کد مطلب: ۲۰۷۷۲۱

بورس در مسیر فاز اصلاحی قرار دارد

بورس در مسیر فاز اصلاحی قرار دارد

مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن اعلام کرد: ورود پول هوشمند به بورس فضای معاملات را تغییر داد و در حال حاضر بازار سهام بعد از ثبت رکوردهای تاریخی در فاز اصلاحی قرار دارد.

عظیم ثابت اظهارداشت: در طی چند ماه گذشته تغییرات مثبتی که در حوزه قیمت‌های جهانی در مورد کالاهای فلزات اساسی، معدنی و در کنار آن افزایش قیمت نفت شکل گرفت، باعث شد تا پول هوشمند وارد بازار سرمایه شود و سرمنشا رشد بورس در آن برهه از زمان را باید این عوامل بدانیم.

عملکرد مالی شرکت‌ها

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن در ادامه گفت: این تحول زمینه ساز تعدیل مثبت در برخی از صنایع شد به طوری که باعث شد تا حتی صنایع پالایشی و پتروشیمی نسبت به سال گذشته عملکرد مثبت‌تری را به ثبت برسانند.

وی ادامه داد که عملکرد صنایع و شرکت‌های بورسی در شفاف‌سازی صورت‌های مالی ۶ و ۹ ماهه به وضوح مشخص است و اطلاعات مالی آنها نیز آن را تایید می‌کند به طوری که بعضا شاهد تعدیل مثبت ۱۰۰ درصدی نیز هستیم.

انتفاع دوطرفه

عظیم ثابت افزود: همچنین این شرایط باعث شد تا علاوه بر ارتقای سود و بازدهی اینگونه صنایع به طبع آن کلیت بازار سهام نیز از این وضعیت منتفع شد و همین عوامل زمینه‌ساز رشد شاخص کل بورس و ثبت رکوردهای تاریخی شد.

این کارشناس بازار سرمایه محرک اصلی تغییر شرایط بازار سهام را ورود و گردش پول هوشمند به بورس عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل بنیادی تغییر فضای معاملات بورس، تزریق نقدینگی‌های تازه در برخی از صنایع بازار سرمایه است.

رسیدن به سقف قیمت‌ها

مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن در ادامه گفت: البته باید به این نکته هم اذعان داشت که برخی از صنایع در فضای شکل گرفته صعودی بورس به سقف قیمتی خود در بازار سهام رسیدند که و به نوعی بخش عمده‌ای از تحرکات صعودی خود را در بورس رقم زدند و در حال حاضر پس از صعودهای شکل گرفته در فاز اصلاحی قرار گرفته‌اند و به تبع آن شاخص بورس را نیز تحت تاثیر این فعالیت خود قرار داده‌اند.

از سویی دیگر با توجه به این که به پایان سال نزدیک می‌شویم شتاب در فروش سهام در بورس از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی برای شناسایی سود بیشتر شده است.

دلایل افت شاخص

این تحلیلگر افزود: همچنین در کنار این موضوع همیشه به صورت سنتی تامین مالی برای برنامه‌ریزی معاملات سال آینده نیز یکی از دلایلی است که باعث شده تا بورس این روزها در فاز اصلاحی قرار داشته باشد.

از سویی دیگر چون در حال حاضر ریسک سیستماتیک خاصی نداریم و در مقابل همزمان بودجه سال ۹۷ نیز در حال بررسی و تصویب در مجلس قرار دارد به این ترتیب می‌توان خوشبین بود که بازار سهام به روند متعادل‌تری بعد از روشن شدن تکالیف بودجه‌ای سال آینده برسد.

مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن افزود: به صورت کلی در حال حاضر مشکل و چالش خاصی در بازار سهام وجود ندارد و این روند اصلاحی کوتاه‌مدت خواهد بود و جریان ارزنده شدن سهام باز هم ادامه خواهد داشت.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.