خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۴۷۱۷

یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

بسته ارزی روی کاغذ جواب می‌دهد

بسته ارزی روی کاغذ جواب می‌دهد

یک کارشناس بازارهای مالی با پیش بینی اینکه در صورت اجرایی شدن بسته ارزی دلار به 8000 تومان می‌رسد می‌گوید بسته ارزی دولت فقط روی کاغذ جواب می‌دهد.

شاهین چراغی، کارشناس بازارهای مالی در خصوص بسته ارزی اعلام شده دولت توسط عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: حرف‌های آقای همتی در مجموع خوب بود اما هنوز ابهاماتی در آن وجود دارد.
وی ادامه‌ می‌دهد: آیا قیمت در بازاری که تمام منابع پتروشیمی در آن معامله می‌شود مبنای قیمت‌گذاری محصولات داخلی قرار می‌گیرد یا نه؟ مواد تولیدی فولادی‌ها در حال حاضر بر اساس ارز 4200 تومانی معامله می‌شود، اگر آن قیمت ارز مبنای قیمت‌گذاری قرار گیرد تورم بسیار بزرگی به کشور تحمیل خواهد شد و اگر بر مبنای آن قرار نگیرد باز رانت بین خریداران داخلی ایجاد می‌شود.
چراغی می‌افزاید: آزاد اعلام کردن واردات اسکناس و طلا باعث می‌شود عطش جامعه برای به دست آوردن طلا و ارز کم شود.
وی در ادامه می‌گوید: سیاست ارزی جدید به نظر گنگ می‌رسد و مشکل بعدی را می‌توان در اجرای این ب سته ارزی جستجو کرد. صادرات مواد پتروشیمی و فولاد کشور و حمل‌و‌نقل آن با مشکل مواجه است. آقای همتی شرایطی را می‌بیند که میلیون‌ها دلار ارز به راحتی وارد کشور می‌شود؛ قبلا ارز به راحتی وارد کشور می‌شد اما از این به بعد به راحتی وارد نمی‌شود.


چراغی تاکید می‌کند: ورودی ارز به بازار با چالش‌های جدی مواجه است چون پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها به راحتی نمی‌توانند صادرات انجام دهند و از طرف دیگر واردات نیز بر جای خود باقی‌ست.
چراغی با انتقاد از بسته ارزی می‌گوید: بازار ارز متشکل باز که مدیریتش شناور است چه معنایی دارد؟ اگر این بازار باز است دیگر مدیریت شناور چه نقشی در این بازار دارد؟ دخالت دولت به چه صورت است؟ دولت ارز و مکانیزمی ندارد که بخواهد وارد بازار کند، چون ارزی که دولت دارد ارز حاصل از فروش نفت است که به صورت آزاد نیست؛ ارز دولت یا در کره یا در هند یا در کشورهای دیگر است و این ارز را نمی‌تواند وارد بازار کند .
این کارشناس بازارهای مالی خاطر نشان می‌کند: بسته ارزی رئیس کل بانک مرکزی بر روی کاغذ جواب می‌دهد و در عمل با چالش‌های اساسی مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به تاثیر بازار آزاد ارز می‌گوید: اگر بازار ارز آزاد شود نرخ دلار به 8000 تا 8500 تومان می‌رسد و روی 8000 تومان متعادل می‌شود و بین 7500 تا 8000 با توجه به آثار روانی نوسان خواهد داشت. شرایط بازار در چند روز آینده به شدت قیمت دلار را پایین می‌آورد اما بازهم قیمت‌ها بالا می‌رود اما نه در حد جو 12 هزار تومانی که قبلا به وجود آمده بود.

چراغی تاکید می‌کند: اگر دولت بازار ارز را از همان ابتدا آزاد می‌کرد نرخ دلار قیمت 8000 تومان را به خود نمی‌دید و آن را لمس نمی‌کرد.
این کارشناس بازارهای مالی به قسمت‌های مطلوب بسته ارزی اشاره می‌کند و می‌گوید: بحث واردات اسکناس و طلا و بحث سپرده‌های ارزی از نکات مثبت بسته ارزی بود اما اینکه مکانیز بازار به چه صورت است و ارز ورودی چطور به راحتی می‌خواهد وارد شود قطعا ما با چالش مواجه خواهیم شد.
وی خاطر نشان می‌کند: اثرات مثبت بسته ارزی مدت زیادی دوام نخواهد داشت. کشور باید باید تمام قوانین صادراتی و وارداتی را در جهت اجرای بسته ارزی تغییر دهد و سهولت صادرات و واردات را ایجاد کند. مانع اصلی صادرات و واردات خیلی از کالاهای کشور قوانین موجود هستند. وقتی شرایط جنگی در اقتصاد کشور وجود دارد باید آرایش جنگی در قوانین و مقررات را نیز ایجاد کنیم .
چراغی عنوان می‌کند: آقای همتی شرایطی را در نظر گرفته که کشور مانند شرایط پیش از برجام به راحتی با دنیا کار می‌کند اما شرایط دیگر آنگونه نیست. اگر ارتباط با عمان و امارات قطع شود (که در حال قطع شدن است) دیگر که نمی‌توانیم ارزی را جابه جا کنیم.
وی در پایان سخنان خود می‌گوید: رئیس کل بانک مرکزی در یک محیط آکواریومی صحبت می‌کند اما باید بداند اجرای آن در محیط اقیانوس‌ آب‌های آزاد کار بسیار دشواری است. تخصیص ارز 4200 تومانی به کالای اساسی و قشر آسیب پذیر مناسب است و جو روانی خوبی را می‌تواند برای این قشر ایجاد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احسان

    من یک سوال دارم قشر آسیب پذیر چه کسانی هستند چر ایجاد شدند کی تموم میشن ؟ ایا با این اوضاع اضاه میشن که میشن کی جوابگو هست ؟

  • حکمتی

    نرخ بالاتر از 5000 تومان اقتصاد را در یک سیکل معیوب تورم – رکود دامنه دار میکند که چند سال ادامه می یابد. با توجه به اینکه قسمت اعظم درآمد ارزی اعم از نفتی یا غیرنفتی توسط دولت یا شرکتهای وابسته به دولت حاصل میشود، رها کردن نرخ بازار ثانویه بی معنی بوده و همراه با رانت ارزی برای شرکتها و به ضرر کل اقتصاد است. بانک مرکزی باید تحت نظارت کامل مجلس باشد و نرخ فروش ارز توسط صادر کنندگان را در جهت منافع ملی مدیریت کند

  • ناشناس

    به مرگ گرفتند تا به تب راضی شیم !!!!!

    • ناشناس

      و این قصه ادامه دارد.رفع کسری بودجه از جیب مردم.

  • ناشناس

    دولت بی تدبیر و بی امید ما همیشه ملتو به مرگ میگیره تا به تب راضی بشن…..مقصر البته خود ملتند که جنس گران میخرند…

  • مردم ایران

    چطور می شود با ارز 8 هزار تومان زندگی کرد.. یعنی قیمت خانه و خودرو و همه چیز به غیر از نان خوردن 2 برابر بشه و آقایان بگوییند همه چیز آرومه همه خوشحالند؟؟؟ […]

    • ناشناس

      مگه نشده

    • ناشناس

      قبلا شده.الانم میشه!!!

  • ناشناس

    بایدفلسطین وافغانستان و…رو رها کنیم وبه مردمه خودمون برسیم .همین