کد مطلب: ۴۱۷۰۰۰

برنامه ایران برای اکسپو ۲۰۲۰ دبی

برنامه ایران برای اکسپو 2020 دبی

دبی از اکتبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ میزبان نمایشگاه جهانی اکسپو است. نمایشگاهی که کشورهای متعددی تلاش می کنند تا از فضای آن برای عرضه دستاوردهای جدید خود استفاده کنند. ایران نیز در تلاش است با ایجاد ستاد ملی اکسپو حضور قدرتمندی در اکسپو۲۰۲۰ داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات، گفت: ستاد ملی اکسپو تشکیل شده و دولت حمایت مستقیمی را نسبت به این موضوع انجام داده است. همچنین به دستگاه‌های اجرایی دارای مسئولیت در حوزه اکسپو تکلیف کرده که به موضوع ورود و برای حضور و شرکت در آن کمک کنند. البته این کمک‌ها هم در بخش مالی و هم در بخش برنامه ریزی است.

کاری که دبیرخانه اکسپو انجام داد این بود که برنامه حضور ایران در اکسپو را نهایی کرد و به تصویب رساند. تا جایی که اطلاع دارم طی هفته‌های آینده بناست کارهای عملیاتی نیز شروع شود. به موازات آن نیز در ستاد ملی اکسپو یک کارگروه به نام نوآوری و فناوری تشکیل دادیم.

در این کارگروه دو دسته هدف را پایه‌ریزی کردیم. یک دسته آن مربوط به نوآوری‌هایی بود که می‌تواند به بهتر اجرا شدن اکسپو کمک کند و با یک ابزار و برنامه، فضایی نوآورانه از حضور ایران در اکسپو را به نمایش بگذارد. چرا که شعار اکسپو و حوزه ای که ایران در آن حضور دارد «نوآوری و تحرک» است. در تلاش هستیم تا با استفاده از همین عنوان نوآوری و تحرک ایران را نشان دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: فضای اکسپو اساسا فضای نمایشگاهی نیست و فرصت بسیار محدودی برای معرفی محصولات وجود دارد؛ اما در اکسپو می توان یکسری کارها را درست برنامه ریزی کرد.

یکی از این کارها B2Bهای هدفمند است. به این معنی که شما می توانید با هماهنگی ستاد برگزاری اکسپو زمان‌های جلسات B2B را تعیین کنید و اسامی شرکت‌ها اعلام شود و سایر حاضرین مشاهده کنند که چه شرکت‌ها با چه ظرفیت‌هایی در این نشست‌ها حضور دارند. در چنین شرایطی برخی شرکت‌های طرف مقابل اعلام آمادگی می کنند.

در بخش دیگر ما باید هدفمند از برخی شرکت‌ها و حاضرین دعوت کنیم تا وارد مذاکره شوند. این تفکری است که ما در بخش B2B داریم. تلاش ما در این است که در فرصت شش ماهه حداقل ماهی دو نشست در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم.

ترس از تعامل

وی در خصوص علاقه شرکت‌های خارجی برای کار با شرکت‌های ایرانی نیز گفت: جیتکس نشان داده است که این ظرفیت وجود دارد. در جیتکس ۲۰۱۹ در نشست تجاری ایران، شاهد آن بودیم که شرکت‌هایی از کشورهای مختلف در آن حاضر شدند. در این میان دو رویکرد وجود دارد.

یکی اینکه یک شرکت خارجی برای فروش محصول پا به این عرصه می گذارد و چندان به ارایه خدمات، فکر نمی کند و ایران را بازار خوبی برای فروش محصول خود می بیند. اما نگاه ما در این زمینه متفاوت است. ما به دنبال مشارکت هستیم نه خرید؛ هرچند فضای تحریم مدل‌های تجاری امروزی را برای ما بسیار محدود کرده است، اما این محدودیت به معنی توقف کامل نیست.

در چنین شرایطی هرچند نمی توانیم با شرکت‌های بزرگ و برندها وارد همکاری شویم، اما میتوانیم با شرکت‌های متوسط و کوچک یک رابطه سرمایه گذاری مشترک را ایجاد کنیم و وارد کار شویم.

از دیدگاه من این کار شدنی است؛ ولی ما خودمان دچار نگرانی هستیم. زیرا میدانیم اسیر تحریم‌های بین المللی هستیم و خارجی‌ها با ما وارد تعامل و همکاری نمی شوند. بنابرراین به دلیل این ترس، هیچگاه وارد یک مذاکره بین المللی برای یک همکاری جدی نشدیم.

باید به یک مدل مشخص برسیم

احمدیان در پاسخ به این سوال که اگر وارد مذاکره شویم و باز به بن بستی که از قبل حدس زده می شد برسیم آن زمان چه باید کرد نیز گفت: به نظر من اینگونه نیست که ما وقت بگذاریم و پیش برویم و در انتها ببینیم که نمی شود. در فضای ICT و تعاملات آن اساسا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

اگر ببینیم نمی توانیم کار کنیم، قطعا پیش یا همان ابتدای مذاکره متوجه موضوع خواهیم شد. از سوی دیگر ما در مورد دانش و محتوا صحبت می کنیم و همه صحبت ما در مورد صادرات تجهیزات نیست که دچار محدودیت شویم.

