کد مطلب: ۴۵۱۴۱۲

بانک جدید در راه است؟

بانک جدید در راه است؟

موسسه اعتباری ملل با سرمایه ۶۰۶ میلیارد تومانی، در پی اخذ مجوز افزایش سرمایه و سپس تبدیل شدن به بانک است؛ این موسسه بر اساس اطلاعات منتشر شده ۳۴۰ شعبه و ۲ هزار و ۲۱۰ پرسنل دارد.

«شرایط موسسه اعتباری ملل برای بانک شدن فراهم است.» این تیتر اغلب خبرهای سال‌های اخیر درخصوص موسسه اعتباری ملل است که به نقل از مسئولان موسسه منتشر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آخرین خبر این موسسه هم که در سایت کدال منتشر شده نیز پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه است. این یکی از آخرین گام‌های موسسه برای تبدیل شدن به بانک در آخرین زنجیره اخذ مجوزهای فعالیت بانکی است.

در این اطلاعیه که در پایان فروردین ماه منتشر شد، اعلام شده با توجه به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش توجیهی پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۶۰۶ میلیارد تومان به مبلغ یک هزار میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران ارائه شده است که انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است. این افزایش سرمایه برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای موسسه، افزایش توان رقابت‌پذیری، افزایش نسبت کفایت سرمایه و همچنین کاهش ریسک ناشی از آن است که در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۸به تصویب هیات‌مدیره رسیده است.

موسسه اعتباری ملل یکی از آخرین نسل‌های موسسات اعتباری با قدمتی ۳۳ ساله است؛ این موسسه در سال ۱۳۶۶ با نام صندوق قرض‌الحسنه عسکریه و در شب ولادت امام حسن عسکری(ع) فعالیت خود را آغاز کرد (بعدها با توجه به نام عسکریه به معنای ارتش، این شائبه پیش می‌آمد که موسسه مربوط به نیروهای نظامی کشور است و با الزام بانک‌مرکزی برای تغییر اسامی ائمه و مقدسات روی موسسات پولی، نام آن در فراخوانی و با رای مردم به ملل تغییر یافت.) موسسه ملل در سال ۱۳۷۳ با شکل گرفتن وزارت تعاون به‌عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت خود را از وزارت تعاون گرفت.

سپس موسسه با فراهم کردن اسناد و مدارک مورد نیاز و اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای سال ۱۳۹۰ برای تامین سرمایه مورد نیاز و تبدیل شدن به سهامی عام، اقدام به پذیره‌نویسی سهام کرد که پس از اتمام مراحل پذیره‌نویسی و بررسی و تایید بانک‌مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ۱۲ تیرماه ۱۳۹۰ نزد اداره کل ثبت شرکت‌ها به‌عنوان موسسه مالی و اعتباری سهامی عام ثبت شد.

اما در حال‌ حاضر موسسه اعتباری ملل با سرمایه ۶۰۶ میلیارد تومانی، در پی اخذ مجوز افزایش سرمایه و سپس تبدیل شدن به بانک است؛ این موسسه بر اساس اطلاعات منتشر شده ۳۴۰ شعبه و ۲ هزار و ۲۱۰ پرسنل دارد.

ملل تقاضایش برای تبدیل شدن به بانک را به‌صورت کتبی به بانک‌ مرکزی فرستاده، اما همان‌گونه که اشاره شد، هنوز منتظر تصمیم بانک‌مرکزی است؛ از زمان تبدیلش به موسسه هم ۹ سال می‌گذرد (از نظر ضوابط قانونی موسسه با سابقه یک‌سال به بالا می‌تواند به بانک تبدیل شود).

سید امین جوادی، مدیرعامل موسسه اعتباری ملل نیز اعلام کرده که با توجه به اینکه هیات‌مدیره موسسه اعتباری ملل همیشه استفاده از فرصت‌ها را برای حفظ حقوق سهامداران در سرلوحه کار خود قرار می‌دهد، بنابراین درحال‌حاضر هیچ‌گونه مصوبه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نداشته اما افزایش سرمایه از این محل و استفاده از فرصت داده‌شده را غنیمت شمرده و در آینده نزدیک برنامه خود را برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اعلام خواهد کرد.

موسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۷۴ به میزان ۵/۵ میلیون تومان سرمایه داشته که در سال ۹۶ به ۶۰۶ میلیارد تومان رسیده است. سپرده‌های موسسه ملل در سال ۱۳۹۸ به میزان ۰/۶۷ درصد از حجم نقدینگی را شامل شده که موسسه پیش‌بینی می‌کند این درصد در سال‌جاری به (۱۳۹۹) ۰/۸۱ درصد برسد.این رقم در سال ۱۳۹۵ به میزان ۰/۷۹ درصد بوده است.

نرخ رشد سپرده اشخاص موسسه در سال گذشته ۵۵ درصد بوده که در سال‌جاری وبا توجه به شرایط کرونایی سال ۹۹ و با پیش بینی محتاطانه، این رقم ۴۵ درصد پیش‌بینی شده است. این رقم در سال ۱۳۹۵ به میزان ۳۰ درصد بود. مانده سپرده اشخاص نیز ۱۵۱ هزار میلیارد ریال اعلام شده که که در محاسبات موسسه قرار است امسال به ۲۱۹ هزار میلیارد ریال برسد. این رقم نیز در سال ۱۳۹۵ حدود ۹۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال بود. سرانه سپرده شعب موسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۹۵به میزان ۳۱۰ میلیارد ریال و در سال گذشته ۴۴۶ میلیارد ریال ثبت شد. بررسی میزان جذب سالانه سپرده‌های موسسه ملل در سال ۱۳۹۵ به میزان ۲۲ هزار و ۹۸۴ بوده که در سال ۹۸ به ۵۳ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریال رسیده است.

اهداف موسسه ملل

ازجمله اهداف مورد نظر موسسه اعتباری ملل کسب جایگاه مناسب در جذب سپرده‌ها در بین بانک‌های خصوصی و افزایش سهم این محصول در بازار،جذب سپرده‌ها ومنابع مالی مردم از طریق ارائه خدمات نوین بانکی، تلاش برای نهادینه کردن بانکداری الکترونیک پیشرفته وبه روز، اختصاص تسهیلات به پروژه‌های اقتصادی که اثرگذار در تولید ناخالص داخلی کشور است وجذب نیروهای متخصص و تقویت توان علمی وتخصصی موسسه با هدف کارآیی بالای آن اعلام شده است.

پیشنهاد افزایش سرمایه

هیات‌مدیره موسسه ملل پیشنهاد داده که براساس نتایج حاصل از ارزیابی‌های اقتصادی و مالی و قابلیت اجرای برنامه‌ها سرمایه موسسه از مبلغ ۶۰۶۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران افزایش یابد ومحقق ساختن آن در اختیار هیات‌مدیره قرار گیرد تا پس از اخذ موافقت بانک‌ مرکزی نسبت به اجرای آن اقدام شود. افزایش سرمایه در یک مرحله صورت می‌پذیرد که از محل آورده نقدی سهامداران خواهد بود. در صورت تحقق این افزایش سرمایه،کفایت سرمایه موسسه برای تبدیل شدن به بانک افزایش می‌یابد و موسسه ملل بیست و هشتمین بانک کشور (بدون احتساب بانک‌های ادغامی) خواهد بود.

Untitled 1copy 1

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چه فایده بااین همه سرمایه کارمندانش دارن دستفروشی میکنن

    • ناشناس

      بله درسته کارمنداش خیلی فقیرانه دارن زندگی میکنن.