کد مطلب: ۱۲۴۸۵۷

بانک مرکزی رقیب مرکز آمار در حوزه آمارهای اقتصادی است

بانک مرکزی رقیب مرکز آمار در حوزه آمارهای اقتصادی است

رئیس امور اقتصاد مقاومتی شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه گفت: هم اکنون بانک مرکزی به عنوان رقیبی برای مرکز آمار در حوزه آمارهای اقتصادی فعالیت می‌کند اما در خصوص استاندارسازی آمارها مرکز آمار ایران باید نقش اصلی را ایفا کند. مجتبی خالصی رئیس امور اقتصاد مقاومتی شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه صبح امروز

رئیس امور اقتصاد مقاومتی شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه گفت: هم اکنون بانک مرکزی به عنوان رقیبی برای مرکز آمار در حوزه آمارهای اقتصادی فعالیت می‌کند اما در خصوص استاندارسازی آمارها مرکز آمار ایران باید نقش اصلی را ایفا کند.
مجتبی خالصی رئیس امور اقتصاد مقاومتی شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در مرکز آمار با بیان اینکه با توجه به تاکیدات رهبری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دو فاز در دولت اجرایی شده است، گفت: فاز نخست مربوط به تصویب طرح‌ها و پروژه‌ها در شورای اقتصاد و دستگاه تدوین کننده سازمان برنامه و بودجه است که در نتیجه آن 20 برنامه طراحی و تصویب شد.

خالصی ادامه داد: نکته مهم در این مورد این سیاست‌ها اولویت‌بندی آنها در دستگاه‌های اجرایی بود. به همین دلیل مدتی بعد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومت شکل گرفت و سازمان برنامه و بودجه مجددا به عنوان دبیرخانه این ستاد تعیین شد.

وی افزود: در نتیجه این تغییرات 12 برنامه، 57 فصل و حدود 200 پروژه ملی طراحی شد.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه با برشمردن مواردی چون عدالت‌بنیانی، انضباط مالی، اقتصاد دانش‌بنیان، گفتمان‌سازی، شفاف‌سازی، مردمی کردن اقتصاد و سیاست‌های پولی و مالی به عنوان نمونه‌هایی از این 12 برنامه خاطر نشان کرد: برای اجرایی شدن هر برنامه یک رئیس از بین وزرای دولت تعیین و مجددا سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه مسئول پیگیری حسن اجرای این برنامه‌ها تعیین شد.

خالصی با بیان اینکه برای اجرای هر برنامه و پروژه طراحی صورت گرفته است گفت: با توجه به پروژه محور شدن برنامه‌ها پایش و ارزیابی نیز در دستور کار ستاد فرماندهی قرار گرفت و بر این اساس دستگاه‌های اجرایی ملزم شدند هر دو هفته یک بار گزارشات خود از عملکردشان را به ستاد فرماندهی ارائه کنند. همچنین تیم‌های راستی‌آزمایی در سطح معاون اول و وزرا برای بررسی صحت گزارش‌های عملکردی دستگاه‌های اجرایی مشغول به فعالیت شدند.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه سامانه‌ای نیز برای وارد کردن اطلاعات عملیاتهای اجرایی در نظر گرفته شده است گفت: گزارش‌های خروجی این سامانه به صورت لحظه‌ای و فصلی در دسترس مدیران ارشد دولتی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به طراحی شاخص‌های ترکیبی برای سنجش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حیطه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: این شاخص‌های ترکیبی میزان مقاومت‌پذیری اقتصاد را به نحوی که رهنمونی مطمئن برای کشور در جهت دستیابی به رشد پویا باشد تعیین می‌کند.

خالصی با اشاره به نتایج حاصل از اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال 95 در دستگاه‌های اجرایی گفت: راه‌اندازی گمرک الکترونیک، پیشرفت 70 درصدی خزانه‌داری الکترونیک، واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی از جمله اهم فعالیت‌های وزارت اقتصاد، تعیین تکلیف 7500 واحد تولیدی، اعطای تسیهلات 8.4 هزار میلیاردی به 11 هزار بنگاه کوچک و متوسط و اجرایی شدن 25 طرح از جمله صنایع فولادی از 33 طرح در نظر گرفته شده برای وزارت صنعت، از جمله اقدامات این وزارتخانه می‌باشد.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی کسری تراز تجاری کشاورزی از 8.1- میلیارد دلار به 2.14- در 8 ماهه نخست امسال کاهش یافته و همچنین میزان خرید تضمینی گندم از 4.8 میلیون تن در سال 92 به 11.5 میلیون تن در سال جاری افزایش یافته است.

به گفته خالصی، ایجاد 470 کیلومتر راه‌آهن، 860 کیلومتر بزرگراه و 86 کیلومتر آزادراه از اهم فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی، افتتاح 10 سد مرزی و 4 سد غیرمرزی و ایجاد 5 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی از جمله فعالیت‌های مهم وزارت نیرو،‌ شناسایی 1800 موسسه مالی و اعتباری و ثبت اطلاعات بنیادی آنها، تک‌نرخی شدن تورم و کاهش 19 درصدی انحراف معیار نوسانات دلار در بازار آزاد نیز از جمله اقدامات بانک مرکزی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال جاری می‌باشد.

خالصی با اشاره به رشد اقتصادی بدون نفت 4.5 درصدی، نرخ تورم 6.8 درصدی، کاهش رتبه ریسک اقتصادی از 7 به 6 و بهبود رتبه محیط کسب و کار از 190 به 120 گفت: نتایج حاصل از اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به خوبی در این شاخص‌های کلان نمایان شده است.

به گزارش تسنیم، وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های جدید الکترونیکی در کشور گفت: مرکز آمار ایران باید با استفاده از گلوگاه آمارهای ثبتی به دستگاههایی که به دنبال اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی هستند کمک کند.

به گفته رئیس امور اقتصاد مقاومتی شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه، هم اکنون بانک مرکزی به عنوان رقیبی برای مرکز آمار در حوزه آمارهای اقتصادی فعالیت می‌کند اما در خصوص استاندارسازی آمارها مرکز آمار ایران باید نقش اصلی را ایفا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.