کد مطلب: ۲۰۲۶۱۰

چشم‌انداز هفتگی بورس

بورس در معرض اصلاحی کوچک

بورس در معرض اصلاحی کوچک

اعضای چشم‌انداز بورس «تجارت‌نیوز» هفته جاری را هفته‌ای نسبتا منفی برای شاخص کل بورس پیش‌بینی کرده‌اند.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

21 bahman 96.jpg 01

نظرسنجی این هفته « تجارت‌نیوز » از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری نسبتا منفی دارد.

اکثر اعضای نظرسنجی بورس در هفته جاری رشد دسته‌جمعی در گروه یا صنعت خاصی را پیش‌بینی نکرده‌اند و عمده نظرات بر پایه پتانسیل رشد تک‌سهم‌ها اظهار شده است. اما در این میان باز هم صنایعی مانند پتروپالایشی‌ها، فلزات اساسی خصوصا سرب و روی‌ها، روانکارها، رایانه‌ای‌ها، انبوه‌سازی‌ها و سیمانی‌ها به چشم می‌خورند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار پس از افت مداومی که داشت هفته گذشته بالاخره صعودی شد و به بیش از 90 واحد رسید. این اتفاق موجب افت نرخ‌های جهانی شد. بر این اساس در انتهای معاملات شب گذشته هر بشکه نفت برنت به 62 دلار، انس طلا به یک‌هزار و 316 دلار، هر تن روی 3 هزار و 370 دلار، هر تن سرب 2 هزار و 537 دلار و هر تن کنسانتره مس به 7 هزار و 80 دلار رسید.

علیرغم افت قیمت نفت، در میان نظرات اعضای نظرسنجی کماکان گروه‌های وابسته به نفت مانند پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و روانکارها به چشم می‌خورند. از آنجایی که اکثر محصولات و فرآورده‌های نفتی با وقفه زمانی از تغییرات قیمت نفت تاثیر می‌پذیرند، کاهش اخیر قیمت نفت سبب کاهش هزینه مواد اولیه برخی از این شرکت‌ها می‌شود، در حالی که محصولات آن‌ها افت چندانی نخواهند داشت. این موضوع نه تنها سودآوری این شرکت‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه می‌تواند رشد مقطعی را برایشان رقم زند.

از سوی دیگر شرکت‌های فلزی بازار سرمایه ایران، نرخ‌های پیش‌بینی سه‌ماهه پایانی سال جاری را به گونه‌ای اعلام کرده‌اند که افت فعلی نرخ‌های جهانی اثر قابل توجهی روی سودآوری آنها نخواهد گذاشت. توجه به قیمت داخلی دلار نیز برای این شرکت‌ها بسیار مهم است و مادامی که نرخ دلار صعودی است، سودآوری شرکت‌های فلزی که عمدتا صادرات‌محور هستند، تضمینی است.

از طرفی انبار بورس فلزات لندن کماکان افت موجودی دو فلز سرب و روی را هشدار می‌دهد. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم موجودی سرب و روی انبار LME به ترتیب با 5.3 و 5.4 درصد افت مواجه شد. نمادهای سرب و روی‌ صادرات‌محور بورس تهران بیش از سایر نمادهای صنعت فلزات می‌توانند از کمبود عرضه و احتمال رشد قیمت انتفاع ببرند.

البته در این میان اشاره به فولاد نیز خالی از لطف نیست. روز دوشنبه هفته جاری ایالات متحده آمریکا جزئیات سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این کشور به میزان یک‌هزار و 500 میلیارد دلار را منتشر خواهد کرد که می‌تواند نکته‌های مثبتی برای رشد قیمت فولاد به همراه داشته باشد. علاوه بر این اواخر هفته جاری مصادف با جشن شکوفه‌های چین است که معمولا با انباشتن انبارها از سنگ آهن و زغال‌سنگ همراه است و رشد تقاضای مقطعی را برای این دسته فراهم می‌سازد.

در انتها اشاره به پتانسیل رشد گروه آی‌تی خالی از لطف نیست. معمولا با نزدیک شدن به نوروز حجم تراکنش‌های بانکی افزایش پیدا می‌کند و سودآوری شرکت‌های رایانه‌ای افزایش پیدا می‌کند. در هفته گذشته برخی از نمادهای این گروه جرقه‌هایی از رشد داشتند که پیش‌بینی می‌شود ادامه‌دار باشد.

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل روانکارها، رایانه‌ای‌ها
2 ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل پتروپالایشی‌ها
3 فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه منفی -
4 رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا متعادل انبوه‌سازی‌ها، سیمانی‌ها، فلزات اساسی
5 محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش منفی تک‌سهم‌ها
6 مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه منفی تک‌سهم‌ها
7 مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
8 مهدی ساسانی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
9 میثم صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
10 کوروش شمس مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه متعادل فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها
11 بهزاد صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
12 امیرمهدی صبایی مدیریت پرتفوی و تامین مالی هلدینگ تاپیکو متعادل تک‌سهم‌ها
13 نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی -
14 پشوتن مشهوری‌نژاد فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت پتروپالایشی‌ها، سرب و روی‌ها
15 امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.