کد مطلب: ۲۴۵۱۰۱

آینده نفت پس از خروج آمریکا از برجام

آینده نفت پس از خروج آمریکا از برجام

اگرچه با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای قیمت نفت به بالاترین میزان خود طی سه سال گذشته رسید، اما تحلیل‌گران بر این باورند که پیش‌بینی در مورد آینده بازار نفت در حال حاضر مساله‌ای دشوار است و به عوامل بسیاری بستگی دارد.

الهام میرمحمدی: تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای در چند روز اخیر تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت نداشته است. اما تحلیل‌گران بر این باورند که پیش‌بینی در مورد آینده بازار نفت در حال حاضر مساله‌ای دشوار است و به عوامل بسیاری بستگی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از نیویورک‌تایمز، تاثیر اقدام اخیر ترامپ بر بازارهای جهانی نفت ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. وضع تحریم‌های ثانویه، از بین رفتن توافقنامه به طور کامل، یا بازنگری و تغییر برخی از بندها از جمله عوامل تعیین‌کننده در قیمت نفت خواهند بود.

از سوی دیگر، از آنجا که آمریکا خود به طور مستقیم واردکننده نفت ایران نیست، سایر بازیگران عمده در رویدادهای ژئوپولتیکی نظیر مسکو، پکن، دهلی‎‌نو نقش مهمی در افزایش قیمت نفت خواهند داشت.

در حال حاضر، پیش‌بینی جهت‌گیری این بازیگران بسیار دشوار است. از یک‌سو قیمت‌های بالای نفت می‌تواند به ایران که بخش بزرگی از صادرات نفت خود را به دلیل بازگشت تحریم‌ها از دست می‌دهد، کمک‌کننده باشد. اما اگر اروپا واردات نفت از ایران را کاهش دهد، روسیه برنده این بازی خواهد بود و درآمدهای ناشی از صاردات نفت و گازش افزایش می‌یابد.

افزایش قیمت نفت همچنین قیمت سوخت در آمریکا را بالا می‌برد و گردشگری در این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی چنین روندی رشد اقتصاد جهانی را آهسته‌تر می‌کند.

بازیگر مهم دیگر کشور عربستان سعودی با ظرفیت تولید انبوه نفت است و به شدت تمایل دارد تا بازار ایران را به خصوص در آسیا به دست بگیرد. اما با انعقاد توافق کاهش تولید، این کشور نیز با هدف مهار ذخایر جهانی به دنبال بالا رفتن قیمت‌هاست تا جذابیت عرضه اولیه شرکت نفتی آرامکو را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهد.

استیو وود مدیر بخش مالی شرکت مودی روز سه‌شنبه اعلام کرد: قیمت نفت به دنبال رویدادهای ژئوپولتیک، پس از یک افزایش ناچیز کاهش می‌یابد اما به دلیل تمدید توافق کاهش تولید، در نهایت به 45 تا 65 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید.

این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی اخیر شرکت سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس، در نتیجه بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، صادرات نفت ایران حدود 200 تا 300 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد. این اختلال عرضه قیمت نفت را 3.5 دلار به ازای هر بشکه افزایش خواهد داد و احتمالا در تابستان قیمت‌ نفت برنت به 82.50 دلار برسد.

اگرچه این افزایش قیمت آنقدرها چشمگیر نیست، اما ایران تنها یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها محسوب نمی‌شود.

تولید نفت در ونزوئلا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر نگرانی‌ها درباره تشدید جنگ داخلی در دو کشور لیبی و نیجریه جریان‌های نفتی را کاهش و در عرضه نفت اختلال ایجاد می‌کند. حتی اگر حفاری‌های نفت شیل آمریکا افزایش یابد، باز هم برآوردها نشان می‌دهد قیمت طلای سیاه بالا خواهد رفت.

همچنین، تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی و تقابل این کشور با عربستان سعودی خود به تنهایی ریسک بزرگی برای بازار نفت در جهان محسوب می‌شود.

با خروج آمریکا از برجام، اگر تهدید ایران مبنی بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای جدی باشد، قیمت نفت افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.