کد مطلب: ۵۶۵۶۸۴

خطر کسری بودجه برای بورس / سیگنال‌های جدید کدال برای بازار سهام

خطر کسری بودجه برای بورس / سیگنال‌های جدید کدال برای بازار سهام

دادوستدها در بازار سهام در هفته گذشته با ایست ناگهانی ناشی از اعلام تعطیلات ۶روزه در پایتخت مواجه شد تا شاخص کل با دارا بودن دو روز کاری کمتر، رشد حدود نیم‌درصدی را به ثبت برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دادوستدها در بازار سهام در هفته گذشته با ایست ناگهانی ناشی از اعلام تعطیلات ۶روزه در پایتخت مواجه شد تا شاخص کل با دارا بودن دو روز کاری کمتر، رشد حدود نیم‌درصدی را به ثبت برساند. به این ترتیب، دماسنج بازار برای نخستین‌بار از نوروز سال جاری در سطحی بالاتر از ابتدای سال ایستاد. علاوه بر این، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته گذشته از مرز ۷هزار میلیارد تومان عبور کرد که از روزهای متوسط ۱۰هزار میلیارد تومانی دی و بهمن ماه۹۹ فاصله دارد، اما از ابتدای اسفند تاکنون رکورد به شمار می‌رود.

بازار در حالی فعالیت خود را در هفته جاری پی خواهد گرفت که مشابه هفته قبل، تنها سه روز کاری در اختیار دارد. با وجود توقف معاملات سهام، سایت اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، روزهای پرکاری را پشت سر گذاشت و انبوه گزارش‌های فصلی شرکت‌ها در آن بارگذاری شد. علاوه بر این، برگزاری پرشمار مجامع شرکت‌های بزرگ در دقیقه۹۰ روزهای پایانی تیرماه، تنور اخبار و تحولات بورسی را داغ نگه داشت تا معامله‌گران با اطلاع از آخرین وضعیت مالی شرکت‌ها برای معاملات هفته جاری آماده شوند.

سیگنال اولیه از کدال

همان‌طور که اشاره شد، در روزهای تعطیل پایان هفته گذشته، سامانه اینترنتی «کدال» میزبان گزارش‌های پرشمار شرکت‌های مختلف بود. تحلیلگران بورس تهران نیز طبیعتا همگام با دریافت این گزارش‌ها بیکار ننشستند و به تجزیه و تحلیل ارقام و صورت‌های مالی مشغول شدند. در حالی که مقایسه عملکرد اکثر صنایع نسبت به بهار ۹۹ جهش قابل‌ملاحظه‌ای را به‌واسطه رشد قیمت‌های جهانی و نرخ برابری ارز نشان می‌دهد، مقایسه عملکرد بهار با فصل زمستان، تصویر مرتبط‌تری از عملکرد نسبی ترسیم می کند.

در نگاه کلی می‌توان گفت صنایع سنگ‌آهن و سیمان به‌واسطه رشد قیمت‌های فروش و رها شدن نسبی از بند نرخ‌گذاری گزارش‌های بهتری را روانه کدال کردند، در حالی که فولادسازان، به‌طور مثال، با تاثیرپذیری از رشد هزینه انرژی و سربار، شگفتی مثبتی برای سهامداران خود به ارمغان نیاوردند. صنعت دارو نیز در کلیت خود فراتر از انتظارات عمل نکرد، اما خودروسازان به لطف تغییر سبد محصولات و فروش خودروهای کم‌تیراژتر و گران‌تر، شاهد کاهش قابل‌ملاحظه حاشیه زیان عملیاتی بودند. انتظار می‌رود در صورت ادامه روند کنونی و انعطاف شورای رقابت در نرخ‌گذاری، این صنعت موفق به کسب سود هرچند اندک پس از چند سال زیان‌دهی سنگین در سال جاری شود.

در حوزه شرکت‌های بیمه پس از عبور از توفان بازدهی‌های مثبت ناشی از عملیات این شرکت‌ها در بازار سهام، بار دیگر سطح سودآوری این گروه در حال سوق‌یافتن به دوران پیش از جهش بورس است.

