کد مطلب: ۲۰۰۱۸۶

بررسی افزایش قیمت سیگار توسط کمیسیون تلفیق

بررسی افزایش قیمت سیگار توسط کمیسیون تلفیق

بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق، به قیمت خرده‌فروشی، هر نخ سیگار تولید داخل مبلغ ۳۵۰ ریال و هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۵۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می‌شود.

نمایندگان مجلس، تعیین تکلیف درباره افزایش قیمت هر نخ سیگار را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی، بند الحاقی ۷ به تبصره ۶ را مورد بررسی قرار دادند.

در این بند بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق، به قیمت خرده‌فروشی، هر نخ سیگار تولید داخل مبلغ ۳۵۰ ریال و هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۵۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می‌شود.

نمایندگان در ابتدا با ۱۰۰ رای موافق، ۱۰۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس، با اصل این بند مخالفت کردند.

مسعود پزشکیان، رئیس جلسه؛ با توجه به زیاد بودن پیشنهادات اصلاحی و بر اساس آیین‌نامه از نمایندگان خواست که درباره ارجاع این بند به کمیسیون تلفیق جهت بررسی بیشتر تصمیم‌گیری کنند؛ که نمایندگان با ۱۶۴ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با این موضوع موافقت کردند.

در جریان بررسی این بند پورمحمدی، معاون رئیس برنامه و بودجه مجلس،‌ گفت: ظاهر این بند برای دولت خوب است که باعث درآمدزایی دولت می‌شود اما در باطن منجر به گران شدن ۵۰ درصدی سیگار تولید داخل و به دنبال آن افزایش قاچاق می‌شود.

وی افزود: با تصویب این بند، تولیدکنندگان خارجی که در داخل اقدام به تولید سیگار می‌کنند با افزایش قیمت سیگار به میزان ۳۵ درصد روبرو می‌شوند و همچنین سیگار وارداتی نیز به میزان ۴۰ درصد گران می‌شود این یعنی به تولید داخل ضربه وارد شده و به همین دلیل قاچاق افزایش پیدا می‌کند.

یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق؛ بر خلاف نظر نماینده دولت، گفت: ایران پایین‌ترین قیمت سیگار را در منطقه و دنیا دارد. تجربیات کشورهای دیگر نشان داده که با افزایش قیمت سیگار شاهد کاهش مصرف خواهیم شد.

وی افزود: اگر این بند به تصویب برسد، پول از مصرف‌کننده و نه تولیدکننده گرفته می‌شود. درحال حاضر سالانه ۱۰ میلیارد تومان از محل خرید سیگار پرداخت می‌شود و از آن طرف ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان ناشی از مصرف سیگار است پس باید کاری کنیم که در کشور شاهد کم شدن مصرف باشیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.