کد مطلب: ۳۵۷۵۷۶

سقف برداشت پول از عابربانک

سقف برداشت پول از عابربانک

بانک مرکزی مجوز افزایش ١٥٠‌ درصدی سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز در آستانه نوروز را صادر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته داود محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از ٢٠ اسفند تا ١٧ فروردین تمامی بانک‌ها مجاز خواهند بود سقف برداشت توسط خودپردازها را از ٢٠٠ به ٥٠٠‌هزار تومان افزایش دهند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که امسال قیمت‌ها وضع هر سال را ندارد و بهای انواع کالا دو تا سه برابر شده و ناگفته پیداست که ٢٠٠‌هزار تومان ارزش پارسال را ندارد.

البته این افزایش سقف برداشت با اما و اگرهای متعددی هم همراه است. استاد رئیس اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بانک ایران‌زمین دراین‌باره می‌گوید: «متقاضیان دریافت پول نقد در ایام نوروز برای استفاده از سقف برداشت ۵۰۰‌هزار تومانی باید به خودپرداز بانک عامل مراجعه کنند و در صورت مراجعه به خودپرداز سایر بانک‌ها در هر تراکنش تا ۲۰۰‌هزار تومان قابلیت برداشت پول دارند.»

چرا سقف برداشت از بانک‌ها تنها ٥٠٠‌هزار تومان است؟

البته این نخستین بار نیست که بانک مرکزی اجازه افزایش سقف برداشت از عابربانک‌ها تا سقف ٥٠٠‌هزار تومان را صادر می‌کند. این مصوبه که حدود سه سال است در آستانه شب عید در بانک‌ها اجرایی می‌شود، این روزها با انتقادهای بسیاری همراه است. به گفته بسیاری در شرایطی که نرخ تورم به صورت تصاعدی بالا رفته، چرا میزان برداشت از عابربانک‌ها تغییری نمی‌کند.

زهرا در اینباره می‌گوید: «به‌عنوان مثال با ٥٠٠‌هزار تومان در سه سال پیش می‌توانستی ٤ کیلو گوشت گوسفندی و ٥ تا مرغ و ٤ کیلو آجیل بخری، اما این روزها با ٥٠٠‌هزار تومان تنها می‌توانی یک کیلو آجیل و ٢ کیلو گوشت بخری.»

البته این تنها مردم نیستند که خواستار افزایش سقف برداشت از عابربانک‌ها هستند و در روزهای گذشته برخی از مدیران بانکی هم افزایش سقف برداشت به ٧٠٠‌هزار تومان را مطرح کردند، اما تاکنون مجوزی از سوی بانک مرکزی صادر نشده است. استدلال بانکداران برای این امر افزایش خدمات‌رسانی به مشتریان و پاسخگویی به نیازهای پولی مردم بود، گرچه بانکی‌ها این اقدام را موضوعی داخلی قلمداد می‌کنند و خواستار این هستند که بانک‌مرکزی به آنها اجازه دهد که بتوانند به این نیاز مشتریان خود پاسخ دهند، اما بانک مرکزی همچنان اصرار به همان مبلغ ٢٠٠‌هزار تومان در روزهای عادی و ٥٠٠‌هزار تومان در ایام نوروز به‌عنوان مبلغ سقف برداشت از عابر بانک‌ها را دارد.

جدای از هزینه چرخش پول برای اقتصاد، مسئولان بانکی دلایل دیگری را برای این اقدام عنوان می‌کنند. بهرامی یک مقام مسئول در بانک اقتصاد نوین در این باره می‌گوید: «ظرفیت دستگاه‌های عابربانک محدود بوده و تا یک حدی می‌توان در باکس‌های آن اسکناس قرار داد. اگر سقف برداشت از عابربانک‌ها بیشتر تعیین شود، موجودی عابربانک‌ها سریع‌تر تمام شده و زودتر باید آن را شارژ کرد. این شارژ علاوه بر هزینه‌بر بودن، از نظر امنیتی هم با مشکلاتی همراه است. به گفته او، درواقع برای افزایش سقف برداشت از بانک‌ها باید مسائل امنیتی و توان نیروی انتظامی برای تامین امنیت شارژ مجدد در این ایام را نیز در نظر گرفت.

برای گرفتن پول به کدام خودپردازها باید رفت؟

تعطیلات که شروع می‌شود، عابربانک‌ها سریع‌تر خالی می‌شوند، برای همین این نکته که از خود عابربانک پول می‌گیرید هم خیلی مهم است. باید توجه داشت عابربانک‌هایی که در محل ریسک‌پذیر قرار دارند و احتمال سرقت در آنها بالاست، معمولا پول کمتری دارند و عابربانک‌هایی که در محل‌های پر رفت‌وآمد هستند، معمولا موجودی بیشتری داشته و در صورت تمام‌شدن اسکناس‌های موجود در آن سریع‌تر شارژ می‌شوند.

از چه تاریخی می‌توانید پول بیشتری از عابربانک‌ها بردارید؟

هرچند افزایش سقف برداشت از بانک براساس ابلاغیه بانک‌مرکزی از ٢٠ اسفند قابل اجراست، اما شروع تاریخ این طرح در بانک‌های مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال بانک اقتصاد نوین و ایران‌زمین اعلام کردند که سپرده‌گذاران در این بانک از ٢٥اسفند قادر به برداشت بیشتر از عابربانک‌های این بانک‌ها هستند.

بانک ملی هم می‌گوید هنوز زمان دقیق اجرای این طرح در این بانک مشخص نیست. البته به گفته مسئولان بانک ملی سامانه‌های VTM نیز دستگاه‌هایی هستند که به صورت ٢٤ ساعته و در ایام تعطیل در اختیار مشتریان است، تا بتوانند تمام خدمات بانکی مورد نظر خود را دریافت کنند. شعب کشیک نیز مانند هر ‌سال از طریق سایت بانک ملی ایران اعلام خواهد شد و متصدیانی نیز در بخش امداد شعب و مشتریان بانک به صورت ٢٤ ساعته و در تمامی ایام پاسخگوی مشتریان بانک هستند.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقا هیچ باجه ای پول نداره همه جا خالیه

    • ناشناس

      ای بابا