کد مطلب: ۶۲۹۵۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهمیه بنزین نوروزی لغو شد؟

سهمیه بنزین نوروزی لغو شد؟

کمتر از ۲۹ روز به پایان سال مانده اما هنوز خبری از واریز شدن سهمیه‌ بنزین نوروزی نیست. پیگیری‌ها از مجلس و وزارت نفت نشان می‌دهد دولت هنوز درباره واریز بنزین نوروزی تصمیم نگرفته است. اما بر اساس چند عامل می‌توان گفت دولت امسال برنامه‌ای برای واریز سهمیه بنزین نوروزی ندارد. اما چرا؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو سال است که دولت به دلیل شیوع کرونا سهمیه‌ بنزین نوروزی را واریز نمی‌کند. دو سالی که کرونا، مانع سفرهای نوروزی بود. امسال هنوز نه درباره محدودیت سفرهای نوروزی توضیحی داده شده و نه درباره سهمیه بنزین نوروز. اما در سنوات گذشته، در بهمن و اوایل اسفند تکلیف سهمیه بنزین نوروز مشخص می‌شد.

به همین دلیل برخی معتقدند امسال هم از سهمیه بنزین نوروزی خبری نیست. اما کدام شواهد این گمانه را تقویت می‌کند؟

چهار دلیل واریز نشدن سهمیه بنزین نوروز

اولین گمانه به صحبت‌های فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس برمی‌گردد که به تجارت‌نیوز گفته بود هنوز تصمیمی درباره حذف و یا واریز سهمیه بنزین نوروزی اتخاذ نشده و دولت به ما چیزی ابلاغ نکرده است. اما نباید با تخصیص سهمیه بنزین اضافه، مردم را تشویق به سفر کنیم. واریز سهمیه بنزین نوروزی با محدودیت‌های ستاد کرونا، متناقض است.

دومین عامل این است که هنوز هیچ ابلاغیه و مصوبه‌‍ای به وزارت نفت ارسال نشده است. براساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز از وزارت نفت، دولت هنوز هیچ ابلاغیه‌ و دستوری درباره سهمیه بنزین نوروزی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وزارت نفت، نداده است. این در حالی است که اگر قرار بر واریز سهمیه بنزین نوروز باشد، باید وزارت نفت در جریان واریز سهمیه نوروز قرار می‌گرفت.

سومین عامل، نگرانی از افزایش مصرف بنزین و کمبود آن در کشور است. روز گذشته کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته بود احتمالا در تعطیلات نوروز، میزان مصرف بنزین روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد.

به عبارتی میزان مصرف بنزین به خودی خود در کشور بالاست و تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری به خودروها برای نوروز، میزان مصرف را بیشتر می‌کند. آن هم در حالی که اخیرا، نگرانی‌ها درباره افزایش مصرف بنزین شدت گرفته و حتی وزیر نفت مساله واردات بنزین را مطرح کرده است.

چهارمین عامل هم این است که هر روز یارانه پرداختی دولت برای بنزین افزایش پیدا می‌کند. در یکی دو ماه اخیر بارها عنوان شد که قیمت واقعی بنزین ۲۰ هزار تومان است اما دولت این بنزین را با قیمت ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان به دست مردم می‌رساند. واریز سهمیه بنزین نوروزی به معنای افزایش یارانه نجومی است که دولت برای بنزین پرداخت می‌کند.

این هم دلیل دیگری است که سبب می‌شود دولت نخواهد و نتواند در این شرایط سهمیه بنزین نوروزی به مردم بدهد.

سهمیه‌های معوق بنزین

صحبت‌های پرداخت یا عدم پرداخت سهمیه نوروزی بنزین در حالی مطرح می‌شود که دولت هنوز هم سهمیه جبرانی برخی از خودروها را پرداخت نکرده است. قرار بود سهمیه جبرانی خودروهای شخصی و موتور سیکلت‌ها، با سهمیه دی ماه پرداخت شود اما چنین نشد و سهمیه جبرانی برخی خودروها حتی در ماه‌های دی و بهمن هم واریز نشدند.

پس از حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری، وزیر نفت و رییس جمهور اعلام کردند سهمیه بنزین جبرانی به رانندگان داده می‌شود و هر یک از خودروها بین ۵ تا ۴۰ لیتر سهمیه بنزین مازاد دریافت می‌کنند اما برخی از خودروها هنوز این سهمیه را دریافت نکرده‌اند.

حالا با این اوصاف به نظر می‌رسد دولت به شدت نگران کمبود بنزین در آخرین ماه‌های امسال و سال بعد شده و هنوز حتی سهمیه‌های معوقه را هم پرداخت نکرده و احتمالا، امسال هم خبری از سهمیه بنزین نوروزی نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بنزین عیدی مال خودشون سهمیمون رو کم نکنن.
    هرماه 10 لیتر از سهمیه وانت بارها دارن کم میکنن به طوری از 150 لیتر الآن رسیده به 90 لیتر بنزین

  • ناشناس

    قیمت واقعی بنزین 20 هزار تومن؟؟
    جالبه که هزینه ها دلاریه ولی دستمزد ریالی!