کد مطلب: ۵۰۰۸۸۹

برندگان بورس در پاییز را بشناسید

برندگان بورس در پاییز را بشناسید

بورس تهران در حالی معاملات سومین فصل سال را با افت ۸/ ۹ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت که بررسی عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی حکایت از سبقت ۲۵ گروه در کسب بازدهی از دماسنج سهام دارد. گرو‌ه‌های تک‌سهم که با رشد نجومی در نیمه نخست سال همراه شدند، بازنده اصلی این فصل بازار سهام بودند. سهام دلاری نیز در حالی طی ۶ ماه نخست سال بازوی رشد شاخص کل بودند که در پاییز تغییر نقش دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران فصل پاییز را با افت ۸/ ۹درصدی به پایان رساند تا پس از دو فصل مثبت با رشد پرشتاب قیمت‌ها مسیری معکوس را طی کند. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان صنایع ۳۸ گانه بورسی ۲۰ گروه با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و در مقابل شاهد رشد قیمت‌ها در ۱۸ صنعت بودیم. در این میان ۱۳ صنعت افتی بیشتر از شاخص کل را ثبت کردند و در مقابل شاهد سبقت ۲۵ گروه از شاخص کل بودیم. در این میان گروه‌های بزرگ کالایی بیشترین تاثیر بر عملکرد منفی شاخص کل در سومین فصل سال را بر عهده داشتند. این در حالی است که در ۶ ماه نخست سال ۹۹ نیز این گروه‌های کامودیتی‌محور بازار بودند که فرمان رشد شاخص کل را در دست داشتند.

بیشترین بازده فصلی به کدام صنایع رسید؟

بررسی‌ها از عملکرد صنایع بورسی نشان می‌دهد بیشترین افت قیمت از آن گروه وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» به میزان ۶/ ۶۱ درصد شد. این سهم که در ۶ ماه نخست سال جاری با رشدی معادل ۵۳۴.۷درصد همراه شده بود، در سومین فصل سال تا حدودی این رشد را از دست داد. دیگر گروهی که در قعر جدول بازدهی فصلی قرار گرفت نیز از صنایع تک سهم بازار بود. به این ترتیب رتبه دوم صنایع با بیشترین افت فصلی از آن گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» شد. این سهم فصل پاییز را با افت ۱/ ۴۶ درصدی به پایان رساند و ۵/ ۱۲ درصد این کاهش قیمت مربوط به آذر بود.

گروه صنعتی ملی در ۶ ماه نخست سال ۹۹ با رشد ۵۷۷.۵ درصدی همراه شده بود. حمل و نقل نیز در حالی معاملات پاییز را با افت ۳/ ۳۹ درصدی به پایان رساند که در مجموع ۶ ماه نخست سال شاهد رشد ۲۴۱ درصدی زیرمجموعه‌های خود بود. این دو گروه در ۶ ماه نخست سال جاری بیشترین سود را در مقایسه با دیگر صنایع از آن سهامداران خود کردند.

خوش‌اقبال‌ترین‌ سهامداران پاییز

در آن سوی بازار نیز باز هم نام گروه‌های با ارزش پایین به چشم می‌خورد. به طوری که بیشترین بازده فصلی از آن گروه لاستیک و پلاستیک با رشد ۸/ ۴۴ درصدی شد و صنعت کاشی و سرامیک نیز رشد فصلی ۷/ ۴۳ درصدی را ثبت کرد. یکی از دلایل افزایش اقبال به سهام لاستیکی را می‌توان آزادسازی قیمت‌گذاری لاستیک عنوان کرد.

بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، لاستیک‌های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی، در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، راسا توسط واحدهای تولیدی قیمت‌گذاری می‌شوند.

در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد نرخ تایر رادیال سواری و ماشین سنگین تقریبا آزاد شده و تنها نرخ‌گذاری تایر بایاس برجاست که البته سهم کمی از محصولات را تشکیل می‌دهد. از این رو با افزایش نرخ ارز و تورم و هزینه شرکت‌ها، افزایش نرخ محصولات تولیدی شرکت‌های لاستیک و پلاستیک نیز محتمل است و می‌تواند بر سودآوری این شرکت‌ها اثرگذار باشد.

کالایی‌ها چه کردند؟

در فصلی که شاخص سهام ریزش ۸/ ۹درصدی را ثبت کرد، گروه‌های بزرگ بورسی که عمدتا در زمره شرکت‌های صادرات‌محور و کالایی قرار می‌گیرند نیز فصلی نزولی را به پایان رساندند. در این میان بیشترین افت قیمتی از آن شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با ۴/ ۲۱ درصد کاهش شد.

