کد مطلب: ۲۸۰۴۶۳

بانک جهانی: قاچاق سوخت ۱۷ درصد بودجه لیبی را می‌سوزاند

بانک جهانی: قاچاق سوخت 17 درصد بودجه لیبی را می‌سوزاند

بانک جهانی اعلام کرد اقتصاد لیبی به دلیل قاچاق سوخت به کشورهای همسایه به ویژه تونس متحمل زیان می‌شود و 17 درصد بودجه این کشور را می‌بلعد.

عبدالله سار کارشناس اداره توسعه پایدار بانک جهانی در این خصوص گفت، بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، قاچاق بیش از 500 میلیون لیتر سوخت از لبیی به دیگر کشورها زیان بسیار به این کشور وارد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت نفتی « البریقه»نیز در گزارشی در این خصوص اعلام کرد طی سال 2017 حدود 25 میلیون لیتر سوخت پیش از قاچاق شدن به کشورهای همسایه کشف و ضبط شد.

«میلاد الهجرسی» رئیس کمیته بحران سوخت و گاز لیبی دو هفته پیش گفت، 40 درصد نیازهای سوختی تونس از طریق قاچاق از لیبی تامین می‌شود و قاچاق سوخت بیش از یک میلیارد دلار به لیبی زیان وارد کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بازرگانی لیبی، تبادلات تجاری رسمی میان این کشور و تونس به دلیل اوضاع بی ثبات لیبی ،75 درصد کاهش یافته است و بیش از 100 شرکت و موسسه تونسی که در لیبی فعال بود، پس از حوادث سال 2011 در این کشور تعطیل شد.

لیبی از سال 2011 و پس از سرنگونی رژیم قذافی با مشکل ناامنی مواجه است و تلاش‌ها برای ایجاد دولت و ارتشی قدرتمند و مرکزی همچنان بدون نتیجه مانده است.

اکنون دو دولت موازی در لیبی حکومت می کنند، نخست دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که ریاست آن را «فایز السراج» بر عهده دارد و جامعه بین‌الملل از آن حمایت می‌کند.

دولت دیگر مستقر در شرق این کشور (طبرق) و مورد حمایت مجلس نمایندگان که از حفتر فرمانده ارتش لیبی حمایت می‌کند.

منبع:‌ ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.