کد مطلب: ۷۵۳۴۹۷

بودجه معلولان افزایشی می‌شود؟

بودجه معلولان افزایشی می‌شود؟

در لایحه بودجه سال آینده هنوز خبری از ردیف بودجه برای اجرای قانون حمایت از معلولان نیست و بسیاری از معلولان نگران این موضوع هستند که مجلس اگر به این موضوع رسیدگی نکند چه وضعیتی برای این افراد به وجود می‌آید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی از سوی دولت به مجلس تقدیم شد که اظهارات فعالان معلولان حکایت از حذف ردیف بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان دارد.

این درحالیست که رییس جمهور در هفته گرامیداشت معلولان گفته بود: همه دولتمردان باید اجرای کامل قوانین مصوب حمایت از افراد دارای معلولیت را وظیفه خود بدانند، اگر جایی تعارضی میان قوانین مختلف وجود دارد باید سریع برطرف شود اما اجرای قانون نباید متوقف بماند.

۲۱ دی‌ماه بود که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از سوی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و برای بودجه سازمان بهزیستی که در جهت حمایت از افراد دارای معلولیت و محروم جامعه و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها فعالیت می‌کند سهم ۱۸ هزار میلیارد تومانی پیشنهاد شد.

در این میان اما اظهارات فعالان و حامیان حقوق افراد دارای معلولیت حکایت از حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را دارد. قانون مذکور با ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره که در اردیبهشت ماه سال ۹۷ در راستای بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی افراد دارای معلولیت توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به رئیس جمهوری ابلاغ شد و حتی برای تحقق مفاد قانون آن و با هدف نهایی اعمال نظارت عالیه بر حسن اجرای کلیه قوانین معطوف به افراد دارای معلولیت یا اثرگذار بر زندگی آنان، کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای آن نیز راه‌اندازی شد.

حتی در ماده ۳۰ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی تاکید شده و اینطور آمده که «به منظور شفاف‌سازی منابع مالی اختصاص یافته برای اجرای این قانون و حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان برنامه و بودجه مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند».

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی چندی پیش در این باره گفته بود: از آنجایی که در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس ارقام به صورت کلی آماده است و با توجه به آنکه بودجه سازمان از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی رسیده، بنابراین می‌توان گفت که اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و سر جمع اعتبارات سال ۱۴۰۱ لحاظ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

این درحالیست که علی‌همت محمودنژاد سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معولان جسمی و حرکتی، این اقدام را نقض قانون حقوق افراد دارای معلولیت می‌داند و می‌گوید: ممکن است این امر مخاطراتی را برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش در صورتیکه ردیف بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ بازنگردد، شاید با تبعات جدی برای اجرای آن در سال آینده روبه‌رو باشیم چراکه به نظر شفافیت لازم در تخصیص و هزینه کرد اعتبارات قانون‌ وجود نخواهد داشت. همچنین سهم معلولان در اعتبارات آینده بهزیستی مشخص نخواهد بود و این سازمان می‌تواند به صورت سلیقه‌ای نظر خود را درباره سهم تخصیصی قانون معلولان مشخص کند.

به دنبال همین موضوع گروهی از معلولان در اعتراض به حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار بازگشت این ردیف به لایحه بودجه و تخصیص اعتباری شایسته برای پاسخگویی به نیاز این قشر شدند.

گرچه برای بازگشت ردیف بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی، سازمان بازرسی کل کشور را در جریان این موضوع قرار داده‌ و اعلام شده سازمان بازرسی نیز با افرادی که در این موضوع مرتبط هستند سوالات خود را مطرح کرده است و همچنین از کمیسیون تلفیق مجلس نیز خواسته شده چنانچه امکان جدا کردن ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از سرجمع بودجه۱۴۰۲ سازمان بهزیستی وجود دارد، اقدام لازم صورت گیرد، اما حالا باید ماند و دید که آیا در زمان تصویب لایحه بودجه، مجلس ردیف بودجه‌ای اجرای قانون حمایت از معلولان را به بودجه ۱۴۰۲ بازمی‌گرداند یا خیر؟

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.