کد مطلب: ۶۹۶۰۰۷

در گفتگو با یوسف کاووسی بررسی شد:

در صورت احیای برجام؛ برنامه دولت برای دوران رفع تحریم چیست؟

در صورت احیای برجام؛ برنامه دولت برای دوران رفع تحریم چیست؟

حال که بازار گمانه‌زنی‌ها درباره آینده مذاکرات داغ است، این سوال بوجود می‌آید که آیا دولت برای دوران پسابرجام برنامه ریزی کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر تب و تاب احیای برجام بیش از همیشه بالا گرفته و گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره آینده مذاکرات به گوش می‌رسد. با این وجود همچنان درباره آمادگی ایران برای استفاده از پتانسیل‌های توافق و برنامه دولت برای دوران پسابرجام شک و تردیدهایی وجود دارد.

از آنجا که به احتمال فراوان احیای برجام تنها برای دو سال پایدار بماند، استفاده درست از این مدت زمان کوتاه بسیار اهمیت دارد. اما فرض کنید که همین امروز توافق شکل بگیرد. آیا دولت برنامه‌ای برای استفاده از آن دارد؟

یوسف کاووسی، کارشناس بانکی، به این سوال پاسخ می‌دهد:

دولت برای دوران پسابرجام برنامه دارد؟

دولت سیزدهم نه از الان، بلکه از ابتدای روی کار آمدن در سال گذشته، باید برای صبح روز توافق برنامه‌ریزی می‌کرد. برای این کار باید اتاق فرماندهی اقتصادی ایجاد می‌شد تا کشور برای شوک‌های انتظاری اولیه تا ورود ارز به اقتصاد آماده باشد.

برخی از اجزای اقتصادی کشور به دلیل تحریم ها نیاز به بازسازی، احیا و بروزرسانی دارند. از طرف دیگر، بخش عمده‌ای از کارخانجات کشور به دلیل فقدان دسترسی به مواد اولیه و تکنولوژی‌های جدید غیرفعال هستند.

همچنین شبکه بانکی کشور برای شرایط پسابرجام و مبادلات بین‌المللی بانکی آماده نیست و آموزش ندیده است. در دوران طولانی تحریم‌ها و قطع ارتباط بانک‌های ایران با جهان، بسیاری از کارشناسان زبده بانکی بازنشسته شده و یا مهاجرت کرده‌اند.

بنابراین برای بهره برداری از منافع این توافق احتمالی که سال‌ها است درگیر آن هستیم، مسیری طولانی در پیش است. بنابراین مجلس باید تمام قوای خود را در راستای برنامه‌یزی برای فردای رفع تحریم‌ها، بسیج کند.

همچنین یکی از ابهامات مهم درباره آینده احیای برجام، موضوع FATF است. آیا FATF مانعی برای فعالیت‌های برجام خواهد بود؟ اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، دولت برای حل این مشکل برنامه‌ای دارد یا نه؟

اولویت‌هایی مهم‌تر از اصلاح قانون بانکی

در شرایط کنونی، بهتر است بجای تغییر قانون بانک مرکزی و شبکه بانکی، همه نیروها را برای استفاده از مزیت‌های توافق بسیج کنیم. نه اینکه با تصویب این قانون جدید باعث شویم که نیروی‌های بانکی بی‌انگیزه شوند و کارایی آنها پایین بیاید.

این قانون در آینده دائما به مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین حالا که مجلس به دنبال تصویب آن است، بهتر است که حداقل یک دوره آزمایشی برای آن در نظر گرفته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.