کد مطلب: ۶۱۸۲۶۷

گرانی و نقص ایربگ‌ خودروها / چرا کیسه‌های هوا باز نمی‌شوند؟

گرانی و نقص ایربگ‌ خودروها / چرا کیسه‌های هوا باز نمی‌شوند؟

باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی در تصادف زنجیره‌ای بهبهان بار دیگر توجهات را به سمت ایمنی و کیفیت خودروها جلب کرد. گرانی این قطعه و نقص فنی از جمله دلایلی است که برای عمل نکردن این قطعه در موقعیت‌های حساس برشمرده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز گذشته بود که در جاده بهبهان-رامهرمز تصادفی زنجیره‌ای رخ داد و بیش از ۵۰ خودرو با یکدیگر برخورد داشتند. پس از این حادثه خبری منتشر شد که هیچ کدام از ایربگ‌های خودروهای آن تصادف عمل نکرده است.

پس از آن، دلایل متعددی برای باز نشدن ایربگ‌های خودروها ارائه می‌شود؛ مثل سال تولید، برخورد از عقب و فاصله بین دو خودرو در زمان تصادف و احتمال نقص فنی.

در تصادف زنجیره‌ای شاید ماشینی که در سر زنجیره است شامل تحریک ایربگ‌ها نشود اما خودروهای بعدی، هم از جلو و هم از عقب با یکدیگر برخورد داشته‌اند و اگر ایربگ‌ها و سنسورهای نصبی درست عمل می‌کردند باید ایربگ‌ها باز می‌شدند.

با توجه به این که هنوز آزمایشگاه مناسب خودرو در کشور ایجاد نشده است، احتمال تکرار اینگونه اخبار و حوادث وجود دارد.

علت عمل نکردن ایربگ‌ها

روزنامه اسکناس درباره شرایط تصادف بهبهان به نقل از دبیر انجمن خودرو سازان درباره حادثه تصادف بهبهان نوشت که باز نشدن ایربگ‌ها به خاطر برخورد از جلو بوده است.

به گفته احمد نعمت بخش از آنجا که برخوردها از عقب صورت گرفته ایربگ‌ها عمل نکرده‌اند.

مهدی رحیمی، مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو نیز در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: باز شدن کیسه هوا (ایربگ) در هنگام تصادف خودرو، بستگی به شدت ضربه، میزان سرعت و زاویه ای دارد که ضربه وارد می‌شود.

به گفته او، اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قراردادهای بین‌المللی باید به سراغ تولید کننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است.

فرافکنی نکنید!

در مقابل سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی که پیش از این، موضوع بازنشدن ایربگ‌ها را مطرح کرده بود، به خودروسازان و انجمن خودروسازان توصیه کرد که «به‌جای فرافکنی و انحراف افکار عمومی به‌دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند».

او افزود: این‌طور نباشد که قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت کنند اما خودروی ناایمن و غیراستاندارد دست مردم دهند.

ادعای امنیت بیشتر

پیش از این، معاون طراحی وتوسعه محصولات جدید ایران خودرو در سال ۹۷ که قرار بود تولید سمند با ایربگ آغاز شود گفته بود: نصب ایربگ بر روی خودرو را نه یک استاندارد بلکه بعنوان بخشی از امکانات و قابلیت‌های خودرو جهت دستیابی به استاندادهای مصوب ایمنی آن است.

نیما مصلح افزود: پیش‌بینی می‌شود با نصب ایربگ سرنشین بر روی خودرو سمند بهبود قابل توجهی به لحاظ سطح ایمنی این خودرو بوجود می‌آید.

بع گزارش تجارت‌نیوز، این ادعاها در حالی است که پس از تولید خودروهای جدید با ایربگ، بهبود چشم‌گیری در ایمنی خودروها حاصل نشده است.

از طرفی باید به این نکته توجه کرد که خودروسازان برای تهیه و تبیین ایربگ برای خودروهای خود در سال‌های گذشته بودجه‌های زیادی دریافت کردند و همچنین قیمت خودروها را افزایش دادند.