در صنعت بانکداری نیز بانک‌های بزرگ‌تر در گزارش‌های خود شاهد عقبگرد قابل‌توجه به سطوح سربه‌سر بودند که از احتمال درگیر شدن صنعت با چالش‌های دوران پیش از جهش تورمی در زمینه کسب سود حکایت دارد.

شوینده‌ها نیز در زمره گروه‌‌های با عملکرد ضعیف جای گرفتند. انتظار می‌رود بازار طی هفته جاری در واکنش به گزارش‌‌ها، شاهد نوسانات مهمی در سطح صنایع و شرکت‌ها متناسب با محتوای اطلاعات منتشرشده باشد.

زنگ خطر کسری بودجه

گزارش ماهانه بانک مرکزی از آخرین وضعیت متغیرهای پولی و بانکی، زنگ خطر کسری بودجه و احتمال اوج‌گیری مجدد تورم را به صدا درآورده است. براساس این گزارش، به‌رغم بهبود قابل ملاحظه تراز تجاری کشور ناشی از رشد قیمت‌های جهانی کالا، کسری بودجه دولت در سال جاری به سطح کم‌سابقه‌ای رسیده است؛ تا جایی که در سه‌ماه نخست سال، دولت از سقف برداشت خزانه از بانک مرکزی استفاده کرده، در خردادماه هم با مصوبه هیات‌وزیران، سقف برداشت از بانک مرکزی را به ۴درصد بودجه سالانه رسانده است.

برآورد می‌شود که آثار برداشت مزبور تا بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی یا همان پول پرقدرت بیفزاید که به معنای بیش از ۱۰درصد انبساط در متغیر مورد اشاره است. این در حالی است که پیش از این، معمولا ماه‌های اولیه سال به‌صورت سنتی با فقدان تنگنای بودجه دولت همراه بوده است.

سوال مشخص در حال حاضر این است که با عنایت به روند خطی تحقق درآمدها و عدم تغییر معنادار حجم فروش نفت تا زمان احیای برجام، کسری بودجه کنونی از چه محلی تامین خواهد شد؟ پاسخ به پرسش مزبور برای سرمایه‌گذاران بورس تهران با عنایت به تجربه سال۹۹ و تاثیرات انکارناپذیر نحوه تامین کسری بودجه، حائز اهمیت زیادی است؛ پرسشی که اگر پاسخ آن ادامه رویکرد سه‌ماه اول باشد، معنایی جز رشد فزاینده نقدینگی به سطوح بالاتر از رکورد سال گذشته و ورود مجدد به چرخه تورم و التهاب ارزی و رشد اسمی قیمت دارایی‌ها ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کسری بودجه متاسفانه یعنی تورم و رشد همه چیز از جمله بورس ضمنا وقتی دلار نفتی باشه کی فکر بورس و چیز دیگه هست بودجه هم که تامینه

    • ناشناس

      آره بعد بعضی میگن تحریم اثری بر بورس نداره!!!

  • ناشناس

    تجارت نیوز با تشکر تقریبا همه مطالب را گفتی این یکی تحلیل جامع و خوبی بود

    • ناشناس

      البته اگر معامله گران و مدعیان پرروسوفور بورس متن خبری را هم بخوانند یا وایسند جوابی را بشنوند

  • ناشناس

    خطر بزرگی در انتظار بورس است مواظب باشید گفتن از ما
    سال قبل همین موقع این حرف را زدم کسی باور نکرد امسال هم می گویم
    با توجه به انتظارات تورمی بابت بالا رفتن سهام بوجود می آید بورس در پرتگاه سقوط مجدد است شاخص روی ۸۰۰ هزار می ایستد

