خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۱۴۵۴

آغاز بررسی صلاحیت‌‌ داوطلبان ریاست جمهوری

آغاز بررسی صلاحیت‌‌ داوطلبان ریاست جمهوری

شورای نگهبان بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را آغاز کرد؛ ۵۹۲ داوطلب برای حضور در رقابت‌ انتخاباتی ۲۸ خردادماه، نام خود را در ستاد انتخابات کشور ثبت کرده‌اند، اما ماجرای بررسی صلاحیت‌ها امسال با دوره‌های گذشته اندکی متفاوت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این تفاوت به مصوبه‌ای مربوط می‌شود که شورای نگهبان پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها به وزارت کشور ابلاغ و تاکید کرد که این مصوبه اصلاحی شورا باید ملاک ثبت‌نام‌ها باشد اما وزارت کشور با دستور مستقیم حسن روحانی، از اعمال شرایط جدید در روند ثبت‌نام نامزدها منع شد؛ دستوری که وزارت کشور را به استناد تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ملزم به ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم براساس قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری کرد.

هرچند وزارت کشور بدون در نظر گرفتن شرایط جدید ابلاغی برای ثبت‌نام از جمله داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد، سابقه تصدی حداقل چهارساله در سمت‌های مدیریتی کشور یا بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال نامزدها را در ستاد انتخابات پذیرفت و طبق شرایط مندرج در قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری، نام آنها را در فهرست متقاضیان حضور در رقابت انتخاباتی نوشت اما شورای نگهبان نیز از موضع خود کوتاه نیامد. سخنگوی این شورا در ۵ روز ثبت‌نام نامزدها در اظهارنظرهای رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی یا مصاحبه‌هایش تاکید کرد که این شورا به بررسی صلاحیت افراد فاقد شرایط جدید ورود نکرده و این افراد را نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌داند.

این در حالی است که وزارت کشور به استناد ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که «داوطلبان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.» این همان ماده قانونی است که در ادوار مجلس بارها نمایندگان تلاش کرده‌اند مصادیق آن را شفاف کنند.

حتی در مجلس یازدهم نیز برای شفاف شدن مصادیق این ماده، طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح و به تصویب رسید اما به دلیل وجود ابهام و ایراد در برخی مواد مصوب، شورای نگهبان آن را به مجلس بازگرداند و به این ترتیب، اصلاحات مجلس ملاک اجرای انتخابات ۲۸ خرداد قرار نگرفت. اما شورای نگهبان در اقدامی با تصویب مواردی که به وزارت کشور هم ابلاغ کرد، مصادیقی جدید برای ثبت‌نام اعلام کرد که شرط سن و مدرک از جمله آنها بود. با تداوم این رویکرد در شورای نگهبان، حالا که نوبت به بررسی صلاحیت رسیده، احتمالا تعداد زیادی از نامزها در فهرست مورد بررسی شورای نگهبان جای نمی‌گیرند.

خبرگزاری مهر دیروز در گزارشی با استناد به شرایط رجال مذهبی، سیاسی و موارد جدیدی که شورای نگهبان در نظر گرفته است، نوشت که از میان ۵۹۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تنها ۳۶ داوطلب در چارچوب مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان قرار می‌گیرند. همه این ۳۶ نفر افراد و چهره‌های سیاسی هستند.

۷ رای برای احراز صلاحیت

دیروز سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری منوط به رای ۷ عضو شورای نگهبان است،گفت: مبنای ما در شورای نگهبان در حوزه ریاست جمهوری، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است. پیرو آن مصوبه‌ای در شورای نگهبان داشتیم که شرایطی را به دوستان وزارت کشور اعلام کردیم و از فردا (امروز) شورا کار خودش را آغاز می‌کند.

کدخدایی درباره ملاک احراز صلاحیت داوطلبان گفت: ملاک ما رای نهایی اعضای شورای نگهبان است و با توجه به ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان، ۷ رای مثبت برای احراز صلاحیت لازم است.