هزینه ۴ میلیون تومانی هر ایربگ

البته با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و قیمت بالای ایربگ در بازار، بسیاری از رانندگان و صاحبان خودرو برای جلوگیری از باز شدن ایربگ و بروز خسارت مالی، به صورت دستی ایربگ خودرو را غیرفعال می‌کنند.

متوسط قیمت ایربگ برای خودروهای ایرانی حدود چهار میلیون تومان است، یعنی یک خسارت دیده در تصادف که ایربگ خودروی آن باز شده است برای جایگزین کردن آن تنها چهار میلیون تومان هزینه خرید ایربگ آن می‌شود.

این نکته قابل تامل است که قیمت بالای ایربگ در بازار و هزینه‌های بالای نگهداری خودرو باعث شده است رانندگان به صورت دستی ایربگ خودروهای خود را غیرفعال کنند. همین مساله موجب می‌شود تا سلامت رانندگان در خطر باشد.

لزوم پاسخ‌گویی خودروسازان، استاندارد و وزارت صمت

پیش از این، امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفته بود: اگر خبر اعلام شده در مورد ایربگ‌ها دقیق باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت باید پاسخگو باشند.

او به روند داخلی‌سازی قطعات مختلف در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: با وجود اهمیت این موضوع، اما تولید محصولات های‌تکی چون ایربگ نیاز به بررسی‌های فنی دقیقی دارد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اینگونه قطعات های‌تک، نیاز به نظام تضمین کیفیت سخت‌گیرانه‌ای، هم در مورد مواد اولیه و هم در فرایند تولید دارند.

تاکنون هزاران نفر قربانی بی‌تدبیری خودروسازان شده‌اند

در همین رابطه، سیدعلی موسوی، دبیر هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس در مورد باز نشدن ایربگ‌ها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان به ایسنا گفت: شاید تاکنون صدها یا حتی هزاران نفر قربانی بی‌تدبیری خودروسازان شده‌اند. ما وظیفه داریم از کیفیت خودرو ایرانی تحقیق و تفحص کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن انتقاد از افزایش روزافزون قیمت خودروهای ایرانی گفت: مدیران خودروساز ایرانی به جای اینکه در پی بالا بردن کیفیت و امنیت خودروها باشند، متأسفانه پول‌ها را در جاهای دیگر هزینه می‌کنند. تاوان آن را هم مردم باید بپردازند. به همین جهت از قوه قضائیه درخواست می‌کنم که به این ترک فعل ورود پیدا کنند.

مساله فقط باز نشدن ایربگ خودروها نیست

موسوی در مورد باز نشدن ایربگ‌ها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان گفت: مساله فقط باز نشدن ایربگ نیست بلکه باید مواردی مثل ترمز و سایر چیزهایی که در کیفیت خودرو تأثیر دار را بررسی کنیم.

او تاکید کرد: ورود نهادهای نظارتی و قضایی به این مساله باید تأثیرگذار باشد یعنی باید آورده‌ای برای مردم و صنعت خودروسازی ما داشته باشد.

آخرین اخبار بازار خودرو را در صفحه خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید ت

    “چون در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند و به همین دلیل ایربگ‌ها باز نشده است ”جالبه این حرف !!
    خب جلوی ماشین عقبی خورده بهش ، چرا اون عمل نکرده ؟؟ و همینطور بگیر برو تا آخر ..
    مردم رو چی فرض میکنن با این حرفا ..

  • ناشناس

    پول آپشن ایربگ را 10 برابر از ملت اخاذی کردید ، این هم حتمآ اسمش اختلاس است نه دزدی.

  • ناشناس

    این هم مثل تشکیل پرونده سازمان بازرسی در خصوص احتکار خودرو مشمول مرور زمان خواهد شد و تمام

  • حسین

    فقط بلدنددرعرض هفت ماه قیمتهارودوبل کنند.وازهمه مهمترمن خودم همجاگفتم وخواهم گفت .خودروسازها خودرو نمی سازندفقط بلدنندپیچهاشونومحکم کنند.چون هرچه میگوینددروغی بیش نیست.

