خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۳۸۹۹

اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم/ برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد

اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم/ برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد

سیداحسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم در جلسه علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر پیشنهادی اقتصاد در دومین جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس گفت: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم، البته سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم ولی به فضل خدا با ایده های تحولی و تیم متخصصان سالم بنا داریم که گذر کنیم و می‌دانیم که چاره جز گذرکردن موفقیت امیز جمهوری اسلامی از تنگه اقتصادی نداریم، شرط این گذار مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است.

وی ادامه داد: مردم سخن صادقانه و رفتار غیرکاسب کارانه را خوب تشخیص می‌دهند، مانند دوران نمایندگی در میان مردم خواهم بود و به مشکلات مردم به خوبی توجه خواهم داشت.

وی افزود: دشمن اتاق جنگ خود را خزانه داری آمریکا قرار داده است پس وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی سازی تحریم باشد، از این جهت اینجانب به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه، وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با ارایش تحریم ناپذیری نوسازی خواهم کرد، هر چند تیم دیپلماسی اقتصاد باید به دنبال تحریم زدایی باشد ولی ما اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: مسیرهای جدیدی خواهیم گشود و علامت‌های امیدبخشی به همپیمانان صادر خواهیم کرد و شرکای راهبردی دیگری خواهیم افزود.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم چیست؟

خاندوزی ادامه داد: باز طراحی سیستم‌ها با هدف مقاوم سازی مالیه دولت و پشتیانی از بخش های مولد و مانع زدایی از تولید ساختارها و فرایند‌های معیوب موجود را با تکیه بر فناوری‌های نوین جزو ضروریات اداره شرایط جنگ اقتصادی می‌دانیم، حذف مجوزهای زائد، بهبود محیط کسب و کار و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی مسیری برای مشارکت برای همه مردم در فرایند تولید و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد فراهم می‌کنیم، مهم ترین اولویت وزارت اقتصاد کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم می‌باشد.

خاندوزی گفت:از روز اول تمام تلاش خود را برای تامین کسری بودجه از روش های غیرتورم زا، کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهم بست.

وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم بیان کرد: کاهش هزینه تولید و مبادله و باز کردن بندهایی که بر پای فعالین اقتصادی تنیده شده است، این موضوع شامل بسیاری از مجوزهای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف خواهد بود، بخش زیادی از این‌ها قابل مانع برداری می‌باشد. صاحبین کسب و کارها منتظر خبرهای خوش باشند.

وی یکی دیگر از اهداف و برنامه های خود را بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تامین مالی توسعه اقتصادی و احیای اعتماد از دست رفته مردم به این بازار و ایجاد تجربه مثبت برای سهام داران خرد عنوان کرد و راهکارهایی را ارائه داد.

پایان رهاسازی شبکه بانک‌ها در دولت سیزدهم

خاندوزی همچنین بیان کرد: ناکارایی قوانین حوزه بانکی، نظارت بانکی، خلاء جدی حاکمیت شرکتی، عدم مدیریت تعارض منافع میان مقام ناظر و بانک مرکزی با بانکدارها موجب شده است شاهد نارضایتی نسبت به مسئله بانک‌ها باشم، با اصلاح بانکداری و تلاش برای جایگاه هماهنگ ساز بازارهای مالی و ساده‌سازی دستیابی به تسهیلات برای بنگاه‌ها و … تلاش می شود این مشکل رفع شود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد در ادامه گفت: به زودی دوران رهاسازی شبکه بانکی خاتمه خواهد یافت.

وی افزود: نظام مالیاتی صحیح می‌تواند کمک کند و می‌تواند نقش مهمی در بهبود توزیع درآمد ایفا کند. تمام رانت‌هایی که از سال‌های ۹۷ تا امروز به واسطه سیاست‌های رانت‌زا ایجاد شد محل اخذ مالیات عادلانه برای کاهش فاصله درآمد قرار نگرفت.

مسئله مالیات در دولت سیزدهم

خاندوزی افزود: بهبود توزیع درآمد و کاهش نابرابری و فاصله طبقاتی و تنظیم رفتارهای سوداگرانه در بازار دارایی‌ها از دیگر اهدافی است که ابزار مالیات می تواند به آنها منجر شود. البته ما رونق بخشی اقتصاد ضد برابر مقدم تر از مالیات ستانی می‌دانیم.

