خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۹۷۴۰

بنزین گران می‌شود؟

بنزین گران می‌شود؟

با توجه به افزایش قیمت و بالا رفتن نرخ تورم در کشور حال باید دید گرانی به بنزین هم می‌رسد یا خیر.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین خبر درباره گرانی بنزین را در ادامه بخوانید.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با وجود شایعات در فضای مجازی درباره افزایش قیمت بنزین، قیمت این فرآورده نفتی تغییر نخواهد کرد و با توجه به فعالیت تمام پالایشگاه‌های کشور، تأمین آن نیز پایدار است.

در متن این اطلاعیه آمده است: «در ماه‌های گذشته چند بار شایعه افزایش قیمت بنزین به بهانه‌های مختلف در فضای مجازی منتشر شده است؛ شایعاتی که هر بار تکذیب شده، اما باز هم پایانی برای آن قابل تصور نیست.

در روزهای اخیر نیز دوباره شایعه کمبود بنزین در کشور دست به دست می‌شود. این در شرایطی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید پایدار و مستمر بنزین خبر داد و حتی اعلام کرد که تولید و توزیع بنزین سوپر از سر گرفته شده است. همچنین هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین گرفته نشده و بنزین سهمیه‌ای همچنان با قیمت ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر و بنزین آزاد نیز ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

تمامی پالایشگاه‌های کشور با ظرفیت کامل در حال تولید هستند و تولید بنزین نیز بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.» (منبع:‌ ایسنا )

صادرات بنزین

«صادرات بنزین ایران با نرخ 29 سنتی»؛ این خبری است که اخیراً برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند. هرچند وزارت نفت در جوابیه‌هایی این موضوع را تکذیب کرد، اما در توضیحات این وزارتخانه تناقض‌هایی وجود دارد؛ ازجمله آنکه اصولاً از لحاظ قانونی انحصار فروش بنزین در اختیار حاکمیت است و نه بخش خصوصی.

وزارت نفت مرداد سال جاری صادرات بنزین را ممنوع کرد. بدین ترتیب، رینگ صادراتی بورس انرژی تنها محل عرضه بنزین معرفی شد. آن‌طور که این وزارتخانه اعلام کرد: آخرین و تنها محموله صادراتی سوخت کشور مربوط به فروردین ماه بود که ۲۹۵ هزار بشکه بنزین با ارزش 70 سنت در هر لیتر ثبت شد.

به‌رغم اینکه وزارت نفت ارزش هر لیتر محموله صادراتی را 70 سنت اعلام کرد، اما بررسی داده‌های گمرک نشان می‌دهد در فروردین ماه 116 میلیون لیتر محموله صادراتی بنزین به ارزش ۳۲ میلیون دلار صادر شده است. این بدان معناست که صادرات بنزین با نرخ 29.5 سنت صورت گرفته است.

بدین ترتیب، در حالی بنزین ایران با چنین رقمی از کشور خارج شد که قیمت بنزین فوب خلیج فارس در آن مقطع حداقل در محدوده ۶۰ سنت قرار داشت. در این بین حتی این سوال مطرح می‌شود چرا در شرایطی که کشور با کمبود سوخت مواجه است، صادرات بنزین صورت می‌گیرد؟

در همین راستا گاه و بی‌گاه زمزمه واقعی‌شدن قیمت بنزین برای جلوگیری از قاچاق نیز به گوش می‌رسد. اما با توجه به نرخ فعلی فروش بنزین به نظر می‌رسد حتی اگر قیمت‌ها افزایش یابند، همچنان بازار قاچاق بنزین گرم بماند. چه بسا اکنون هم که قیمت‌های داخلی یارانه‌ای هستند، بنزین به صورت قانونی با نصف قیمت فوب خلیج فارس از کشور خارج می‌شود.

صادرات بنزین 29 سنتی دستپخت دولت است؟
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، به تجارت‌نیوز گفت: آمار ارائه‌شده از سوی گمرک مربوط به دولت دوازدهم است.

او در تشریح این موضوع عنوان کرد: در دولت دوازدهم بدون در نظر گرفتن مصرف داخلی بنزین، تعهداتی در قبال فروش این محصول به کشورهای همسایه نظیر افغانستان، امارات و … داده شد. پول حاصل از این معامله قبل از صادرات محموله توسط دولت دریافت و خرج شد. حال دولت سیزدهم مجبور به انجام آن تعهدات است.

وی تصریح کرد: قراردادهای منعقدشده در زمینه صادرات بنزین حدود 200 هزار تن (200 میلیون لیتر) است و قیمت‌های فروش آن بر اساس نرخ گذشته تعیین شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.