نبود. هر چند سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و ذوب آهن اصفهان مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

در این میان بررسی روند حرکتی آیفکس در طول معاملات دیروز نیز نشان می‌دهد که در ساعات ابتدایی معاملات، این نمودار با رشد ۲۲ واحدی همراه شد و سپس در مسیر تعادلی قرار گرفت. این در حالی است که در میانه معاملات و همزمان با اعلام پیغام ناظر مبنی بر بازگشایی نماد «مارون»، شاهد صعود آیفکس تا سقف ۳ هزار و ۳۲۰ واحدی بودیم. امری که تداوم چندانی نداشت و با بازگشت شاخص در مسیر قبلی، با موجی تعادلی به پایان رسید.

همان‌طور که عنوان شد «مارون» روز گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی ۴۰۰ تومانی به ازای هر سهم، بازگشایی شد. این نماد دیروز با نوسان منفی یک درصدی مواجه شد. بر اساس عملکرد سال ۹۷ «مارون»، درآمدهای عملیاتی شرکت معادل ۴۹ درصد رشد داشته است. همچنین سود خالص شرکت در سال قبل به بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال ۹۶، ۵۱ درصد رشد داشته است. همچنین روز گذشته شاهد بازگشایی نماد ذوب‌آهن اصفهان بودیم.

نماد «ذوب» نیز دیروز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی با نوسان منفی قیمتی بازگشایی شد. این شرکت نیز هر چند در مجمع خود سودی تقسیم نکرد، اما اخبار خوشایندی از مجمع مزبور منتشر شد. گزارش کامل این موضوع تحت عنوان «گزارش مثبت از مجمع ذوب» در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شده است. «ذوب» با اقبال سهامداران به ویژه سرمایه‌گذاران خرد در بازار دیروز همراه شد. به‌طوری‌که با معامله بیش از ۱۲۵ میلیون سهم به ارزش ۲۱ میلیارد تومان، بیشترین حجم معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.

در میان دیگر اخبار روز گذشته، درج شرکت پخش هجرت در بازار دوم فرابورس بود. «هجرت» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تیپیکو با سرمایه ۴۵ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا پس از معرفی، آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام باشد. همچنین روز گذشته شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا صورت‌های مالی ۱۲ ماهه دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ را به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد و آماده برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود شد. بر این اساس «حسینا» مبلغ ۱۰۷میلیارد تومان سود خالص در دوره یک‌ساله منتهی به پایان اسفندماه ۹۷ محقق کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۶۷ درصدی نشان می‌دهد. در همین راستا سود عملیاتی شرکت نیز با رشد ۹۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ به بیش از ۱۷۳ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب سود هر سهم «حسینا» به رقم ۲۱۴ تومان رسید. یادآور می‌شود مجمع این شرکت روز یکشنبه ۳۰ تیرماه برگزار می‌شود.

در میان دیگر گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های فرابورسی بر کدال، افزایش سرمایه ۲۳درصدی شرکت ساینا قرار داشت. بر این اساس شرکت سرمایه فعلی را از ۱۰ به 12/3 میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش خواهد داد. این افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت خواهد بود. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۱۰۶ میلیارد تومان در ۱۱۲۹ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. «اخزا»ها نیز در این روز در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت 2/5 درصدی به «اخزا ۷۱۲» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا ۷۲۳» در محدوده ۶۰ هزار تومان معامله شد. همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۵۹ هزار و ۷۲۴ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر 2/6 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. تنها نوسان مثبت در این بازار به اوراق تسهیلات مسکن مرداد ماه ۹۶ تعلق داشت که هر برگه مزبور به قیمت ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. بر این اساس مابقی «تسه‌»‌ها با نوسان منفی مواجه شدند.

در میان تغییر مالکیت‌های روز گذشته فرابورس ایران نیز شاهد انتقال ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بودیم. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها مربوط به جمع‌‌آوری سهام ویتانا بود که با رقمی معادل ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان همراه شد. نماد «غویتا» که تاکنون در تابلو «ب» بازار پایه شاهد انجام معاملات سهام خود بود، پس از ارتقا به بازار دوم فرابورس روز سه‌شنبه در بازار جدید به روش گشایش نماد عرضه شد. این نماد دیروز هم با تقاضا و نوسان مثبت ۵ درصدی به کار خود پایان داد. عمران و توسعه شاهد نیز با ثبت خالص خرید 4/5 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بود. در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نماد «سمگا» داشتند که با خالص خرید 5/3 میلیارد تومانی این گروه همراه شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.