خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۷۹۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صف دلار نیما کوتاه شد/ اتفاق تازه بازار ارز

صف دلار نیما کوتاه شد/ اتفاق تازه بازار ارز

بانک‌مرکزی امروز بخشنامه نحوه تامین ارز واردات را ابلاغ کرده که بر مبنای آن تامین ارز واردات با شش روش مجاز اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک‌مرکزی امروز بخشنامه نحوه تامین ارز واردات را ابلاغ کرده که بر مبنای آن واردات با شش روش؛ ارز نیما، ارز حاصل از صادرات خود، حاصل از صادرات غیر، تهاتر، منابع ارزی واردکننده و منابع ارزی دیگران مجاز است.

برخی موافقان واردات با ارز متقاضی معتقدند این سیاست از طریق کاهش هزینه مبادله می‌تواند تأثیر مثبتی بر نرخ ارز و همچنین سطح قیمت‌ها داشته باشد، گروهی دیگر اما این نوع واردات را با واردات بدون انتقال ارز اشتباه گرفته و آن را به معنای انتقال از مجاری غیررسمی تعبیر می‌کنند.

تسریع واردات با کوتاه شدن صف نیما

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، به تاثیر این بخشنامه جدید خوشبین است اما زمان بازگشت ارز تعیین شده در آن را غیرممکن می‌داند.

لاهوتی در گفتگو با تجارت‌نیوز تصریح می‌کند که از ابتدای سال 97 هیچ وارداتی تحت عنوان واردات بدون انتقال ارز نداریم و این نوع واردات کلا ممنوع است. آن چیزی که در بخشنامه‌های بانک مرکزی و معاون اول شاهد آن هستیم واردات با ارز متقاضی است که کاملا با واردات بدون انتقال ارز متفاوت است.

او می‌گوید: اخیرا درباره یکسری کالا که در گمرک از سال‌های قبل دپو شده، این کالاها غالبا یا مواد اولیه کارخانجات هستند یا کالاهای واسطه تولید و یا کالاهای اساسی که تاریخ مصرف برخی از آن‌ها نزدیک به اتمام است، دولت استثنا قائل شده واجازه داده تا دهم آبان ماه هر کالایی که وارد گمرک شده و ارز آن توسط واردکننده تسویه شده، بدون کد رهگیری به عنوان ارز متقاضی مورد قبول وارد شود.

لاهوتی تاکید می‌کند که این مورد در واقع یک استثنا بوده و به طور کلی واردات بدون انتقال ارز ممنوع است.

به گفته او در واردات بدون انتقال ارز هیچ نظارت و کنترلی روی منشا ارز از سوی بانک مرکزی وجود ندارد اما در واردات با ارز متقاضی، باید منشا و ریشه ارز از سوی دارنده مشخص شود تا بتواند در برابر آن کالا وارد کند یا امتیاز آن را به دیگری واگذار کند.

آنطور که رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید واردات در این قالب تا امروز یا نبوده یا بسیار کم بوده چرا که شرایطی که برای آن تعریف شده بود سخت بود و منشا ارز به سهولت تایید نمی‌شد اما واردات بدون انتقال ارز کلا ممنوع بوده است.

ظاهرا حالا در بخشنامه جدید معاون رئیس جمهور واردات با ارز متقاضی آسان‌تر شده و همین اندازه که فرد منشا ارزش در خارج از کشور را اعلام کند و معادل ریالی‌اش را در حساب خودش داشته باشد با ارائه کد ملی یا شناسه ملی شرکت، بانک مرکزی به او اجازه خواهد داد.

لاهوتی معتقد است این بخشنامه می‌تواند سرعت واردات و صادرات را بیشتر کند و در چارچوب آن بسیاری از مواردی که دو سال و نیم بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و کمیسیون صادرات به صورت مداوم پیگیر بودند حل شده است.

چرا که حالا دیگر صادرکننده می‌تواند به راحتی با روش‌های مورد تایید بانک مرکزی رفع تعهد انجام دهد آن هم بدون تعیین سقف و کف. وارد کننده هم می‌تواند از صادرکننده ارزش را بگیرد و در صف نیما قرار نگیرد پس واردات مواد اولیه نیز تسهیل خواهد شد.

45 روز فرصت برای بازگشت ارز!

البته انتقادی که او به بخشنامه وارد می‌کند این است که در آن، زمان تامین ارز با یکی از این روش‌ها باید حداکثر یک دوره 45 روز تا دو ماهه باشد که این تقریبا ناممکن است.

لاهوتی در پایان از نامه نگاری رئیس اتاق ایران با رئیس جمهوری خبر می‌دهد و می‌گوید: اتاق خواسته تا در این مدت زمان تغییر حاصل شود، با توجه به همکاری همیشگی بانک مرکزی احتمالا این تغییر ایجاد شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.