پس از آن گروه فرآورده‌های نفتی با کاهش ۸/ ۲۴درصدی مواجه شد. فلزات اساسی نیز فصل سوم سال را با افت ۱/ ۱۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود به پایان رساند. در میان معدنی‌ها نیز شاهد افت ۳/ ۹ درصدی شاخص صنعت بودیم. پتروشیمی‌ها کمترین افت فصلی در میان گروه‌های کامودیتی‌محور را ثبت کردند و پاییز را با کاهش ۵/ ۵ درصدی میانگین قیمت‌ها به پایان رساندند.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مشکل ما ایرانی ها اینه که همیشه دوست داشتیم ره صدساله رو یک شبه بریم !
    الان ده میلیون گذاشتم بورس تا چند ماه بعد بشه صد میلیون!؟با این تفکر بیای بورس راه بجایی نخواهی برد فقط خودتو داغون می‌کنی از استرس و آخر سر هم قاطی می‌کنی با ضرر خارج میشی،«صبر داشته باش ، میوه صبر شیرینه»

    • پویا

      همون 10 میلیون هر کی گذاشته شده 5 میلیون !!!! اینم مشکل ما ایرانی هاست ؟حداقلش اینه سود نمیده ضرر هم نده توی میان مدت مثلا 6 ماه نوسان در محدوده خودش بده نه یکدفعه نصف بشه مگه جنگ شده یا کارخونه آتیش گرفته

  • وحید

    پس پول ما چی شد کی وا ریز می کنین خیلی وقت شده

  • HD

    اگر ما دراز مدت نگاه کنیم به بورس ولی هر روز و هر ثانیه ببینیم افرادی در لباس حقیقی دارند به عنوان نوسانگیر و بازارگردان گند میزنن به بورس که فایده نداره .
    وقتی هر روز این افراد بازار رو میکشونند پایین ۴ ماه یا ۸ ماه یا ۱۳ ماه دیگه هم بازار در ضرره .
    پس با این منفی سازها به جدیت مسئولین برخورد کنند.
    یعنی مسئولین کافیه چند دقیقه وقتشون رو روی یک نماد اسیر ، مثل شستا یا پالایش بگذارند و میفهمند که وقتی قیمت میخواد بره بالا ، کسانی انگشت شمار هستند که برمیگردونند قیمت رو پایین .
    خودشون سر خودشون رو دارند کلاه میگذارند . ما که فعلا نظاره گریم تا خدا جواب این بی خبران را بدهد ان شا الله.

  • ناشناس

    فقط ۴۰ درصد در پترول و ۶۰ درصد در شستا در ضررم. خدایی الان ۶ ماهه که همش داره ضررم بیشتر میشه روانی شدم دار و ندارم رفت

    • ناشناس

      پترول محکم سعودی میشه چون یکی از هلدینگای بزرگه

  • محمد

    غبهنوش ندیدی پس عزیز دل ،۶۰ درصد در مقابل غبهنوش مثل شوخی میمونه ،سهام غبهنوش طی یک از قیمت ۶۱۰۰ تومان به ۱۷۲۰۰ تومان حدود ۲.۸ برابر ، بهتر از این چی میخواید؟

  • ناشناس

    بابا بستون مردم تو‌نون شب موندن شما چ‌خبرهایی میدین بابا این سهام عدالتو بفروشین بما چ‌ک‌کی برد کی نبرد چ افت کرده چ افزایش بجا این حرفا سهام عدالتو بفروشین تا مردم زنده بمونن خبراتونو بخونن

  • ناشناس

    سلام کسانی که ضرر کردن پالایش وشستا بخرید مطمئن باشید جبران میشه این سهام سرمایه گردن کلفت پشتشون است عمدا اوردن پائین که جارو کنن برا سود شک نکنید

  • ناشناس

    اگر سود کلان و بدون ضرر میخواین سعی کنین تو شرکت های بزرگ هولدینگ سرمایه گذاری کنین مثل پترول یا تاصیکو و غیره

  • شستام شده بیستا?

    بنام خدا دولت حقوقیها عساتیدبورسی برندگان اصلی
    برندگان واقعی بورس دولت و حقوقیهای دولتی که نوسان گیری کردن وعساتید بورسی که پکیج وسیگنالهای چرت فروختند وبازندگان اصلی ما که به حرف دولت وارد بورس شدیم وبا آموزش و راهنمایی عساتید سرمایه گذاری کردیم وبا رانت حقوقی که قبل از هشت ونیم سفارش میگذاشتن یاخریدوفروش میکردن ضرر کردیم.خودم بارها نصفه شب ساعت دوسه میدیدم سهام توبورس خریدوفروش میشه مخصوصا شبهای جمعه.پول سهام عدالت هم نشدبفروشیم اما توپالایشی تقدیم دولت کردیم

  • علی

    نام این بورس منو یاد روبیکو میاندازه چهار روز باخت میدادیم با اون سوالات سخت و یک روز که میبردیم میگفتن سود امشب شما ۵ هزار تومان شد اخه یکی نبود بگه من بابت هر سوال غلط ۲هزار تومن پول میدادم بعد همه بردم بشه ۵ هزار تومن !!! حالا باید اسم این بورس گذاشت بورسیکیو چون باید چهار روز ۱۰میلیون ببازی بعد روز پنجم یک میلیون ببری