    • ناشناس

      با تورم همه بازاری از جمله بورس رشد ریالی داره

    • ناشناس

      تحلیلت بدرد خودت میخوره
      بورس محکوم به رشد هست با این تورم و رشد نقدینگی

    • قره باغی نیشابور

      عزیز من انتظارات تورمی یعنی اینکه ارزش پایه پولی پایین میاد و دیگر اینکه قیمت دارایی ها بالا میرود یعنی اگر سهمی ۲۰۰ تومان است به همان نسبت به تورم و حتی بیشتر به قیمت آن افزوده می شود و همینطور در بقیه کالا ها املاک و مستغلات همچنین طلا
      خواهشن وقتی اطلاعاتی ندارید خودرو صاحب فضل و مرد همه چیز دان،که من گفتم گفتم معرفی نکنید گاهی صحبت نکردن بسیار بهتر است ابراز فضل کردن است

    • ناشناس

      شرایط پارسال چه ربطی به الان داره
      پارسال قیمتها سهم ها حدود ۱۰برابر رشد کرده بودن طی ۱سال و اندی
      ولی از پارسال تا حالا شاخص حدود ۷۰۰هزار واحد ریزش داشته و تمام اجناس و دلار رشد داشتن
      مثل سیمان فولاد دارو و….
      ۰توصیه میکنم اول گزارش های ۳ماه شرکتها و جهش سودآورشون رو نسبت به ۱سال قبل رو بخونیدبعد اظهار نظر کنید..

    • ناشناس

      خب اگه تورم بشه که بورس رشد میکنه چرا بیاد پایین؟

    • ناشناس

      این حرف شما زمانی درسته که رکود نباشه

    • ناشناس

      نان و پنیر نخور و اگر خوردی با گردو بخور

  • ناشناس

    این تازگی نداره تو این‌کشور تا زمانی دولت از بورس بزده تکلیف بورس همینه

  • ناشناس

    دستکاری کاملان مشهوده

  • Akbar

    این بودجه رو چکارمیکنن که مدام کسری بودجه وجودداره
    کجاروآبادکردیدکه ما خبرنداریم
    دست از مداخله کشورهای همسایه برداریدتاکسری بودجه به وجود نیاد
    مگه مامردم ایران چه گناهی کردیم که بایدتوی این کشوربااین طرزفجیح فلاکت زندگی کنیم

    • ناشناس

      حرف حساب زدى. تا کى ما باید جور این دخالت ها رو بکشیم

    • ناشناس

      عمده بودجه حقوق است، البته حقوق چرب وچیلی

  • ناشناس

    خیلی جالبه صنعتی که سود داره را تحلیل می کنه که سود زیادی نساخته صعنت خودرو که از زیان انباشته ان کم شده را صعودی می دانن و قابل رشد کو تا مثل صنعت دارو و غیره سود سازه شه همش مسخره بازی

    • ناشناس

      اگر خودرو تا چند سال دیگه هم سود بده جبران زیان انباشته نمیشه (البته اونطور که خودشون تو صورتهای مالی میگن) اصلا معلوم نیست با وجود ضرر چرا تولید میکنند که به زیان انباشتشون هرسال اضافه بشه تولید نکننکه بهتره هروقت به سوددهی رسیدن تولید کنند

  • حمید معصوم

    یعنی الان باید خوشحال باشیم که یه ابر تورم زندگی همه رو تحت تاثیر میزاره و پول بی ارزش تر میشه و در عوض دارایی بورسی به ظاهر بالا میره.؟
    خو وقتی ارزش پول نصف بشه دارایی بورسی دوبرابرم بشه یعنی هیچ فرقی نکرده

    • ناشناس

      پس بذار سپرده بانکی برای تو بهتره یا همون دلالیت رو بکن

    • ناشناس

      این هم نقشه دیگر دولت مردان بود که به جای دعا برای ارزانی هرروز نگران باشی که اگر تورم کم بشه دارایی بورسیت نابود میشه، ودعا کنی فلان کالا گران شه که سهام بورست هم بره بالا. ??

  • ناشناس

    تورم نره بالا بورس محکوم یه رشد است چون برجام ساخت و ساز رو میبره بالا تحریم برداشته میشه،تورم بره بالا باز هم بورس محکوم به رشد هست قیمتها میره بالا،در کل بورس ریزششو کرده سهم ها عرضه اولیه هستن و کف.

  • ناشناس

    کجای دنیا دیدین که با پول 20 سهم ایران خودرو نتونی یک نون سنگک بخری