کد مطلب: ۴۰۹۸۷۶

افت عملکرد ماهانه و امید به ۳ ماهه سوم سال

سهم «فملی» چقدر قابل اتکاست؟ / تحلیل روند شرکت ملی مس در بورس

سهم «فملی» چقدر قابل اتکاست؟ / تحلیل روند شرکت ملی مس در بورس

شرکت ملی صنایع مس ایران در فصل تابستان عملکرد قابل قبولی برجای گذاشت، اما در مهر ماه به طور کلی قادر به ادامه روند گذشته نبود و صرفا به واسطه رشد برخی از محصولات، آمار خود را مثبت جمع بندی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت ملی صنایع مس ایران در فصل تابستان عملکرد قابل قبولی برجای گذاشت، اما در مهر ماه به طور کلی قادر به ادامه روند گذشته نبود و صرفا به واسطه رشد برخی از محصولات، آمار خود را مثبت جمع بندی کرد.

فروش کنسانتره، افت فروش کلی مهر را جبران کرد

این شرکت 7800 میلیارد تومانی که در گیر و دار تصویب و دریافت مجوز افزایش سرمایه خود است، در مهر ماه توانست مجموع فروش خود را افزایش دهد؛ فروش فملی در این ماه با رشدی هشت درصدی، از 1593 میلیارد تومان در پایان شهریور، به 1723 میلیارد تومان در پایان مهر رسید.

فروش کنسانتره مس فملی در این ماه با رشد چشمگیری مواجه شده و با افزایشی 1388 درصدی از 48 میلیارد تومان به 723 میلیارد تومان رسید.

اما کاتد مس در مهر ماه کمتر به فروش رفت؛ فروش این محصول با افتی نزدیک به 40 درصدی مواجه شد و از 1380 میلیارد تومان به 870 میلیارد تومان رسید.

مفتول، بیلت و اسلب ملی مس هم روندی همچون کاتد در پیش گرفت و با افتی 6.5 درصدی، از 12 میلیارد و 893 میلیون تومان مجموع فروش در شهریور ماه، به 12 میلیارد و 50 میلیون تومان در پایان مهر رسید.

دیگر محصولات ملی صنایع مس ایران غیر از سنگ سولفور، اسید سولفوریک و سایر محصولات، با افت فروش مواجه شده‌اند، بنابراین بار افزایش ریالی فروش فملی در مهر ماه بر دوش کنسانتره مس بود. البته گفتنی است که افزایش قابل توجه فروش این محصول هم مربوط به صورت حساب موقت کنسانتره اردیبهشت ماه بوده که درشهریور ماه نهایی شده و با توجه به میانگین قیمت LME و نرخ ارز در شهریور ماه، با وجود تناژ مثبت به میزان 45 تن، مبلغ 27 میلیارد و 869 میلیارد تومان، کاهنده فروش شرکت بوده است.

عملکرد قابل قبول فملی در سه ماهه دوم سال

در ادامه با نگاه به گزارش‌های فصل تابستان این شرکت، می‌توان به روند صعودی بودن حرکت این شرکت اشاره کرد. هرچند که کارشناسان، تدام وضعیت تابستان فملی را به فاکتورهای مختلف داخلی و خارجی مرتبط دانسته‌اند.

در عین حال درآمدهای عملیاتی این شرکت در پایان تابستان با رشدی 101.9 درصدی، از 4964 میلیارد تومان در تیر ماه، به 10024 میلیارد تومان در شهریور ماه رسید.

همچنین بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی نیز رشدی 127 درصدی را تجربه کرد و از 1534 میلیارد تومان در پایان فصل بهار به 3483 میلیارد تومان در انتهای تابستان رسید.

سود ناخالص فملی هم رشدی 90.7 درصدی را پشت سر گذاشت و از 3429 میلیارد تومان طی سه ماه به 6540 میلیارد تومان رسید.

سود عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران در این بازه زمانی با رشدی 73.6 درصدی، از 3361 میلیارد تومان به 5837 میلیارد تومان رسید.

سود انباشته ملی صنایع مس ایران نیز 16.3 درصد بالا رفته و در عرض سه ماه از 8946 میلیارد تومان، به 10404 میلیارد تومان رسیده است.

میزان دریافت تسهیلات مالی فملی در این سه ماه هم با رشد چشمگیر 1055 درصدی روبرو شد و از 56 میلیارد تومان به 648 میلیارد تومان رسید.

در عین حال هزینه‌های مالی این شرکت 130 درصد افزایش یافته و از 248 میلیون تومان به 570 میلیون تومان رسیده است.

فملی در این فصل توانست سود خالص خود را 83.7 درصد افزایش دهد و از 3139 میلیارد تومان در پایان تیر ماه به 5768 میلیارد تومان در انتهای شهریور ماه برساند.

همچنین سود خالص نیز برای هر سهم با رشدی 84 درصدی، از 40 تومان به 74 تومان شناسایی شده است.

سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت این شرکت هم رشدی 50.7 درصدی را تجربه کرد و از 1061 میلیارد تومان به 1599 میلیارد تومان رسید.

موجودی مواد و کالای فملی هم با وجود فروش خوبی که در سه ماهه دوم سال پشت سر گذاشت، 18.1 درصد افزایش یافت و از 4607 میلیارد تومان به 5444 میلیارد تومان رسید.

موجودی نقد این شرکت هم رشدی 175.5 درصدی را به خود دید و از 1237 میلیارد تومان در انتهای تیرماه به 3408 میلیارد تومان در ابتدای فصل پاییز رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین کاظمی

    سلام -ضمن تشکر از استادانی که مطالب مهم در مورد بورس وسهام شرکت ها می گذارند .وهمه سهامداران را اگاه می کنند. پیشنهاد دارم که بیشتر در مورد افزایش سهام وجایزه نقدی ان سهام(فملی) بیشتر تحلیل بفرمایید. باتشکر دوستار شما.

  • حسین کاظمی

    مدیریت محترم سهام (فملی) چرا افزایش سهام را بعد از 9 ماه که گذشته نمی دهید.مشکل از کجاست تمام شرکت های عرضه شده دربورس بعد از 4ماه از مجمع خود افزایش انرا داده اند سهامداران نسبت به این سهام بدبین شدن.فکری بکنید.بلاخره هر مشکلی توی این مملکت یه راهی داره .باید برای جلب سهامداران همون راه اسون را به پیش ببرید.مخصوصآ ما سهامداران از مدیریت محترم اقای مهندس اردشیر سعد محمدی در این موقعیت بیشتر انتظار داریم..باتشکر

  • علی قاسمی

    با سلام و درود..بورس ترازوی دیجیتال و آنالوگ هوشمند برای فعالان عرصه اقتصادی می باشد..