کد مطلب: ۶۷۹۷۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار، هم‌قیمت یورو شد / رکورد سقوط ۲۰ ساله یورو شکست؟

دلار، هم‌قیمت یورو شد / رکورد سقوط ۲۰ ساله یورو شکست؟

امروز ۲۱ تیر ۱۴۰۱ نرخ تبدیل دو ارز دلار و یورو تقریبا برابر شد. امروز هر یورو به قیمت ۱٫۰۰۷ دلار معامله شد. رکود اقتصادی اروپا و بحران بازار گاز در این کشورها از دلایل ضعیف شدن یورو است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته قیمت دلار و یورو تقریبا با هم برابر شد. روز گذشته یورو رکورد سقوط را در ۲۰ سال گذشته شکست و به قیمت دلار نزدیک شد. اکنون نرخ تبدیل این دو ارز تقریبا یکی است. در بعد از ظهر روز دوشنبه هر یورو به قیمت ۱٫۰۰۷ دلار معامله می‌شد که ۱۵ درصد از قیمت ابتدای سال پایین‌تر بود.

به نقل از فاکس‌نیوز ، دیروز روزی بود که روسیه یکی از خط لوله‌های اصلی انتقال گاز به آلمان یعنی نورداستریم ۱ را برای تعمیرات سالانه مسدود کرد. روند معمول انجام این تعمیرات شامل آزمایش عناصر مکانیکی و سیستم دستگاه‌های خودکار این خط لوله است. طبق برنامه این تعمیرات باید ۲۱ جولای یعنی پس از ۱۰ روز به پایان برسد. اما مقامات آلمان نگران این هستند که روسیه به بهانه طولانی شدن تعمیرات این خط لوله را دیگر راه‌اندازی نکند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید: «هر چیزی ممکن است. هر اتفاقی می‌تواند بیفتد. هم ممکن است جریان گاز ورودی نسبت به قبل افزایش پیدا کند و هم ممکن است به کلی قطع شود.»

با افزایش ریسک‌گریزی در آمریکا دلار تقویت می‌شود. با وجود سرعت بالای فدرال رزرو در افزایش نرخ‌های بهره، سرمایه‌گذاران در حال هجوم به سمت ذخیره دلار به عنوان یک پشتیبان مطمئن هستند. فدرال رزرو از سال ۱۹۹۴ تا کنون با چنین سرعتی نرخ‌های بهره را بالا نبرده بود. سیاست‌گذاران این نهاد تا کنون افزایش ۷۵ واحدی را برای نرخ بهره آمریکا اعلام کرده‌اند. انتظار می‌رود که تا آخر همین ماه میلادی، باز هم این نرخ افزایش پیدا کند.

چرا دلار تقویت می‌شود؟

بانک مرکزی آمریکا نسبت به بانک مرکزی اروپا در افزایش نرخ‌های بهره شدت و سرعت بیشتری دارد. همین مساله باعث تقویت بیشتر دلار شده است. با وجود این که نگرانی‌های اقتصادی در آمریکا در حال بروز است، کارشناسان بر این باور هستند که احتمال رکود اقتصادی در اروپا بسیار بیشتر است. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز طی اظهاراتی هشدار داد که چشم‌انداز اقتصاد جهانی و به ویژه در کشورهای اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی تیره و تار شده است.

جیم رید، کارشناس استراتژیک بانک دویچه، هفته گذشته در یک یادداشت تحقیقاتی نوشت: «حقیقتا این یک ابر سنگین است که بر سرمایه‌های اروپا در حال حاضر سایه انداخته. با وجود آشفتگی بازار گاز و چشم‌انداز رکود اقتصادی در اروپا، دیروز این دارایی‌ها بدترین عملکردها را در سطح جهانی داشته‌اند».

قیمت‌ بالای دلار برای آمریکایی‌هایی که قصد سفر به اروپا را دارند خبر خوبی است زیرا یورو را با قیمت کمتری خریداری می‌کنند و می‌توانند با هزینه کمتری خرید کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با کمتر شدن ارزش یورو صادرات اتحادیه اروپا تقویت میشه و شرکتهای آمریکایی در نهایت ضرر میکنن ولی برای مردم آمریکا در کوتاه مدت خوب هست