به گزارش تجارت نیوز،
خبرگزاری بلومبرگ امروز پنجشنبه، ۲۳ آوریل ۲۰۲۶ در گزارشی به نقل از شرکت تحلیل دادههای انرژی ورتکسا (Vortexa) اذعان کرد که با وجود محاصره دریایی شدید آمریکا، دستکم ۳۴ فروند نفتکش و کشتی حامل گاز مرتبط با ایران از زمان آغاز این محاصره در ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین)، از تنگه هرمز عبور کرده و سد نیروی دریایی آمریکا را شکستهاند. بلومبرگ با اشاره به دادههای ماهوارهای ورتکسا، جزئیات دقیق این عبور تاریخی را به شرح زیر اعلام کرده است:بر اساس تحلیل بلومبرگ از دادههای وورتکسا، از مجموع ۳۴ فروند کشتی مرتبط با ایران که از زمان اعمال محاصره در ۱۳ آوریل تا روز دوشنبه ۲۰ آوریل (یک هفته) از تنگه هرمز عبور کردهاند: ۱۹ فروند از این کشتیها موفق شدهاند از داخل خلیجفارس به سمت آبهای آزاد حرکت کنند و از محاصره بگذرند. ۱۵ فروند دیگر نیز از دریای عمان و اقیانوس هند وارد آبهای خلیجفارس شدهاند.
ز میان ۱۹ فروندی که خلیجفارس را به مقصد آبهای آزاد ترک کردهاند، وورتکسا تأیید کرده است که دستکم ۶ فروند نفتکش حامل نفت خام ایران بودهاند که مجموع محموله آنها بالغ بر ۱۰.۷ میلیون بشکه برآورد میشود. برآورد درآمد حاصل از فروش این نفت با احتساب تخفیف تحریمها، حدود ۹۱۰ میلیون دلار است.بلومبرگ در ادامه تصریح کرده که دو فروند از این نفتکشها، دو ابرنفتکش Very Large Crude Carrier (VLCC) عظیمالجثه به نامهای «Hero II» و «Hedy» هستند که روز ۲۰ آوریل از خط محاصره عبور کرده و وارد دریای عرب شدهاند.هر یک از این دو کشتی ظرفیت حمل حدود ۲ میلیون بشکه نفت را دارند و روی هم حدود ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را جابهجا کردهاند. ماهوارههای وورتکسا حرکت این دو ابرنفتکش را حتی با وجود خاموش بودن فرستندههای موقعیتیاب (AIS)شان رصد کردهاند.تاکتیک «خاموشی» برای عبور از محاصرهدر تحلیل بلومبرگ، به تاکتیک هوشمندانه «خاموشی» (Going Dark) برای عبور از محاصره اشاره شده است. بر اساس این گزارش، بیشتر نفتکشهای ایرانی برای فرار از رادار و سامانههای ردیابی آمریکایی، فرستندههای شناسایی خودکار (AIS) را خاموش میکنند تا قایقها و رادارهای دشمن نتوانند موقعیت آنها را شناسایی کنند. این تاکتیک «خاموشی» راهکاری کلیدی برای تردد در منطقه و شکستن محاصره عنوان شده است.
منبع: فارس