کد مطلب: ۶۹۵۲۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه ششم توسعه برای هفتمین سال، تمدید شد؟

برنامه ششم توسعه برای هفتمین سال، تمدید شد؟

عمر برنامه ششم توسعه زیاد از حد شد. قرار بود آغاز سال ۱۴۰۱ مصادف با پایان ششمین برنامه پنج ساله توسعه باشد اما با گذشت پنج ماه و شش روز از این موعد زمانی، کشور همچنان بر مبنای این برنامه اداره می‌شود و هنوز خبری از برنامه هفتم توسعه نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آذر ماه سال گذشته که موعد بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ رسید، دولت خواستار تمدید مهلت اجرای برنامه ششم برای یک سال دیگر شد، مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را تصویب کرد و در نتیجه یک سال بر عمر برنامه پنج ساله، ششم توسعه افزوده شد.

به نظر می‌رسد که این اتفاق یکبار دیگر در حال تکرار است و این احتمال وجود دارد که بر عمر برنامه ششم توسعه یک سال دیگر افزوده و برنامه پنج ساله، هفت ساله شود.

در آستانه فرار رسیدن نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و نزدیک شدن به موعد همیشگی بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی، هنوز خبری از برنامه هفتم توسعه نیست و آخرین بار در جلسه سران سه قوه بر ضرورت پیگیری رصد برخی از شاخص‌های این برنامه از سوی کارگروه مشترک دولت و مجلس تاکید شده است.

این مسئله بیش از هر چیز دیگری این گمانه را تقویت می‌کند که ممکن است اجرای برنامه ششم برای هفتمین سال متوالی تمدید شود.

جای خالی برنامه هفتم توسعه

هرچند از نظر تشریفات قانونی، چه در زمان تمدید برنامه ششم توسعه برای ششمین سال متوالی و چه در صورت تکرار این اتفاق برای هفتمین سال تخلفی اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.

اما این اتفاق برای دولتی که تیم اقتصادی آن در زمان رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰ مدعی داشتن هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی بود، نوعی تناقض در گفتار و رفتار محسوب می‌شود.

مشخص بودن وضعیت برنامه توسعه هفتم از این حیث حائز اهمیت است که قرار است به عنوان سند بالادستی مبنای برنامه ریزی و مدریت کشور در بازه زمانی پنج ساله پیشرو باشد، اتفاقی که به صورت مستقیم بر تغییرات کیفی و کمی زندگی شهروندان و جذب سرمایه خارجی موثر است.

در این رابطه مهدی پازوکی، اقتصاددان به تجارت‌نیوز می‌گوید: دولت سیزدهم با همه انتقاداتی که به دولت قبل از خود دارد اما جای برنامه ریزی اقتصادی خالی است، مسئله اضافه شدن یک سال دیگر به عمر برنامه ششم توسعه نیست، مسئله این است که هنوز هیچ خبری از برنامه هفتم نیست، اگر این برنامه وجود دارد باید بودجه سال ۱۴۰۲ براساس آن نوشته شود اما تا به اینجا هیچ اتفاق خاص و جدیدی نیفتاده است.

وی ادامه داد: ادامه این وضعیت یعنی برای یک سال دیگری برنامه ششم توسعه که مورد انتقاد منتقدان دولت پیشین بود باید عملیاتی شود، اگر این برنامه اشکال داشت چرا دولت با وجود داشتن هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی هنوز اقدامی برای نوشتن برنامه هفتم توسعه نکرده است.

پازوکی برای روشن کردن تاثیر منفی وضعیت موجود می‌گوید: فرض کنید که همین حالا مذاکرات برجامی به نتیجه برسد، طبیعی است که نتیجه این اتفاق باید تغییرات شرایط اقتصادی جامعه باشد و یکی از راه‌های این تغییر از مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی اتفاق خواهد افتاد، اما برای سرمایه گذاران خارجی فقط رسیدن به توافق و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی کافی نیست و به همین اندازه مشخص‌ بودن چشم اندازهای اقتصادی نیز اهمیت دارد و این مطلبی است که نیازمند مشخص شدن وضعیت برنامه بعدی توسعه در ایران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.