کد مطلب: ۴۰۲۷۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سلطان تبلیغات بانکی، بدهی‌اش به بانک‌ها ۴ برابر شد

سلطان تبلیغات بانکی، بدهی‌اش به بانک‌ها 4 برابر شد

بانک انصار که به زودی در بانک سپه ادغام می‌شود در سال گذشته هزینه تبلیغات خود را برای جذب سپرده دو برابر کرد. این بانک در سال 1397 به طور ناگهانی وام‌های بین‌بانکی را 220 درصد افزایش داد. از سوی دیگر بدهی بانک انصار به بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته چهار برابر شد و به 10 هزار میلیارد تومان رسید که بیش از 2.5 برابر این میزان در بانک تجارت و حدود چهار برابر بانک پارسیان است.

بانک انصار در آبان ماه سال 1389 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسید و شخصیت حقوقی آن شکل گرفت و به‌عنوان یازدهمین بانک خصوصی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه)، به زودی بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند. در حال حاضر جریان ادغام این بانک‌ها در مرحله پایانی قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک انصار با نماد «وانصار» از جمله شرکت‌های حاضر در بورس بوده که با انتشار تازه‌ترین اطلاعیه خود بر روی سایت کدال، اقدام به اعلام گزارش عملکرد سال ۱۳۹۷ خود کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک انصار طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال ۱۳۹۷ (حسابرسی نشده) معادل ۶۴۰ میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک انصار در پایان سال ۱۳۹۷ دارای ۵۱٫۶ هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ با ۴۴ درصد رشد همراه بوده است.

براساس آخرین صورت مالی منتشره، بانک انصار هیچ نوع تسهیلاتی را به اشخاص دولتی پرداخت نکرده و دولت نیز هیچ بدهی به این بانک ندارد.

سه برابر شدن وام‌های بین‌بانکی

همچنین بانک انصار در پایان سال گذشته بیش از 3.4 هزار میلیارد تومان از بانک‌های مرکزی مطالبه داشته است.

این بانک در دوره مذکور بیش از 10.8 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۶ معادل 220 درصد افزایش داشته است.

از 10.85 هزار میلیارد تومان مطالبه بانک انصار از بانک‌های دیگر 10.83 هزار میلیارد تومان آن مربوط به اعطای سپرده و خطوط اعتباری به شرکت تعاونی اعتباری ثامن از محل بازار بين بانکی با سررسید يکساله در چارچوب توافقات صورت گرفته، جهت ساماندهی آن شرکت تعاونی است.

سهم زیادی از مطالبات بانک انصار مربوط به تسهیلات اعطایی به افراد غیردولتی است.

بانک انصار در سال گذشته از محل تسهیلات اعطایی خود بیش از 3.8 هزار میلیارد تومان درآمد داشته اما سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت کرده بیش از این میزان بوده و بانک از این محل متحمل 520 میلیارد تومان کسری شده است. سود وام‌های پرداختی بانک انصار در سال گذشته با رشد هشت درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.

این بانک در سال گذشته حدود 4.3 هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده که نسبت به سال ۱۳۹۶ معادل 30 درصد رشد داشته است.

9852 1

صورت‌های مالی نشان می‌دهد بدهی بانک انصار معادل 96 درصد از دارایی آن بوده، به طوری که این بانک در سال گذشته 49.5 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

بدهکار بزرگ بین‌بانکی‌

بانک انصار هیچ بدهی به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی نداشته است.

همزمان با رشد سه برابری پرداخت تسهیلات به بانک‌ها، بدهی بانک انصار به بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته تقریبا چهار برابر شده، به طوری که این میزان با افزایش 393 درصدی نسبت به سال قبل به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسیده بود.

بدهی بانک انصار به بانک‌های دیگر در سال ۱۳۹۷، بیش از 2.5 بانک تجارت و حدود چهار برابر بانک پارسیان بوده است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک انصار مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

این بانک توانسته در سال گذشته بیش از 21 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت را جذب کند که نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود دو درصد رشد داشته است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در این بانک در سال گذشته 475 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ معادل 40 درصد افزایش داشته است.

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک انصار در سال ۱۳۹۷ دارای هزار میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶ تغییری نداشته است.

دو سهامدار اصلی این بانک، شرکت ارتباطات سیار ایران و شرکت سرمایه‌گذاری یمین بوده که هرکدام مالک 10 درصد سرمایه بانک انصار هستند.

بانک انصار در پایان سال ۱۳۹۷، با توجه به درآمد 2.3 هزار میلیارد تومانی و هزینه 1.7 هزار میلیارد تومانی حدود از 600 میلیارد تومان زیان خالص ایجاد کرده است.

طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این بانک از زیان خالص سه هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ با رشد ۲۷ درصدی به حدود چهار هزار میلیارد تومانی در سال گذشته رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در پایان سال گذشته 618 میلیارد تومان سود انباشته داشته که نسبت سال ۱۳۹۶ معادل 122 درصد رشد داشته است.

رشد عجیب تبلیغات بانک انصار برای جذب سپرده

بانک انصار با اختصاص سهم ۱۶٫۷ درصدی بیشترین هزینه تبلیغات بانکی را در سال ۱۳۹۷ داشته است.

بانک انصار در سال گذشته حدود ۱۲۰ میلیارد تومان را خرج تبلیغات کرده که نسبت به سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. بانک انصار به علم به اینکه به زودی در بانک سپه ادغام می‌شود، هزینه‌های تبلیغاتی خود را در سال گذشته دو برابر کرده‌ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلامسهام‌بانک‌انصار‌‌‌تاچه‌زمان‌دیگر‌‌تعیین‌تکلیف‌میسود

  • هادی

    اون همه نیرو که در این چندین بانک و موسسه فعال هستن چه سرنوشتی خواهند داشت،احتمال زیاد عده ای زیادی از نیروها باید دنبال شغل دیگری باشند متاسفانه

  • ناشناس

    اسم خیلی از این شرکتها رو که سهامدارن سرچ کنید به هیچ نتیجه ای نمیرسید. معلوم نیست وجود دارن ندارن و….

  • ناشناس

    سهام خود مخابراتم خب معلومه برا کجاست دیگه

  • ناشناس

    تکلیف کارمندان چی میشه

  • بهزاد

    اقا اگه قراره برشکست کنه بگید من پول امانت از مردم گرفتم گذاشتم این بانک بیچاره نشم.