کد مطلب: ۱۷۷۵۱۰

رییس کل دادگستری استان تهران خطاب به قضات:

با اصحاب پرونده، زندانیان و قاتلان به عدالت رفتار کنید

با اصحاب پرونده، زندانیان و قاتلان به عدالت رفتار کنید

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: شما قضات باید بگونه‌ای رفتار کنید که دیدن شما تجسم عدالت باشد و در حوزه کاری خود با مردم، دیگران، اصحاب پرونده، زندانیان، قاتلان و با همه به عدالت رفتار کنید.

غلامحسین اسماعیلی در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهر ری اظهار کرد: امروز ما در دستگاه قضایی افتخار می‌کنیم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در بین مشاغل و مناصب گوناگون، امر خطیر و حساس قضای اسلامی را به اعتبار برپایی عدالت در جامعه اسلامی عهده دار می‌باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل دادگستری استان تهران، عدالت را در مکاتب الهی و بشری مورد اشاره قرار داد.

وی یادآور شد: عدالت در بینش توحیدی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که هم از نظر شان و موقعیت، جایگاه ممتازی دارد و هم از جهت گستره، فراگیری و جهان شمولی آن یک مقوله بسیار وسیع است.

اسماعیلی گفت:» به قدری عدالت اهمیت دارد که در نزد خدای متعال و در بین تمامی اوصاف و ویژگی‌های حضرت حق و از بین هزار و یک اسم و صفت متبرک حضرت باری‌تعالی، عدالت در زمره اصول دین قرار گرفته و می‌توان ادعا نمود که بعد از اسم اعظم الهی عدالت برترین اسم و ویژگی خداوند متعال است.

این مقام قضایی افزود: خدای متعال هم عادل است و هم جهان هستی را بر مبنای عدالت آفریده و افزون بر این انبیای الهی را نیز برای برپایی عدالت مبعوث و کتب آسمانی را برای اجرای عدالت نزد انبیا فرستاده و بندگان خویش را شخصا امر به عدالت فرموده است.

اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند متعال تمام بندگانش را امر به عدالت ورزی نمود و شرط تصدی بسیاری از امور مدیریتی از جمله قضاوت را داشتن صفت عدالت برشمرده است.

وی گفت: ما افتخار می‌کنیم که امام اول‌مان حضرت امیرالمومنان علی(ع) تجسم عینی عدالت در جهان بشریت است و همچنین افتخار می‌کنیم که امام زمان مان حضرت بقیه الله اعظم (عج) برای عدالت گستری و فراگیر نمودن عدالت در جهان خواهد آمد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز بر این باوریم که عدالت گمشده جهان بشریت است و فطرت همه انسان‌ها بر مبنای عدالت محوری نهاده شده و معتقدیم آحاد مردم و یکایک شهروندان ما باید ضمن اینکه با عدالت رفتار می‌کنند، آن را از دیگران نیز بخواهند.

وی افزود: بر این باوریم که مدیران باید عادل باشند، با عدالت رفتار کنند و اجازه بی عدالتی را به دیگران ندهند و هر کجا ظلمی دیدند در برابر آن بایستند و لازم است جامعه قضات ما نیز عادل باشند و با عدالت رفتار کنند و در مقابل بی عدالتی بایستند.

اسماعیلی گفت: هر کجا ظلمی سر زد، عدالت را جاری و حق را بگیرند و به حق‌دار بسپارند و با کسی که با بی‌ عدالتی رفتار نموده برخورد قاطع قانونی داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان انتظارات خود از جامعه گفت: ما از مردم دو ویژگی از عدالت را خواستاریم، اول اینکه به عدالت رفتار کنند و از دیگران عدالت را بخواهند و از مسئولان، رفتار به عدالت و مطالبه آن از دیگران و اجازه بی ‌عدالتی را به دیگران ندادن را درخواست می‌کنیم.

وی افزود: از همه مهمتر قضات می‌باشند که از آنان انتظار داریم اگر جایی بی عدالتی رخ داد وارد میدان عمل بشوند و با کسانی که عدالت را مورد هجمه قرار دادند، برخورد قضایی نمایند و آنها را به سزای اعمال خویش برسانند.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود به کلیه قضات توصیه نمود: وظیفه ما قضات، بسیار خطیر است؛ زیرا دیگران در جامعه نسبت به بی‌عدالتی وظیفه اجرایی ندارند.

وی گفت: ولی ما وظیفه داریم نسبت به بی‌عدالتی ورود عملی داشته و موجبات اجرای عدالت را در جامعه فراهم سازیم تا در نتیجه آن زمینه بی‌نیازی شهروندان و نازل شدن رزق از آسمان و جوشیدن برکت از زمین فراهم شود.

اسماعیلی افزود: بدین طریق ما افتخار می‌کنیم این عرصه و میدان خدمت به ما سپرده شده، به شرطی که ان شاء الله بتوانیم این مهم را در جامعه اسلامی جامه عمل بپوشانیم.

وی گفت: قاضی عموما و مدعی‌العموم خصوصا باید عادل باشند و تلاش کنند این عدالت را حفظ و ارتقا ببخشند و حتی اجازه ندهند، غباری بر این ساحت مقدس آن بنشیند.

اسماعیلی تاکید کرد: شما قضات باید بگونه‌ای رفتار کنید که دیدن شما تجسم عدالت باشد و در حوزه کاری خود با مردم، دیگران، اصحاب پرونده، زندانیان، قاتلان و با همه به عدالت رفتار نمایید.

وی در پایان افزود: عدالت را از سایرین نظیر مسئولان، خدمت گزاران، مدیران دولتی، کسبه و اصناف و مردم مطالبه نمایید و جلوی بی‌عدالتی را بگیرید و در مقابل آن بایستید و اجازه بی عدالتی به هیچ شخصی را ندهید.

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم از زحمات آقای ذوالفقار حسینی طی دوران تصدی دادستانی عمومی و انقلاب شهرستان ری با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد و حجت الاسلام و المسلمین علی ملکوتی با دریافت ابلاغ قضایی خود به عنوان دادستان عمومی و انقلاب جدید این شهرستان رسما آغاز بکار کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.