کد مطلب: ۷۰۶۹۲۲

برخورد فضاپیمای دمورفوس با یک سیارک/ ماموریت بی‌سابقه ناسا چه بود؟

برخورد فضاپیمای دمورفوس با یک سیارک/ ماموریت بی‌سابقه ناسا چه بود؟

فضاپیمای دمورفوس با سیارکی در ۱۱ میلیون کیلومتری سطح زمین برخورد کرد. این یک برخورد عمدی برای جلوگیری از برخورد این سیارک با زمین بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فضاپیمای ناسا (سازمان فضایی آمریکا) عمداً با سیارک "دمورفوس" برخورد کرد تا مسیر حرکت آن را تغییر دهد. این اتفاق در فاصله ۱۱ میلیون کیلومتری از زمین انجام شد. این آزمایش بی سابقه روز دوشنبه و با هدف تمرین منع اجسام فضایی از برخورد با کره زمین و نابودی حیات در آن انجام شد.

به نقل از عصر ایران، این فضاپیمای ناسا که حجم آن کمتر از حجم یک خودرو است براساس برنامه ریزی قبلی در ساعت ۲۳:۱۴ به وقت گرینویچ و با سرعتی بیش از ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به سیارک برخورد کرد.

ناسا جزئیات این برخورد را به صورت زنده و مستقیم پخش کرد. وقتی فضاپیما با سیارک برخورد کرد شادی کادر ناسا منفجر شد افرادی که در مرکز نظارت بر این ماموریت در مریلند امریکا مستقر بودند. دقایقی قبل از برخورد فضاپیما با سیارک دمورفوس، فضاپیما تصاویر واضحی از سیارک به زمین مخابره کرد.

دوربین های جاسازی شده روی فضاپیما پخش زنده برخورد را پخش کردند. این دوربین ها تصاویر شفافی از سیارک دمورفوس گرفتند که نشان دهنده سطح خاکستری سیارک بود. لحظه برخورد، فضاپیما نابود و پخش زنده هم متوقف شد.

خانم "لوری گلیز" مدیر علوم سیاره ها در آژانس ناسا گفت: وارد مرحله جدیدی شدیم که احتمالا این قدرت را خواهیم داشت از خود در برابر برخورد سیارک های خطرناک با زمین، حمایت کنیم.

سیارک دمورفوس با قطر حدود ۱۶۰ متر هیچ خطری برای زمین ندارد. در واقع این سیارک کوچک، یک قمر است که به دور سیارک دیگر و بزرگتری به نام "دیدیموس" می چرخد.

سیارک قمر (دمورفوس) ۱۱ ساعت و ۵۵ دقیقه طول می کشد تا یک دور کامل دور دیدموس بچرخد. ناسا می گوید تلاش می کند در این ماموریت مدار حرکتی این سیارک را کوچکتر کند و در نتیجه این زمان ۱۰ دقیقه کمتر می شود.

چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید تا بررسی ها مشخص کنند مسیر حرکتی این سیارک به دلیل برخورد تغییر کرده یا نه. این بررسی بعد از برخورد را دانشمندان روی زمین با استفاده از تلسکوپ ها و رصد تغییرات در تابش حرکت سیارک کوچک در مدار سیارک بزرگتر انجام می دهند.

ماموریت بی سابقه ناسا / برخورد فضاپیما با سیارک برای تغییر مسیرش

گرچه این رویداد در مقایسه با فیلم های تخیلی علمی مثل "آرماگدون" بسیار کوچک است اما این ماموریت بی سابقه، آغاز عصر آموزش شیوه دفاع بشر از خود در برابر تهدیدی است که روزی، حیات در کره زمین را نابود کرده بود.

"الینا ادامز" مهندس و از اعضای شرکت کننده در این ماموریت گفت: معتقدم فرزندان زمین می توانند الان با خیال راحت بخوابند. من هم چنین کاری خواهم کرد.

فضاپیمای ناسا ۱۰ ماه قبل از کالیفورنیا به فضا پرتاب شد تا سفر فضایی خود را با هدف برخورد با این سیارک شروع کند.
برای برخورد با هدف کوچکی چون سیارک دمورفوس، فضاپیمای ناسا در آخرین مرحله و قبل از برخورد، به چیزی شبیه موشک تبدیل شد.

همچنین یک ماهواره کوچک ناسا سه دقیقه بعد از برخورد از مسافت ۵۵ کیلومتری محل برخورد عبور کرد تا از آثار و بقایای این تصادف، تصویربرداری کند.

این ماهواره کوچک به اندازه جعبه کفش به نام "لیچیا کیوب" مدتی قبل از سوی ناسا به فضا پرتاب شده بود.

علاوه بر این قرار بوده دو تلسکوپ فضایی هابل و جیمز وب هم وقایع این برخورد و آثار بعد از آن از جمله ابرهای ناشی از غبار تصادف را رصد کنند.

همه این اتفاقات باعث می شود فهم چگونگی به وجود آمدن سیارک دمورفوس به شکل بهتری ممکن شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اونا کجا ما کجا