کد مطلب: ۱۲۴۸۵۴

بررسی راهکارهای رونق صنعت طلا در ایران

بررسی راهکارهای رونق صنعت طلا در ایران

کارشناسان می‌گویند: نباید مالیات برارزش افزوده را به صفر رساند و لایحه کاهش 6 درصدی این مالیات منطقی است. چند وقتی است که فعالان صنف طلا و جواهر در خصوص کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا اعتراض های گوناگونی را در کشور مطرح می کنند و خواستار حذف یا کاهش مالیات بر ارزش افزوده صنعت

کارشناسان می‌گویند: نباید مالیات برارزش افزوده را به صفر رساند و لایحه کاهش 6 درصدی این مالیات منطقی است.
چند وقتی است که فعالان صنف طلا و جواهر در خصوص کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا اعتراض های گوناگونی را در کشور مطرح می کنند و خواستار حذف یا کاهش مالیات بر ارزش افزوده صنعت طلا هستند.

در موارد مطرحی از سوی فعالان صنف طلا، به دلیل سرمایه ای بودن این کالا و نوع مشابهتی که با پول دارد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فاقد توجیه عنوان می شود و این افراد معتقد هستند که دریافت این مالیات از مصرف کننده به کاهش تمایل خرید متقاضی منجر شده است و رونق را از بخش تولید طلا از بین برده است.

ادامه یافتن این اعتراض های چند روز گذشته باعث ایجاد واکنشی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد. به طوری که محمدرضا نعمت زاده در نهایت اعلام کرد به دلیل نگرانی برای وضعیت تولید طلا در کشور و جلوگیری از واردات قاچاق طلا به کشور لایحه ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شده است تا مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 3 درصد کاهش یابد.

محمد کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص کاهش مالیات بر ارزش افزوده معتقد است صنف طلا و جواهر کشور بعد از شیوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده دیگر تحرک سابق را ندارد. وی پیرامون این موضوع به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می گوید: با تصویب لایحه کاهش 66 درصدی مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلا ظرفیت صنف طلا در کشور تا دو برابر رشد خواهد کرد و مجدد فروشگاه و کارگاه های طلافروشی محلی در گوشه و کنار پایتخت می تواند بازگشایی شود.

ارمغان مالیات برارزش افزوده شفافیت است

در نگاه کارشناسان دریافت مالیات برارزش افزوده از محل تولید یک محصول موضوعی درست است و دولت هم می تواند راحت تر درآمدهای خود را بدست آورد.

عباس هشی در خصوص دریافت مالیات برارزش افزوده طلا این طور می گوید: طلا هم مثل هر کالایی که تولید می شود و به ارزش اولیه آن چیزی اضافه می شود می تواند مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار گیرد و از این نظر نمی بایست با پول نقد مورد مقایسه قرار گیرد.

وی می افزاید: شیوه کم کردن فشار مالی برای تولید کننده طلا از محل دریافت مالیات برارزش افزوده باید نگاه صادرات محور داشته باشد. به این معنی که وقتی تولید کننده موفق به تولید صادراتی شد حق دارد که از پرداخت این مالیات معاف شود. اما لزومی بر دریافت نکردن این مالیات از مصرف کننده داخلی نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مالیات باعث پیدا شدن حق مطالبه گری در جامعه می شود، این طور ادامه می دهد: فروشنده طلا یک واسطه است که مالیات را باید از مصرف کننده بگیرد و به دولت بدهد، در حالی که مالیات بر درآمد به طور مستقیم از فعال یک صنف اخذ می شود. به همین دلیل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به نفع فعالان اقتصادی است و وصول آن برای دولت سهل تر است و به افزایش شفافیت اقتصادی منجر می شود.

هشی با بیان اینکه تعداد محدودی از معترضان به پراخت مالیات بر ارزش افزوده نگران بدست آمدن اطلاعات کاری شان دست دولت هستند، این طور می گوید: با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دولت اطلاعات مالی افراد هم در اختیار دولت قرار می گیرد و به همین دلیل برخی نگران هستند که اطلاعات شغلی شان به دست دولت بیفتد و مجبور به پرداخت هزینه هایی بشوند. به همین دلیل با اصل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخالف هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت خود تاکید کرد: طلا ساخته شده به عنوان یک کالای لوکس با کالاهای مصرفی روزانه متفاوت است و از این جهت این ادعا که طلا باید به کل معاف از مالیات برا رزش افزوده باشد درست نیست. از طرفی هم مقایسه طلا با پول به عنوان دیگر کالای معاف از مالیات بر ارزش افزوده درست نیست، چرا که امروز طلا دیگر قابلیت معامله شوندگی مستقیم را از دست داده است و به همین دلیل به کالای لوکس شباهت بیشتری دارد تا کالای سرمایه ای که قابلیت نقد شوندگی آن بالاست.

احتیاط در کاهش مالیات برارزش افزوده طلا

علی مزیکی، استاد دانشگاه در خصوص کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می گوید: طلا به عنوان یک کالا ابعاد مختلفی دارد. از یک منظر مصرفی است و از نگاه دیگر کالایی است که جنبه سرمایه گذاری برای افراد دارد. اگر مالیات بر ارزش افزوده این بخش کاهش یابد تقاضای مصرفی آن افزایش می یابد، اما باید توجه داشت که در بخش سرمایه ای این کالا ممکن است به خروج سرمایه از سایر بازارهای پولی بینجامد.

وی می افزاید: طلا و بازارهای دیگر باید به یک اندازه مشمول مالیات شوند مگر تا وقتی که دولت بخواهد به طور ترجیحی نقدینگی ها را به سمت خاصی هدایت کند. در شرایط کنونی به نظر می رسد که با توجه به ضعیف بودن بازار سرمایه کاهش مالیات بر ارزش افزوده در بخش طلا اقدام منطقی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این اقتصاددان حذف مالیات بر ارزش افزوده را یک اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: مالیات به هر شیوه ای که اخذ و وصول شود یک ابزار کارآمد برای دولت است و حذف آن به معنای از دست دادن این ظرفیت برای کنترل دولت است. به همین دلیل نباید به یکباره مالیات بر ارزش افزوده در بخش طلا هم حذف شود، بلکه کاهش آن تا حدی که بازارها را به تعادل برساند کافی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.