خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۰۵۱

بدهی ۵۵۰۰ میلیاردی به قطعه سازان / خودروسازان تمایلی برای خرید قطعات داخلی ندارند

دبیر انجمن های تخصصی صنایع همگن،نیروی محرکه و قطعه ساز کشور گفت: خودرو سازان 5500 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند. تجارت نیوز:دبیر انجمن های تخصصی صنایع همگن،نیروی محرکه و قطعه ساز کشور گفت: خودرو سازان 5500 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند. آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار تجارت نیوز با

دبیر انجمن های تخصصی صنایع همگن،نیروی محرکه و قطعه ساز کشور گفت: خودرو سازان 5500 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند.

تجارت نیوز: دبیر انجمن های تخصصی صنایع همگن،نیروی محرکه و قطعه ساز کشور گفت: خودرو سازان 5500 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند.
آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار تجارت نیوز با انتقاد از عملکرد خودرسازان داخلی گفت: متاسفانه به دلیل دو نرخی بودن ارز ،خودرو سازان داخلی تمایل بالایی برای خرید قطعات و لوازم یدکی خودرو از طرف های چینی،هندی و اروپایی دارند تا قطعه سازان داخلی.
وی افزود: در حال حاضر 1200 واحد تولید کننده قطعه خودرو در کشور فعال هستند که به صورت رسمی ،قطعات استاندارد و شناسنامه دار تولید می کنند.
محبی نژاد با بیان اینکه در طول سالهای گذشته خودرو سازان به بهانه تقلبی بودن قطعات ایرانی از خرید لوازم یدکی وطنی سرباز می زدند،اظهار داشت:برخلاف ادعای خودرو سازان،کیفیت و استاندارد قطعات تولیدی که توسط واحدهای شناسنامه دار ساخته می شود،بسیار بالاست.
وی ادامه داد: متاسفانه حدود 800 واحد زیرپله ای تولید کننده قطعه در کشور وجود دارد که قطعات تقلبی با بسته بندی نامرغوب و نیز قیمت بسیار پایین روانه بازار مصرف می کنند که خودرو سازان داخلی به استنادفعالیت چنین واحدهایی ،از خرید لوازم یدکی داخلی مرغوب و شناسنامه دار سرباز می زنند.
به گفته این فعال صنعتی ،خودرو سازان به دلیل سود بالای واردات،تعمدا از خرید قطعات خودرو که توسط تولید کنندگان داخلی ساخته می شوند خودداری می کنند تا بتوانند با استفاده از ارز مبادله ای ،قطعات خارجی وارد کنند و به نرخ ارز آزاد به مصرف کننده ایرانی عرضه کنند.
محبی نژاد با اشاره به اینکه در بازار داخلی قطعات خودرو از سه منشا تامین می شود،گفت:یک سری از قطعات موجود در بازار داخلی و مرغوب هستند که توسط واحدهای رسمی و شناسنامه دار تولید و عرضه می شود.بخش دیگر تامین بازار با واردات طیف گسترده ای از قطعات صورت می گیرد و قسمت قابل ملاحظه ای نیز از طریق قاچاق و نیز تولیدات زیر پله ای به بازار عرضه می شود.
به گفته محبی نژاد در حال حاضر بیش از 50 درصد از لوازم یدکی موجود در بازار تقلبی است که یا توسط واحدهای زیر پله ای تولید و یا به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
دبیر انجمن صنایع همگن خودرو با انتقاد از عملکرد خودرو سازان داخلی در پرداخت بدهی خود به قطعه سازان گفت: در حالی که خودرو سازان به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات مالی 5500 میلیارد تومان به قطعه سازان وطنی بدهکار هستند،که شاهدیم بی وقفه واردات گسترده لوازم یدکی خودرو از سوی آنها وجود دارد که اتفاقا به صورت نقد هم وجه کالاهای خریداری شده خود را به طرف هندی،چینی و اروپایی می پردازند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.