کد مطلب: ۳۳۶۵۹۶

به زودی یک بانک ایرانی در هند افتتاح می‌شود

به زودی یک بانک ایرانی در هند افتتاح می‌شود

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: یک بانک خصوصی ایران قرار است اولین شعبه خود را در هند ایجاد کند و از این طریق می‌توان صادرات محصولات به هند را توسعه داد.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: همان‌طورکه صادرکنندگان هندی به راحتی در مناقصات ما در جی‌تی‌سی شرکت می‌کنند ما از دولت هند می‌خواهیم تا صادرکنندگان کود اوره ایران به هند هم در مناقصات خرید دولتی در هند شرکت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدمجتبی موسویان امروز در همایش هند پنجره‌ای فراسوی تحریم‌ها که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت:‌ هند یک اقتصاد نوظهور است و با نرخ رشد بالای اقتصادی به توسعه خودش ادامه می‌دهد. بنابراین جای خوشحالی دارد که دو قدرت نوظهور اقتصادی یعنی روسیه و هند در نزدیکی ایران قرار دارد و باید ما حداکثر استفاده از این امتیاز را ببریم.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: هند یکی از شرکای مهم اقتصادی ما و خریدار اصلی نفت ایران بعد از چین است.

موسویان بیان داشت: همچنین هند یکی از تامین‌کنندگان مواد غذایی ایران و یکی از بازارهای محصولات غیرنفتی است، بنابراین می‌توان گفت که هند یکی از پنج بازار مهم صادرات غیرنفتی ایران به شمار می‌رود و بنابراین لازم است تا برای توسعه همکاری بین دو کشور تلاش شود.

وی گفت: بخش اعظمی از برنج و چای مورد نیاز ایران از هند تامین می‌شود و هند بعد از سریلانکا دومین تامین‌کننده چای کشورمان به شمار می‌رود.

موسویان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محصولاتی که ایران به هند صادر می‌کند، محصولات پتروشیمی است، گفت: همان طوری که ما از صادرکنندگان برنج هندی دعوت می‌کنیم که در مناقصات ما در جی‌تی‌سی شرکت بازرگانی دولتی، صادرکنندگان کود اوره ایران به هند هم بتوانند در منقاصات خرید دولتی در هند شرکت کنند.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ما یکی از بهترین روابط بانکی را در بین دوستان‌مان با هند داریم، گفت: هند توانسته این روابط را تداوم دهد و با تلاش‌های خود حتی امتیاز خرید نفت از آمریکا را برای ۱۸۰ روز از ایران کسب کرده است.

وی افزود: من مطمئن هستم دوستان هندی ما برای ادامه خرید نفت از ایران برنامه دارند و به عبارتی شارژ حساب روپیه‌ای ما در هند از این طریق فراهم می‌شود و امکان خرید کالا از هند برای ایران ادامه می‌یابد.

موسویان گفت: علاوه بر یوکوبانک، یک بانک خصوصی ایران قرار است اولین شعبه خود را در هند ایجاد کند و از این طریق می‌توان صادرات محصولات به هند را توسعه داد.

وی افزود: متاسفانه برخی اختلافات تجاری بین تجار دو کشور به وجود می‌آید که این موضوع طبیعی است و در صورت گسترش روابط تجار دو کشور می‌توانند بیشتر با یکدیگر آشنا شوند و این مسائل هم قابل حل است.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با تاکید براینکه برای توسعه روابط میان دو کشور تسهیل صدور ویزا ضروری است، بیان داشت: در سازمان توسعه تجارت ظرفیت‌های خوبی بین ایران و هند برای توسعه مبادلات تهاتری در حال تدوین است و برای این مکانیزم با بعضی از کشورها مشغول کار هستیم و بستر همکاری‌ تهاتری بیشتر از هر کشوری با هند فراهم است.

موسویان گفت: چابهار یک نماد همکاری بین دو کشور است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بندر می‌تواند مکانی برای کارهای دوجانبه و سه جانبه مثل ایران-هند-افغانستان و حتی ایران-هند و کشورهای بازمانده از شوروی سابق باشد.

وی با بیان اینکه باید از تجارت قرن نوزدهمی فاصله گرفت، اظهار داشت: تجارت بین دو کشور باید به سمت تولید مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک حرکت کند.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: ما در سازمان توسعه تجارت در کنار شما هستیم و میز مخصوصی در رابطه با تجارت هند ایجاد شده است که بازرگانان و تجار می‌توانند با مراجعه به آن مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.