کد مطلب: ۳۲۶۹۲۷

برگزاری اجلاس اوپکی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین

برگزاری اجلاس اوپکی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین

عربستان و روسیه، تصمیم‌گیران اصلی نفت چند روز زودتر از اجلاس اوپک در حاشیه اجلاس جی G۲۰ در بوینس آیرس گردهم می‌آیند تا در مورد سمت و سوی قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ گفتگو کنند.

به نظر می رسد اجلاس واقعی اوپک یک هفته زودتر از برنامه برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار است کارتل در 6 دسامبر در وین دیدار داشته باشد ولی تصمیم‌گیران اصلی چند روز زودتر در حاشیه اجلاس G20 در بوینس آیرس گردهم می آیند تا در مورد سمت و سوی قیمت نفت در سال 2019 گفتگو کنند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که دو صادر کننده بزرگ نفت دنیا هستند و در دو سال گذشته با همکاری یکدیگر سعی در مدیریت بازار نفت داشته اند، هر دو قصد دارند در انتهای هفته آینده در پایتخت آرژانتین حضور داشته باشند . مهمتر از آن دونالد ترامپ است که مخالفت خود با اوپک را به موضوع اصلی دیپلماسی توییتری خود تبدیل کرده است.

باب مک نلی، رئیس رپیدان انرژی ادوایسر و مشاور سابق کاخ سفید در بخش انرژی گفت: انتظار دارم که ترامپ در G20 با محمد بن سلمان و پوتین در مورد قیمت بهینه نفت بحث کنند.

به نظر می‌رسد بعد از حمایت کاخ سفید از بن سلمان در مورد قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست، او دیگر نمیتواند با خواسته ترامپ برای قیمت پایین‌تر نفت مخالفت کند.

خالد الفالح و الکساندر نواک، وزرای انرژی عربستان و روسیه هم برنامه دارند به بینس آیرس سفر کنند. حضور آنها این نظر را تقویت می کند که عربستان و روسیه می خواهند پیش از اجلاس اوپک به توافق برسند.

این اولین بار نیست که این دو قدرت انرژی از G20 برای تصمیم گیری در مورد سیاست نفت استفاده می‌کنند.

در اوایل سپتامبر 2016 ، پوتین و بن سلمان در هانگجوی چین در مورد احیای قیمت نفت مذاکره کردند. ساعتها پس از این ملاقات خصوصی، وزرای نفت دو کشور در یک کنفرانس مشترک حاضر شدند و اعلام کردند ریاض و مسکو با هم همکاری می کنند و کشورهای عضو اوپک و چند کشور غیرعضو تولید خود را کاهش خواهند داد.

گردهمایی بوینس آیرس پس از یک هفته وحشتناک در بازار نفت تشکیل می شود. نفت خام برنت، شاخص بین المللی 6.1 درصد کاهش داشت و در روز جمعه به 58.8 دلار در هر بشکه یعنی پایین ترین حد در سال جاری رسید و به خاطر نگرانی از عرضه بیش از حد نفت، 22 درصد در این ماه پایین آمد. نفت وست تگزاس اینترمدیت هم تا 50 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

ترامپ این سقوط قیمت نفت را جشن گرفت و گفت: قیمت نفت کمتر می‌شود. عالیست! از عربستان ممنونیم ولی اجازه دهید پایین‌تر برود.

ولی دیپلماسی نفت به خاطر قتل خاشقچی پیچیده شده است. ترامپ در روز پنجشنبه اطمینان داد که سی آی ای اعلام کرده احتمالا قتل کار بن سلمان بوده ولی در این مورد نتیجه گیری نکرده است.

ترامپ ادعا کرد که قتل خاشقچی روابط او با بن سلمان را برهم نمی‌زند.

برای بن سلمان حمایت ترامپ به منظور جلوگیری از اقدامات خشونت‌بار آمریکا حیاتی است. رهبران کنگره نسبت به او مشکوک هستند .

ولی تا حالا این ولیهد 33 ساله تلاشش را برای پایین نگه داشتن قیمت کرده‌است. تولید نفت خام عربستان به بالاترین حد در نوامبر رسید یعنی 10.8 تا 10.9 میلیون بشکه در روز.

ولی همه در بازار نفت مطمئن نیستند که بن سلمان برای رضایت ترامپ شیرهای نفتش را باز کرده باشد.همانقدر که ترامپ خواستار قیمت پایین نفت است، عربستان برای تامین هزینه های اجتماعی و نظامی به قیمت بالا نیاز دارد .

هلیما کرافت، رئیس بخش استراتژیک کالا در بانک آر بی اس گفت: به نظر ما سیاست عربستان «اول ریاض» است و اولویت آن رفاه اقتصادی و اجتماعی کشور است تا خشنودی رئیس جمهور آمریکا.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.