به نظرم من ما یک نوع دانش و فناوری را در اختیار داریم که کالای مشهود و مشخصی نیست و در قالب یک همکاری میتواند تبدیل به محصول نرم افزاری شود. ما باید به مدل مشخصی برای مذاکره برسیم، که البته نیازی نیست راجع به آنها به شکل عمومی صحبت کنیم.

دنیا نمی‌تواند دانش ایران را نادیده بگیرد

وی در خصوص تجربه‌های عملیاتی در این زمینه گفت: ما در شرایط کنونی هم توانستیم تجربه‌های عملیاتی خوبی داشته باشیم که البته نمی‌توان راجع به آن زیاد صحبت کرد. اکنون دنیا نیز فهمیده است که ایران یک ظرفیت دانشی خوب دارد و نمی تواند ظرفیت ما را نادیده بگیرد.

ما باید در جاهای دیگری نیز خود را تقویت کنیم. ما در اصول تعاملات، مذاکرات و استانداردهای بین المللی ضعف‌های جدی داریم. همین نشست‌ها و گفت و گوها باعث می‌شود که بخشی از این مشکلات حل شود و بخش دیگر را به گونه ای متفاوت حل کنیم. به این معنی که ما در خصوص یک زیست بومی صحبت می کنیم که حضور در بازار بین المللی است.

این زیست بوم نیاز به مذاکره دارد، نیاز به پیدا کردن شریک تجاری دارد، نیاز به تطبیق استاندارد و آماده سازی بازار دارد و با یک حداقل برنامه ریزی مثبت میتوانیم از این مرحله عبور کنیم. هرچند به دلیل تحریم‌ها اساسا برخی کشورها وارد تعامل کاری با ما نمی شوند؛ ولی اگر بتوانیم مسیر همکاری را شفاف تبیین کنیم، بسیار موفق خواهیم بود.

یکی از مشکلات ما بی توجهی به ادبیاتی است که در فضای بین المللی وجود دارد. به طور مثال مساله شفافیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای کار در فضای بین المللی باید موثر و شفاف برنامه ارایه داد. اما متاسفانه در داخل، برای یک برنامه حواشی زیادی داریم و چندان مشخص و معین رفتار نمی کنیم.

کلاس جهانی شرکت‌های ایرانی

احمدیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اکنون محصول قابل توجهی برای عرضه در اکسپو ۲۰۲۰ وجود دارد که با استقبال بین المللی مواجه شود نیز گفت:در داخل کشور در حوزه ICT و به طور مشخص در حوزه IT که فضای بهتری برای کار شرکت‌های ایرانی دارد، شرکت‌هایی حضور دارند که دانش شان نه تنها در سطح منطقه بلکه در دنیا قابل مطرح شدن است.

هرچند که بسیاری از محصولات ما از روی یک نمونه مشابه خارجی طراحی شده است؛ ولی اکنون محصولاتی در ایران وجود دارد که توان رقابت جدی با سایر رقبای بین المللی دارد.

به طور مثال یک تیم جوان و دانش بنیان پلتفرمی را طراحی کردند که به شما این امکان را می دهد که با یک ابزار کاملا پویا و گرافیکی به شکل ۳D یک محصول را ارایه کنید و حتی تئوری بازی‌ها در این نرم افزار طراحی شده که از این طریق بتوانید جنبه‌های مختلف یک محصول را به نمایش بگذارید.

حسن این ابزار در این است که حجم بسیار پایینی را در ذخیره سازی کار به خود اختصاص می‌دهد. به طور مثال می‌تواند با حجم کمتر از ۵K یک محصول را ارایه دهد. در دنیا اکنون چنین محصولی مشابه ندارد. اگر شرایط تعاملات بین المللی ما در بخش «های تک» نبود، قطعا از این شرکت جایگاه متفاوتی در دنیا داشت. ولی با همین شرایط باید کمک کنیم که امثال اینها رقبای تجاری و شرکای تجاری خود را در این فضا پیدا کنند.

احمدیان همچنین در پاسخ به این سوال که تعاملات بین المللی بسیاری از شرکت‌های داخلی در حوزه ICT پس از بازگشت تحریم‌ها از بین رفته چگونه می تواند به مذاکرات آتی امیدوار بود، گفت: هرچند بخشی از تعاملات ما کاملا از بین رفته اما مدل‌های ما برای حضور در بازارهای بین المللی در شرایط جدید باید تغییر کند. بجای اینکه دائم نگران و معترض باشیم باید مدل کار و تعامل را تغییر دهیم. به صورت رسانه‌ای نمی‌توان گفت که چه کارهایی می‌شود انجام داد؛ ولی ما برای این موضوع برنامه‌های جدی و قابل توجهی داریم.

منبع: فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.