بررسی صلاحیت‌ها در زمان تبلیغات

سخنگوی شورای نگهبان درباره تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری گفت: بحث تبلیغات در ریاست جمهوری فرصتی ۲۰ روزه است که از هفتم شروع می‌شود و تا یک روز قبل از رای گیری؛ یعنی ۲۷ خرداد ماه ممنوعیت تبلیغات را داریم و بیست‌وهشتم هم رای‌گیری است. او افزود: کسانی که برای پست ریاست جمهوری نامزد شدند و می‌خواهند کشور را از طریق قانون اداره کنند، در گام اول که تبلیغات است باید تبلیغات منطقی با الزامات قانونی داشته باشند و از ساختارشکنی پرهیز کنند و مطالبی که خلاف منافع ملی است را بیان نکنند.

عباسعلی کدخدایی که با برنامه پارک شهر «رادیو تهران» گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه به استناد اصل ۹۹ نظارت شورای نگهبان تا پایان مهلت انتخابات جاری است، گفت: اما تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری در این ‌خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته و رویه این شورا این‌طور نبوده که ورود چندانی داشته باشد ولی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی این سابقه را داریم که در حین تبلیغات، برخی کاندیداها به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند، صلاحیتشان مورد بازبینی قرار گرفته است.

او با اشاره به اختیارات شورای نگهبان در بازبینی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در هنگام تبلیغات و مناظرات، تاکید کرد: امیدواریم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این مسائل را در تبلیغات انتخاباتی رعایت کنند و نیازی به ورود شورای نگهبان نباشد. او گفت: به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی رویه شورای نگهبان تغییر نکرده و همیشه این رویه از ابتدا وجود داشته و این شورا براساس اختیارات قانونی خود همان رویه سابق در امر نظارت بر انتخابات را انجام خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به فرصت ۵ روزه برای اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها گفت: اگر در این ۵ روز به نتیجه نرسیم طبق قانون ۵ روز دیگر امکان تمدید وجود دارد؛ بنابراین شورای نگهبان حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده باید اعلام‌نظر کند.

هشدار فرمانده ناجا

ازسوی دیگر روز گذشته فرمانده ناجا هشدار داد که هر گونه تجمع پیش از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی ممنوع است. سردار حسین اشتری با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های خطیر ناجا در سال ۱۴۰۰ موضوع انتخابات است، گفت: برگزاری انتخاباتی امن از اولویت‌هاست و در این راستا هرگونه تجمع قبل از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و براساس قانون برخورد می‌شود.

اشتری در خصوص تسلط پلیس بر فضای مجازی نیز گفت: با متخلفان انتخاباتی در فضای مجازی نیز برخورد می‌شود؛ نباید عده‌ای تصور کنند که در جهت تشویش اذهان عمومی و تخریب افراد می‌توانند دست به انجام هر کاری بزنند، با این افراد نیز براساس قانون برخورد خواهد شد.

وعده ضد کرونایی وزارت کشور

با این همه، شیوع کرونا یکی از موارد موثر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. وزارت کشور که یک بار در دوم اسفندماه ۹۸، انتخابات مجلس یازدهم را در نخسین روزهای اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران برگزار کرد، حالا باید انتخاباتی دیگر را در شرایط کرونایی بدتری برگزار کند.

البته دیروز جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر این نکته که مردم نگرانی از حضور در شعب نداشته باشند، گفت: تمام پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای رعایت می‌شود.

عرف با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی شعب اخذ رای نسبت به دوره قبل انتخابات اظهار کرد: حدود ۷۰ هزار شعبه در نظر گرفته‌ایم و تلاش داریم با افزایش شعب و ساعات اخذ رای از تراکم جمعیت در شعب جلوگیری کنیم. همه پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در شعب اخذ رای رعایت می‌شود. او افزود: تلاش می‌کنیم ۷۰ هزار شعبه امن باشد. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و با خیال راحت به شعب مراجعه کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار مربوط به انتخابات را در صفحه انتخابات ۱۴۰۰ ایران تجارت ‌یوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.