  • امین

    به این نکته هم میشه کمی تا حدودی فکر کرد که کلا کیسه‌ی هوایی وجود نداره شاید که باز بشه! بهرحال دوستان موشک‌ساز و هواپیماساز که میتونن ولی نمیخوان پوکه‌ی کارت ملی ما رو بسازن و تحویل بدن (lol)، قاعدتا بادکنک هم نمیتونن بسازن (برخلاف چی فرض کردن ملت) چه رسد کیسه‌ی هوا. و چون کافر لعنتی (که عشقه) ایربگی به دوستان قارچی نمیده، فقط رو قابش مینویسن SRS Air Bag و توش هیچی نیست. مجدد lol، خاک تو گورتان.

  • ناشناس

    هیچ کس از رانندگانی که در هوای مه آلود با سرعت بالا رانندگی کرده اند حرف نمیزند؟ همیشه ایرانیها دنبال مقصر هستند. ایربگ معجزه نمیکند. فقط در تصادف از جلو و به شرط له شدن شاسی خودرو باز میشود و غیر از این خود ایربگ مرگ آفرین است، مردم فکر میکنن بالشت نرم میاد جلو صورتشون؟! خودروساز دولتی بیشتر از این توقعی نیست. پلیس بجای این حرفها رانندگان دیوانه را در جاده ها جمع کند. ماشین طرف رفته روی خودروهای دیگه بعد دنبال ایربگ هستیم؟!

    • امین

      اولا که بچه بیا پایین سرمون درد گرفت. ثانیا چنانچه برخورد با سرعت نزدیک به چهل کیلومتر و بالاتر باشه کیسه باید باز بشه. ثالثا کیسه‌ی هوایی که کافر میزنه بسته به شدت برخورد، زاویه برخورد، قد راننده و نکاتی دیگر باد میشه تا فرمون تا دسته نره تو سینه‌ی طرف. و اما رابعا با ده پونزده هزار دلاری که واسه این گاری‌ها ملت هزینه میکنند، همین بغل گوش جنابعالی خودروهایی میشه تهیه کرد که شونصدتا امکانات دیگه برای کاهش خطر در چنین مواقعی دارن، ایربگ ساده‌ترینشه. حتما باید اظهار نظر کنی استاد؟

  • وجدان

    چند سالی است که شرکتهایی تحت عنوان دانش بنیان و نوآوری و اختراع تاسیس شده اند و بودجه های خوبی نیز دریافت کرده اند تا به ادعای خودشان کشور را خودکفا کنند اما متاسفانه دستاوردهای آنها مشکلی از کشور و مردم حل نکرده است و تنها صرف حقوق کارکنان این شرکتها و شعارهای توخالی که این را ساختیم و تبلیغات آنها شده است. با شعار و ادعا نمی توان خودکفا شد باید بیشتر کار کرد و ادعا نکرد همان کاری که مردم چین و ژاپن و کره کردند و امروز چند سال نوری از ما جلوترند. رئیس قسمت طراحی ایران خودرو در شرکت ایران خودرو در سفسطه کردن به خودکفایی رسیده اند. هدف ایربگ حفظ جان سرنشین در حال تصادف است اما در تصادف بهبهان دیدیم که مردم جان خود را از دست دادند ولی خبری از بازشدن ایربگ نشد. مردم امروز دارای اطلاعات خودرویی خیلی بهتری نسبت خودرو هستند چون هر روز در اینترنت می بینند که خودروسازهای حتی درجه سوم دنیا چه خودروهای امن با چه امکاناتی می سازند، پس سعی نکنید مردم را تحمیق کنید چون خودتان به شکل یک احمق کامل در نظر مردم درآمده اید و مایع خنده و تاسف پیر و جوان و بزرگ و کوچک باشید. پس اگر یک ذره وجدان دارید از خانواده کسانی که در این حادثه و حادثه های مشابه دچار صدمه شده اند معذرت خواهی کنید و غرامت پرداخت کنید.

    • ناشناس

      یکی از دلایل بستن اینترنت و فیلتر کردن یا صیانت هم همینه که ملت نفهمند ایربگ وظیفه اش در تصادف باز شدنه نه فقط پول ایربگ بدی