کد مطلب: ۱۸۷۳۹۶

جهان بدهکار؛ گزارشی از روند افزایش بدهی در دنیا

جهان بدهکار؛ گزارشی از روند افزایش بدهی در دنیا

گزارش‌ها نشان می‌دهد، بدهی جهانی در سه ماهه سوم سال 2017 به 233 تریلیون دلار رسیده که این رقم در مقایسه با سال 2016، 8 درصد -معادل 16.5 تریلیون دلار- افزایش یافته است.

الهام میرمحمدی: بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه بین‌المللی مالی (IIF) بدهی‌های جهان در سه ماهه سوم سال 2017 به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بیزنس‌اینسایدر، این رقم در مقایسه با سال 2016، 8 درصد، معادل 16.5 تریلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، یکی از عوامل بار سنگین این بدهی، بی‎میلی بانک‌های مرکزی برای سفت و سخت کردن شرایط اعطای وام است.

از سوی دیگر، نرخ بهره پایین برای یک دوره بلندمدت به افزایش سطح بدهی‌ها دامن زده است. بانک‌های مستقل نیز تمایلی به بر هم زدن شرایط موجود با افزایش نرخ بهره از خود نشان نداده‌اند.

در واقع، ظرفیت استقراض شرکت‎ها و دولت‌های مقروض می‌تواند تلاش‌ بانک‌های مرکزی جهان را برای افزایش نرخ بهره با کندی مواجه کند.

تحلیل‌گران در این موسسه بر این باورند که سطح بالای بدهی‌ها ممکن است سرعت و مقیاس تشدید سیاست‌های بانکی را محدود کند. این در حالی است که بانک‌های مرکزی با احتیاط بسیاری در تلاشند تا از رشد اقتصادی حمایت کنند.

لازم به ذکر است، میزان بدهی بخش‌های خصوصی غیرمالی در کانادا، فرانسه، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، سوئیس و ترکیه افزایش قابل توجهی یافته است.

در عین حال، با رشد چشمگیر اقتصاد جهانی، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان برای چهارمین دوره سه ماهه متوالی کاهش یافته است.

نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در حال حاضر 318 درصد است که 3 درصد کمتر از رقم گزارش‌شده در سه ماهه سوم سال 2016 است.

مجموعه‎ای از عوامل نظیر رشد بالای اقتصادی، افزایش نرخ تورم (ترکیه و چین) و تلاش‌ها برای جلوگیری از رشد بدهی‌ها (چین و کانادا) همگی در کاهش نسبت بدهی به رشد ناخالص داخلی موثر بوده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.