کد مطلب: ۳۹۶۴۸۴

با وام اجاره مسکن کجا خانه می‌دهند؟

با وام اجاره مسکن کجا خانه می‌دهند؟

معاون وزیر اقتصاد درباره پرداخت وام 50‌ میلیون تومانی رهن مسکن گمانه‌زنی کرده است که با این پول تنها می‌توان 20 متر خانه در مناطق متوسط تهران اجاره کرد.

«صندوق تامین ودیعه مستاجران نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود». این خبر را درحالی معاون وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرده است که مسئولان بانک مسکن می‌گویند که این طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده و زمان اجرای آن هم مشخص نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند به گفته یک مقام مسئول در بانک مسکن بررسی‌ها در رابطه با سقف میزان پرداخت وام و نرخ سود ادامه دارد، اما آن‌گونه که از صحبت‌های او برمی‌آید، نرخ سود وام ودیعه مسکن نزدیک به نرخ سود تسهیلات خرید خانه خواهد بود. جالب است که بدانید درحال حاضر کسانی که از صندوق‌های پس‌انداز وام می‌گیرند، سودی کمتر از 10‌درصد پرداخت می‌کنند، اما خریداران اوراق چیزی حدود 17‌ درصد باید سود به بانک مسکن پرداخت ‌کنند.

با 50‌ میلیون تومان کجا خانه اجاره کنید ‏

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد درباره پرداخت وام 50‌ میلیون تومانی رهن مسکن گمانه‌زنی کرده است. گرچه ‏هنوز مبلغ دقیق وام رهن مسکن مشخص نیست، اما به نظر نمی‌رسد عددی بیشتر از این رقم هم پرداخت شود. زیرا درحال ‏حاضر وام خرید مسکن بین 70 تا 110‌ میلیون تومان است. اگر فرض را بر این بگذاریم که دولت سقف وام ودیعه‌ای مستاجران ‏را 50‌ میلیون تومان در نظر بگیرد، با این پول تنها می‌توان 20 متر خانه در مناطق متوسط تهران اجاره کرد. به‌عنوان مثال ‏موجران درمنطقه مهرآباد جنوبی هر متر خانه خود را به قیمت 1.5 تا 2‌ میلیون تومان اجاره می‌دهند. مستاجران منطقه سلسبیل ‏هم به ازای هر متر 2 تا 2.5‌ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنند. اما قیمت‌ها در منطقه غرب تهران طی چند‌سال گذشته خیلی ‏بیشتر از انتظار بالا رفته است. به‌عنوان مثال بهای اجاره در مرزداران حدود 4‌ میلیون تومان به ازای هر مترمربع تعیین می‌‏شود و شمال شهرنشین‌ها هم برای هر متر اجاره خانه دست کم باید 5‌ میلیون تومان ودیعه پرداخت کنند. ‏

دولت به دنبال راهکار برای مستاجرها

طرح ساماندهی بازار اجاره به تابستان نرسید. محمدعلی دهقان دهنوی که خود نیز به این مساله تاکید دارد، به ایلنا گفته است که این ‏طرح درحال حاضر در مراحل بروکراسی اداری است و هنوز در سطحی مطرح نشده که تایید یا رد شود. این مقام مسئول با بیان ‏اینکه هفته آینده این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: «به‌طور قطع نمی‌توان با راهکارهای مناسبِ بازه زمانی ‏کوتاه، مشکلات موجود را برطرف کرد، اما هدف وزارت اقتصاد از ارایه این راهکارها تسهیل شرایط در بازار اجاره برای ‏موجران و مستاجران است.».

منبع: شهروندآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاش مسولان هر چه سریع تر کاری برای مردم بکنه حداقل داخل کوچه خیابونا اواره نشیم بخدا خیلی زندگی سخته برامون