خاندوزی گفت: باید اعتراف کرد که سیستم مالیاتی ما با سه ویژگی شناخته می شود پایین بودن نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالصی داخلی، فرار مالیاتی بالا و تحمیل عمده بار مالیاتی بر دوش گروه‌های شفاف، قانونمند و تولیدکنندگان.

وی برنامه وزارت دارایی برای این ویژگی‌ها را اینگونه اعلام کرد: افزایش شاخص مالیات GDP به یک ونیم برابر وصعیت فعلی تا پایان دولت، استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و عایدی سرمایه، هوشمند سازی نظام مالیاتی، و مودی محوری به جای پرونده محوری و ممیز محوری، اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مودیان که اینها باید به لحاظ اجرایی واقعی باشد.

اصلاحات در بیمه صورت می‌گیرد

خاندوزی با اشاره به اینکه حوزه مهمی که در اقتصاد ایران عمدتا مورد غفلت قرار گرفته بیمه است، گفت: پایین بودن ضریب نفوذ همیشه مطرح است و شعارهایی در این رابطه داده شده است. این تعهد روشن وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود که از طریق اصلاح در ساختار و عملکرد بیمه مرکزی صورت خواهد گرفت و نداشتن برنامه آن را اصلاح خواهیم کرد و به سمت تقویت ساختار بیمه اتکایی داخلی، توسعه محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود فناوران بیمه‌ای و… خواهیم رفت.

ترخیص کالای اساسی اولویت است

خاندوزی گفت: در شرایطی که کشور با فشار ناشی از تحریم و معضلات کرونا دست به گریبان است، مبادلات تجاری و ترخیص کالاها به ویژه کالاهای اساسی برایمان اولویت است. از این مسیر نیازمند اصلاح گمرکات هستیم و برای کاهش زمان تشریفات گمرکی از فناوری های نوین استفاده خواهیم کرد.

خاندوزی در رابطه با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از برنامه ششم در ذیل وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفته است اما متاسفانه عملکرد مناطق آزاد و ویژه نتوانسته اهداف قانون‌گذار در بخش پایگاه صادرات بودن، جذب سرمایه گذاری و… را تامین کند و موفق نبوده است. برای حل این مساله تلاش بر این است که به جای تمرکز کردن بر اصلاحات غیر اولویت‌دار بر بهبود کیفیت مناطق آزاد تمرکز کنیم تا نقش خود را ایفا کنند هم به جهت زیرساخت هایی که باید داشته باشند و هم به این جهت که بخشی از منابع درآمدی منطقه آزاد به فرایند واردات گره خورده است و باید از محل های مولد تامین شود. ( ایسنا )

موافقت کمیسیون اقتصادی با خاندوزی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد.

بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس قبل از صحبت‌های موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت می‌شود.

تیم پیشنهادی اقتصادی دولت، مشروط است

پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: امروز بیشتر مطالبات مردم در حوزه اقتصادی می‌باشد و ما انتظار داشتیم دولت وزرای اقتصادی مقبولی به مجلس معرفی کند.

خاندوزی شناخت کاملی از اقتصاد ایران دارد

معصومه پاشایی عضو کیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: آقای خاندوزی از اقتصاد ایران شناخت کافی دارد و اهل تعامل و کسب و کار است.

با سلامت و کارآمدی خاندوزی مسیر آینده اقتصاد کشور را تعریف می‌کنیم

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد: جدیت، پیگیری، اشراف علمی و تعصب برای حل مشکلات در آقای خاندوزی به خوبی دیده می‌شود.

وزیر اقتصاد باید علاوه بر فن، فوت را هم بلد باشد

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که اقتصاد اسلامی نیاز امروز و فردای ما است، تصریح کرد: تا به حال نظر شفافی از آقای خاندوزی در خصوص اقتصاد اسلامی نشنیده‌ام.

وزیر پیشنهادی اقتصاد از دانش کافی برخوردار است

ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد: آقای خاندوزی که از اعضای مجلس است رویکرد مطالبه گری دارد و این مایه امید است. وی جوان انقلابی و ولایی و سرباز مقام معظم رهبری بوده و فسادستیز با رویکرد انقلابی و حق طلبی است و این در تراز نیروی جوان انقلابی می باشد.

خاندوزی فرزند عزیز مجلس است

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: بنده شهادت می‌دهم دکتر خاندوزی هم جوانی توانمند و متعهد و هم فردی متخصص است. ( ایسنا )

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ر.ن

    این همه گفتید.وعده دادید.چه کردید.وهیچ کاری هم نمی کنید.جز روز از روز بدتر