کد مطلب: ۷۳۱۰۱۲

براساس گزارش جدید بانک مرکزی؛

بدهی خارجی چقدر کاهش یافت؟

بدهی خارجی چقدر کاهش یافت؟

گزیده آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که بدهی خارجی ایران 30 درصد کاهش یافته است. کاهش بدهی خارجی به چه معناست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی نشانگر کاهش بدهی خارجی ایران به میزان 30 درصد در پایان شهریورماه امسال است. پیشتر صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که ایران کمترین میزان بدهی را در خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد.

هرچند اهل فن بر این باور است که کاهش بدهی خارجی به معنای غنی شدن یک کشور یا بازپرداخت قرض نیست، اتفاقا بیانگر این مطلب است که به دلیل شرایط اقتصادی، دیگر خارجی‌ها رغبتی به سرمایه‌گذاری در آن کشور ندارند.

بدهی خارجی را می‌توان مجموعه‌ای از تعهدات ایجاد شده در نتیجه گشایش اعتبار اسنادی تسهیلات دریافتی از بانک جهانی و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و همچنین تامین مالی پروژه‌ها از طریق فاینانس، پیش‌فروش نفت و اوراق قرضه بین‌المللی تعریف کرد.

آخرین اطلاعات منتشر شده از بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی خارجی ایران در پایان شهریور به 6 میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار رسیده است؛ این یعنی کاهش حدود 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته. گزیده آمارهای اقتصادی حکایت از این دارد که میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور یک میلیارد و ۹۰۸ میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار است.

معادل یورویی بدهی خارجی ایران هم، شش میلیارد و ۹۸۹ میلیون یورو است که پنج میلیارد و ۵۷ میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و ۹۳۲ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

بدهی خارجی در شهریور 1400 چقدر بود؟

در سال قبل اما میزان بدهی خارجی کشور در پایان شهریور ماه معادل ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار بوده و میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور دو میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز شش میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار اعلام شده بود.

همچنین، رقم بدهی‌های خارجی ایران در پایان سال گذشته، معادل هشت میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده است.

بنابراین، میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان شهریور ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و پایان سال‌ گذشته به‌ترتیب ۳۰.۸ و ۲۵.۶ درصد با کاهش مواجه شده است.

کشورهای نفتی بدهی خارجی بیشتری دارند

ناگفته نماند که گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، نسبت بدهی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را تنها ۰.۵درصد اعلام کرد که کمترین میزان بدهی بین این کشورها بود. این در حالیست که کشور عربستان با صادرات چندین برابری نفت در مقایسه با ایران و با تولید ناخالص داخلی بالاتر، بدهی خارجی سنگین‌تر و به میزان ۲۸.۹درصد دارد.

چرا کشورها به سراغ بدهی خارجی می‌روند؟

هرچند دولتمردان از کاهش بدهی با افتخار نام می‌برند و آن را به‌عنوان دستاورد بزرگ در کارنامه خود جای می‌دهند، اما کارشناسان معتقدند کشوری به سراغ بدهی خارجی می‌رود که اتفاقا دارای اقتصادی پویاست. این کشور تمام منابع خود با بهره‌روی بالا را به‌کار گرفته و برای رشد بیشتر به تامین سرمایه نیاز دارد، بنابراین به سمت بدهی خارجی می‌رود. در چنین بستری، بدهی خارجی با خود رشد و شکوفایی اقتصادی برای کشور به بار می‌آورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.